همانطور که می دانید، امروزه دستیارهای دیجیتال به بخش مهمی از تجارب تلفن هوشمند و خانه های هوشمند تبدیل شده‌ اند. همچنین این واقعیت وجود دارد که خریداران فناوری مطالبه‌ گر هستند و چیزهای جدید را دوست دارند. بنابراین شرکت ‌ها همچنان در حال رقابت هستند تا ثابت کنند بهترین فناوری دستیار صوتی را دارند. تقریباً در سال 2022، رقابت بین سیری، الکسا، دستیار گوگل و بیکسبی شدت گرفت و در این میان Cortana مایکروسافت کاملاً حذف شد. اما کدام یک برتر است؟ پاسخ این سوال کمی پیچیده است و می تواند به این بستگی داشته باشد که برای انجام چه کاری به دستیار نیاز دارید.

مقایسه چهار دستیار صوتی Siri، Alexa، Google assistant و Bixby: کدام یک برتر است؟ (بخش اول)

تنظیمات و وظایف اولیه

هر دستیار باید هم تنظیمات دستگاه و هم کارهای معمول روزانه را انجام دهد. به عنوان مثال زنگ هشدار، تایمر، یادآوری، رویدادهای تقویم، برقراری تماس ‌های تلفنی، راه ‌اندازی برنامه ‌ها و ارسال پیام ‌های متنی از وظایف یک دستیار صوتی است.

از این نظر، دستیار گوگل برنده است، چرا که موارد بسیار کمی وجود دارد که دستیار Google نتواند از عهده آنها برآید. در کشورهای خارجی بسته به منطقه سکونت خود، حتی می ‌توانید با استفاده از Google Shopping از فروشگاه‌ های شخص ثالث خرید کنید یا زنگ هشدار Teenage Mutant Ninja Turtles را برای فرزندتان تنظیم کنید. همچنین شما می توانید از حالت Driving دستیار صوتی Google Assistant خارج از آمریکا نیز استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که این دستیار دیجیتال بی نقص نیست و فقط طیف کاملی از عملکردها را در دستگاه های اندرویدی دارد. درحالیکه این دستیار در بلندگوها و نمایشگرهای هوشمند و همچنین از طریق برنامه iPhone/iPad در دسترس است، اما نمی توانید به عنوان مثال از Nest Audio بخواهید با هر شماره ای که دوست دارید تماس بگیرد یا از iPhone بخواهید با هدفون بلوتوث شما جفت شود.

مقایسه چهار دستیار صوتی Siri، Alexa، Google assistant و Bixby: کدام یک برتر است؟ (بخش اول)

Bixby در رتبه دوم قرار دارد و بدون شک بزرگترین نقطه قوت این دستیار، کنترل دستگاه است، به خصوص اگر میانبرهای صوتی Quick Command را تنظیم کنید. با این دستیار می توانید کارهای جزئی را انجام دهید، به‌عنوان مثال نه تنها می توانید از تلفن خود بخواهید که صفحه اسکرین را باز کند، بلکه می تواند صفحه را زوم کند یا حتی طیف رنگی صفحه را به خاکستری تغییر دهد. با این حال، خدمات ارائه شده توسط سامسونگ به تعداد و محبوبیت گوگل نیست. و Bixby منحصراً برای دستگاه ‌های سامسونگ در نظر گرفته شده است، در حالی که Google Assistant می ‌تواند تقریباً روی هر چیزی با Android، Chrome، Wear OS یا برنامه iPhone/iPad آن اجرا شود.

اگرچه دستیار صوتی سیری به تدریج بهتر و بهتر شده است، اما همچنان از Bixby و Google Assistant عقب است. این دستیار، نمی تواند بسیاری از عملکردهای دستگاه را کنترل کند، به عنوان مثال شما باید تنظیمات Use with Ask Siri را تغییر دهید تا اجازه ارسال متن از طریق WhatsApp به جای پیام ‌ها را بدهید، سپس هر زمان که صحبت می ‌کنید، WhatsApp را به صورت دستی مشخص کنید. این درحالی است که دستیار گوگل اولین مرحله را به طور خودکار انجام می دهد.

مقایسه چهار دستیار صوتی Siri، Alexa، Google assistant و Bixby: کدام یک برتر است؟ (بخش اول)

در نهایت نوبت به الکسا می رسد و باید بگوییم که در این رتبه بندی اصلاً امتیاز خوبی ندارد. از این دستیار صوتی در چندین پلتفرم، حتی Fitbits استفاده می شود، و تنها برای بلندگوها و نمایشگرهای هوشمند در نظر گرفته شده است، بنابراین انتظار نداشته باشید که گوشی شما را تنظیم کند. درواقع این دستیار، کنترل ‌های ضروری مانند صدا و بلوتوث را مدیریت می ‌کند و در عین حال مواردی مانند یادآوری ‌ها و رویدادها را با اپلیکیشن الکسا یا خدمات شخص ثالث متصل همگام ‌سازی می ‌کند. ضمن اینکه بسیاری از تنظیمات را فقط می توان در برنامه تغییر داد.

