پس از آنکه مدیاتک تصمیم گرفت تا در پایان سال 2023 نام گذاری تراشه های موبایل خود را تغییر دهد، به نظر می رسد که کوالکام هم از این ایده بدش نیامده است! با این تفاوت که مدیاتک قصد دارد رسماً نام تراشه های خود را عوض کند اما در اقدامات کوالکام کمی تقلب و زرنگی به چشم می خورد! این شرکت به تازگی چپست اسنپدراگون 7s نسل 2 را به بازار معرفی کرده است که شباهت فوق العاده زیادی به مدل سال گذشتۀ اسنپدراگون 6 نسل 1 دارد! این دو تراشه دقیقاً به یک پردازندۀ گرافیکی مجهز هستند، ساختار هسته های پردازندۀ آنها یکسان است و هر دو بر اساس فرآیند 4 نانومتری سامسونگ ساخته شده اند! تنها تفاوت این دو تراشه را می توان به نام آنها مربوط دانست.

تغییر نام تراشه Snapdragon 7S Gen 2

برای درک بهتر این موضوع شما را به جدول زیر ارجاع می دهیم. در این جدول مشخصات فنی تراشه های Snapdragon 7s Gen 2 و Snapdragon 6 Gen 1 به صورت ساید بای ساید و شانه به شانۀ یکدیگر درج شده اند. تفاوت فاحشی در آنها مشاهده می کنید؟!

تغییر نام تراشه Snapdragon 7S Gen 2

همان طور که در جدول مشاهده می کنید، هر دوی این تراشه ها به پردازنده گرافیکی شناخته شدۀ Adreno 710، مودم نام آشنای کوالکام X62 (سازگار با 5G یا LTE) و استانداردهای ارتباطی یکسان مجهز هستند. علاوه بر این، هر دوی این تراشه ها بر اساس فرآیند 4 نانومتری سامسونگ ساخته شده اند. حتی امتیاز این دو چیپست در پایگاه دادۀ Antutu نیز تقریباً با هم یکی است!

این شباهت زیاد در حالی به چشم می خورد که یکی از این تراشه ها از سری «اسنپدراگون 7» به بازار عرضه شده و دیگری از سری «اسنپدراگون 6». به عبارت دیگر، نام گذاری این تراشه ها به گونه ای است که اگر کسی مشخصات فنی آنها را نبیند، قطعاً رأی به برتری بی چون و چرای مدل سری اسنپدراگون 7 می دهد! اما حقیقت این است که تراشۀ Snapdragon 7s Gen 2 در واقع باید به صورت Snapdragon 6+ Gen 1 نام گذاری می شد؛ چرا که در مقایسه با مدل Snapdragon 6 Gen 1، تنها هسته های پردازندۀ آن اورکلاک شده اند و کمی فرکانس بالاتری دارند! حتی GPU و استانداردهای ارتباطی این تراشه (که شامل وای فای 6E و بلوتوث 5.2 می شود) نیز با مدل سال 2022 یکسان است و هیچ گونه تغییر یا ارتقایی پیدا نکرده است!

تغییر نام تراشه Snapdragon 7S Gen 2

حال بیایید به یک تراشۀ دیگر کوالکام از سری 7 نگاهی بیندازیم: تراشه اسنپدراگون 7+ نسل 2. این تراشه امسال موفق به کسب امتیاز 1109000 از Antutu شده است و یکی از مدل های قدرتمند سری 7 است. این امتیاز را با امتیاز مدل اسنپدراگون 7s نسل 2 که از لحاظ اسم شباهت زیادی به مدل 7+ دارد مقایسه کنید! مدل 7s امتیاز حدود 600000 را کسب کرده است که تقریباً نصب امتیاز مدل 7+ است!

این اقدام کوالکام این شائبه را ایجاد کرده است که این شرکت تمام تلاش خود را برای فریب کاربران به کار برده است تا تراشه اسنپدراگون 7s نسل 2 را متعلق به سری 7 بدانند! در حالی که این تراشه قطعاً متعلق به سری 6 است و حتی توانایی نزدیک شدن به سری 7 را هم ندارد! باید ببینیم که آیا میزان انتقادات از کوالکام به حدی خواهد بود که نام تراشه موبایل جدید خود را تصحیح کند یا خیر!

تغییر نام تراشه Snapdragon 7S Gen 2

منبع: gizmochina