ساعت هوشمند با فاصله ای زیاد محبوب ترین گجت پوشیدنی در دنیا است و این طور که به نظر می رسد قرار است تحولی در تشخیص بیماری های پزشکی ایجاد کند! بر اساس جدیدترین گزارش ها، ممکن است به زودی ساعت هوشمند شما بتواند بیماری پارکینسون را تشخیص دهد. این قابلیت بر اساس یک مطالعه پیشگامانه توسط تیم تحقیقاتی دپارتمان Dementia در دانشگاه کاردیف بریتانیا مورد بررسی قرار گرفته است.

محققان با بهره گیری از هوش مصنوعی و تحلیل اطلاعات بیش از 100000 کاربر ساعت هوشمند، توانسته اند تا هفت سال قبل از ظهور علائم پارکینسون، این بیماری را پیش بینی کنند. نکته کلیدی این است که تشخیص این بیماری بر اساس دیتای ثبت شده توسط ساعت هوشمند در عرض یک هفته بین سال های 2013 تا 2016 صورت گرفته است!

قابلیت تشخیص بیماری پارکینسون به ساعت های هوشمند اضافه می شود

پتانسیل های ساعت هوشمند به عنوان یک ابزار غربالگری بر هیچ کس پوشیده نیست، اما برای سنجش دقت عملکرد این گجت باید دیتاهای جمع آوری شده توسط آن را با نمونه های ثبت شده در دنیای واقعی تطبیق داد. در نتایج این مطالعه که تحت عنوان یک مقاله در مجله Nature Medicine به چاپ رسیده، برای دادن حکم قطعی باید تحقیقات بیشتر و گسترده تری انجام گیرد.

بیماری پارکینسون به دلیل انحطاط پیش رونده سلول های مغزی به مرور زمان ایجاد می شود. علائم رایج این بیماری شامل لرزش یا رعشه ناگهانی، کند شدن حرکت و تحلیل رفتن عضلات می شود. متأسفانه اغلب کسانی که به پارکینسون مبتلا می شوند، در زمان تشخیص این بیماری آسیب های جدی و اغلب جبران ناپذیری به سلامت آنها وارد شده است. اکنون ساعت هوشمند می تواند تا این بیماری را در همان مراحل اولیه شناسایی کند و از این آسیب ها جلوگیری نماید.

قابلیت تشخیص بیماری پارکینسون به ساعت های هوشمند اضافه می شود

حدود 30 درصد از جمعیت بریتانیا از ساعت هوشمند استفاده می کنند. این خبر خوبی است؛ چرا که این گجت یک راه حل عالی برای تشخیص پارکینسون در مراحله اولیه را ارائه می دهد. دکتر Cynthia Sandor، مدیر تیم تحقیقاتی دانشگاه کاردیف، معتقد است که توانایی پیش بینی رویدادهایی که در 7 سال آینده رخ خواهند داد، آن هم بر اساس دیتای ثبت شده در عرض یک هفته، می تواند به توسعه یک ابزار غربالگری ارزشمند منجر شود. این ابزار تشخیص زود هنگام را تسهیل می کند و باعث می شود تا بیماران در همان مراحل اولیه درمان های مورد نیاز را دریافت کنند.

این مطالعه بر اساس داده های مرکز Biobank بریتانیا که یک پایگاه داده بهداشتی گسترده با بیش از نیم میلیون نفر عضو است، تکیه کرده است. دکتر Kathryn Peall، محققی که در این مطالعه شرکت داشته است، نسبت به دقت مدل ابراز اطمینان کرده و اظهار داشته است که این روش می تواند پارکینسون را از سایر اختلالاتی که به کند شدن حرکت فرد منجر می شوند (مانند پیری یا ضعف)، به درستی متمایز کند.

قابلیت تشخیص بیماری پارکینسون به ساعت های هوشمند اضافه می شود

اینکه اطلاع رسانی زود هنگام به یک انسان در مورد این که تا 7 سال آینده به پارکینسون دچار خواهد شد کار اخلاقی هست یا خیر، موضوعی است که باید جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. از لحاظ پزشکی، این موضوع کاملاً توجیه پذیر است و باعث تسریع مراحل درمان می شود. پس به این ترتیب، باید منتظر نقش گسترده تر ساعت های هوشمند در کمک به سلامتی بشر باشیم.

منبع: gizmochina