در دسترس قرار گرفتن تراشه Snapdragon 8 Gen 3 در سه ماهه پایانی سال 2023 می تواند مهم ترین اتفاق سال برای کاربران گوشی های اندرویدی باشد! همان طور که احتمالاً می دانید، نسل قبلی این تراشه (مدل اسنپ دراگون 8 نسل 2) در آزمایش های صورت گرفته در رابطه با قدرت گرافیکی، موفق شده بود تا تراشه قدرتمند اپل A16 Bionic را شکست دهد. حالا آن طور که در اخبار آمده، تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 در مقایسه با مدل قبلی از لحاظ گرافیکی تا 50 درصد رشد خواهد داشت! به این ترتیب باید منتظر یک چیپست فوق العاده قدرتمند از جانب کوالکام برای گوشی های اندرویدی باشیم.

بررسی تراشه Snapdragon 8 Gen 3

تراشه Snapdragon 8 Gen 2 در حال حاضر مدل پرچم دار شرکت کوالکام شناخته می شود و در تقریباً تمامی گوشی های اندرویدی رده بالا مورد استفاده قرار گرفته است. با وجود اینکه این تراشه از لحاظ قدرت عملکرد CPU از اپل A16 Bionic عقب است، اما در زمینه عملکرد گرافیکی حرف های زیادی برای گفتن دارد. پردازنده گرافیکی به کار رفته در اسنپ دراگون 8 نسل 2 به خوبی از عهده تراشه پرچم دار اپل برآمده و در حال حاضر قدرتمندترین پردازنده گرافیکی در میان تراشه های موبایل شناخته می شود. با این حال به نظر می رسد که کوالکام دست بردار نیست و قصد دارد تا این شرایط را باز هم بهبود دهد!

مطابق با خبری که از جانب افشاگر معروف، Digital Chat Station، منتشر شده است، به نظر می رسد که کوالکام قصد دارد تا در تراشه اسنپ دراگون 8 نسل 3 از پردازنده گرافیکی قدرتمندتری نسبت به مدل فعلی استفاده کند. در تراشه فعلی، پردازنده گرافیکی Adreno 740 به کار رفته است. به این ترتیب پیش بینی می شود که جی پی یوی به کار رفته در چیپست نسل 3 به صورت Adreno 750 نام گذاری شود.

بررسی تراشه Snapdragon 8 Gen 3

پردازنده Adreno 750 تا 50 درصد نسبت به مدل فعلی قدرتمند تر خواهد بود! به این ترتیب اگر اپل دیر بجنبد، ممکن است بازی را به طور کامل به رقیب اندرویدی خود ببازد! اگر غول کوپرتینویی دنیای تکنولوژی به دنبال جبران فاصله تراشه های موبایل خود با محصولات کوالکام است، باید در طراحی تراشه A17 Bionic از پردازنده گرافیکی به مراتب قدرتمندتری نسبت به نسخه فعلی در آن استفاده کند!

در حال حاضر جزئیاتِ مشخصات تراشه اسنپ دراگون 8 نسل 3 به آرامی و ذره ذره در حال انتشار است. اما بر مبنای همین اطلاعات محدود هم می توان گفت که این تراشه باز هم در بخش CPU از اپل A17 Bionic ضعیف تر است. البته کوالکام سعی کرده است تا با ارتقای عملکرد گرافیکی تراشه پرچم دار جدید خود این ضعف را پوشش دهد یا حداقل کاری کند تا کمتر به چشم بیاید.

بررسی تراشه Snapdragon 8 Gen 3

انتظار می رود که چیپست پرچم دار بعدی کوالکام در حوالی ماه اکتبر یا اوایل ماه نوامبر به صورت رسمی به بازار عرضه شود. به محض در دسترس قرار گرفتن این تراشه، شرکت های تولید کننده گوشی های هوشمند به سراغ استفاده از آن در محصولات خود خواهند رفت. به احتمال بسیار زیاد، موتورولا و شیائومی اولین شرکت هایی خواهند بود که از تراشه اسنپ دراگون 8 نسل 3 در گوشی های هوشمند خود بهره خواهند برد. باید منتظر بمانیم و ببینیم که این پیش بینی ها تا چه اندازه صحیح از آب در خواهند آمد!

منبع: notebookcheck