کنترل خانه هوشمند

جایی که الکسا بسیار خوش می درخشد، اداره یک خانه هوشمند است. به لطف نفوذ و شروع اولیه آمازون - اولین بلندگوی اکو که در سال 2014 راه اندازی شد – بیشترین آماری که در تعداد لوازم جانبی و خدمات پشتیبانی شده ارائه شده مربوط به الکسا است. به عنوان مثال، اگر می خواهید تنظیمات خودکار را برای یک وسیله از لامپ گرفته تا ماشین چمن ‌زنی اعمال کنید، به احتمال زیاد باید از الکسا استفاده کنید. البته این دستورات صوتی تا حد زیادی ساده و شهودی هستند، مثلا ترموستات را روی 74 درجه تنظیم کنید یا Nanoleaf Lines را بنفش کنید. این انعطاف ‌پذیری به روتین ‌ها نیز تعمیم می ‌یابد، که یک یا چند عمل را بر اساس فرمان صوتی، وضعیت حسگر یا زمان از روز انجام می ‌دهند. به طور کلی، برنامه الکسا یکی از بهترین برنامه ها برای خانه های هوشمند طراحی شده که استفاده از آن از هر دستیار دیگری آسان ‌تر است.

مقایسه چهار دستیار صوتی Siri، Alexa، Google assistant و Bixby: کدام یک برتر است؟ (بخش اول)

در رابطه با Google Assistant باید بگوییم که اگرچه این دستیار از بسیاری از کارهایی که الکسا انجام می ‌دهد پشتیبانی می کند، اما برنامه Google Home آن به خوبی طراحی نشده است و دستورات آن به جای اقدامات از پیش قالب ‌بندی شده، به عبارات وابسته است. یعنی باید خودتان اعمال را طوری بنویسید که گویی دستورات صوتی هستند. برای مثال، در یک روال بیدار شدن از خواب ممکن است از شما بخواهد که نورهای اتاق خواب را روی 50 درصد تنظیم کنید، قهوه ‌ساز را روشن کنید، صدا را روی 5 تنظیم کنید، و NPR News را پخش کنید. یکی از مزیت ‌های آن نسبت به دستیاران دیگر این است که اغلب می ‌توانید دو دستور را در یک جمله قرار دهید، مثلا بگویید «چراغ ‌های اتاق خواب و حمام را خاموش کند» یا «صدا را روی 7 تنظیم کند، در حالی که الکسا، بیکسبای و سیری در صورت وجود تنها یکی از این اقدامات را اجرا می ‌کنند.

مقایسه چهار دستیار صوتی Siri، Alexa، Google assistant و Bixby: کدام یک برتر است؟ (بخش اول)

پشتیبانی خانه هوشمند سیری از طریق HomeKit ارائه می شود و به طور کلی از نظر عملکرد با الکسا قابل مقایسه است. اصلی‌ ترین چیزی که مانع آن می‌ شود سازگاری است. جدا از اینکه Siri به دستگاه‌ های اپل محدود می ‌شود، HomeKit دارای استانداردهای امنیتی و حریم خصوصی سخت ‌گیرانه‌ ای است که باعث می ‌شود بسیاری از سازندگان لوازم جانبی روی الکسا و دستیار گوگل تمرکز کنند. همچنین  HomeKit دارای ویژگی های جدید است و از انواع لوازم جانبی کمتری پشتیبانی می ‌کند، ضمن اینکه نسبت به سخت ‌افزار خود اپل تعصب دارد. فقط هوم پادها مجموعه کاملی از کنترل ‌های بلندگو را دریافت می ‌کنند و شما به یک هوم پاد، اپل تی‌وی یا آیپد نیاز دارید تا از آنها به عنوان مرکزی برای اتوماسیون و دسترسی از راه دور استفاده کنید. ناگفته نماند که یک مرکز شخص ثالث فقط می تواند لوازم جانبی برند خود را مدیریت کند.

Bixby تقریباً یک دستگاه اجرا شده است. در حالی که کار را انجام می دهد، پلتفرم SmartThings سامسونگ حتی محصولات کمتری نسبت به HomeKit دارد، تا جایی که الکسا و دستیار گوگل را به عنوان گزینه ای برای دستورات صوتی در بر می گیرد. SmartThings کاربردهای خود را دارد - به خصوص اگر لوازم خانگی سامسونگ (مانند تلویزیون یا یخچال) دارید یا می‌ خواهید به شدت به لوازم جانبی Zigbee و Z-Wave متکی باشید.

مقایسه چهار دستیار صوتی Siri، Alexa، Google assistant و Bixby: کدام یک برتر است؟ (بخش اول)

در صورت تمایل برای خواندن ادامه این مقاله، می توانید بخش دوم آن را با نام Siri، Alexa، Google assistant و Bixby: کدام یک برتر است؟ (بخش دوم) در قسمت مقالات سایت ایده برتر پارسیان مطالعه نمایید.

منبع: androidauthority