«ارتباط مؤثر» یکی از موضوعات مهم در مبحث جلسات ویدئویی است. به عبارت دیگر، هر چه تعاملات بین افراد حاضر در یک جلسه مجازی واقعی تر باشد، بازدهی جلسه بالاتر می رود و باعث می شود تا حضور تمام افراد در جلسه حس شود. مایکروسافت با در نظر گرفتن این موضوع، همواره سعی در بهبود اپلیکیشن ویدئو کنفرانس Teams داشته است و در همین راستا امکاناتی مانند Together Mode و Live Transcriptions را به آن اضافه کرده است. اما آپدیت های تیمز به همین میزان محدود نشده و یک ویژگی جالب دیگر نیز برای آن عرضه شده است: صدای فضایی (Spatial Audio)!

صدای فضایی در جلسات تیمز با لپ تاپ استریو

قابلیت صدای فضایی به کاربران Teams اجازه می دهد تا به طور کامل در جریان مکالمات قرار بگیرند و هیچ چیز از جلسه را از دست ندهند. یکی از مدیران مایکروسافت درباره این ویژگی گفته است: «قابلیت Spatial Audio در تیمز به نوعی به هر یک از حاضرین در جلسه یک لوکیشن صوتی اختصاص می دهد و صدایشان را با موقعیت قرار داشتن آنها در هنگام شرکت در جلسه هم تراز می کند. به این ترتیب سایر افراد حاضر در جلسه می توانند شخصی را که در حال صحبت کردن است راحت تر تشخیص داده و ردیابی کنند. همچنین این ویژگی در مواقعی که چند نفر با هم در حال صحبت کردن هستند، باعث تفکیک صداها شده و درک مکالمات را آسان تر می کند».

مایکروسافت قابلیت صدای فضایی را برای نسخه های ویندوز و مک اپلیکیشن Teams در دسترس قرار داده است. با این حال کاربران برای بهره مندی از این قابلیت باید از هدست یا لپ تاپی استفاده کنند که از صدای استریو پشتیبانی می کند.

توجه داشته باشید که این قابلیت از دستگاه های بلوتوثی پشتیبانی نمی کند. دلیل این موضوع محدودیت های موجود در پروتکل های صوتی عنوان شده است. در ادامه محدودیت هایی را که در مورد قابلیت صدای فضایی در تیمز وجود دارند مشاهده می کنید. این موارد توسط مایکروسافت اعلام شده اند.

صدای فضایی در جلسات تیمز با لپ تاپ استریو

دستگاه های سازگار

* در حال حاضر هدست های با سیم با صدای فضایی سازگارند. به طور دقیق تر باید گفت که تمام هدست هایی که از طریق USB یا جک صدا به سیستم متصل می شوند، از صدای فضایی پشتیبانی می کنند. همچنین برخی هدست های وایرلس که از طریق دانگل USB به کامپیوتر متصل می شوند و از صدای استریو پشتیبانی می کنند با صدای فضایی سازگار خواهند بود.

* اسپیکرهای داخلی و خارجی که از صدای استریو پشتیبانی می کنند، مشکلی با صدای فضایی نخواهند داشت.

* دستگاه های دارای بلوتوث داخلی از صدای استریو پشتیبانی نمی کنند، به این ترتیب با صدای فضایی سازگار نیستند. استاندارد جدید بلوتوث، LE Audio، با صدای فضایی مشکلی ندارد. پس دستگاه هایی که در آینده به این استاندارد مجهز باشند با صدای فضایی مشکلی نخواهند داشت.

صدای فضایی در جلسات تیمز با لپ تاپ استریو

نکته مربوط به زیر ساخت

در حال حاضر زمانی که تعداد اعضای یک کنفرانس ویدئویی در تیمز از 100 نفر بیشتر می شود، بخشی از آنها که فقط مشغول گوش دادن هستند به سرور ماهواره ای منتقل می شوند. فعلاً صدای فضایی برای کاربرانی که بر روی سرور ماهواره ای هستند در دسترس نیست. وقتی یکی از این کاربران شروع به صحبت کند، به طور خودکار به سرور مدیای مرکزی منتقل و صدای فضایی برایش فعال می شود. در آپدیت های بعدی این محدودیت برطرف خواهد شد و تمام کاربران به صدای فضایی دسترسی خواهند داشت.

حالت موزیک

کاربران می توانند حالت موزیک را در زمان دریافت صدای فضایی فعال کنند. در این حالت سیگنال های صوتیِ مربوط به موسیقی با نرخ نمونه برداری 32 کیلوهرتز و وضوح 128kbps از جانب کاربران قابل ارسال است. توجه داشته باشید زمانی که کاربری از قبل حالت موزیک را فعال کرده باشد، نمی تواند به صدای فضایی دسترسی داشته باشد. به عبارت دیگر، ابتدا باید کاربر صدای فضایی را دریافت کند و سپس حالت موزیک را فعال نماید. به محض اینکه کاربر حالت موزیک را غیر فعال کند به صدای فضایی دسترسی خواهد داشت. این موضوع نیز در آپدیت های بعدی برطرف خواهد شد.

منبع: windowscentral