صنعت تولید تراشه های نیمه هادی که به طور عمده در دستگاه های موبایل کاربرد دارند، با مشکلات بزرگی در زمینه کاهش عرضه و تقاضا مواجه شده است. این بحران که از نیمه دوم سال 2022 آغاز شده، حدود یک سال است که ادامه دارد و نگرانی های زیادی را برای شرکت های فعال در این صنعت ایجاد کرده است. عمده مشکلات موجود در این رابطه را می توان به تکمیل بودن ظرفیت بازار، کاهش چشمگیر تقاضا و کاهش اجباری قیمت ها مربوط دانست. با این حال در میان این وضعیت چالش برانگیز، به لطف رشد سریع فناوری هوش مصنوعی (AI)، روزنه ای از امید در صنعت تولید تراشه های نیمه هادی به وجود آمده است.

رفع بحران تولید تراشه های نیمه هادی با کمک هوش مصنوعی

بر اساس گزارشی که توسط IT Home منتشر شده، تقاضا برای تولید تراشه در حوزه هوش مصنوعی رو به افزایش است. شرکت هایی مانند انویدیا، برودکام و ای ام دی آینده دستگاه های مبتنی بر هوش مصنوعی را روشن تشخیص داده اند و به همین دلیل سرمایه گذاری های بزرگی را بر روی شرکت TSMC انجام داده اند. همان طور که می دانید، شرکت تایوانی Taiwan Semiconductor Manufacturing Company با نام مخفف TSMC یکی از بزرگترین تولید کنندگان تراشه در دنیا است و بخش عمده ای از نیازهای غول های دنیای تکنولوژی را برآورده می کند.

علاوه بر این، شرکت اپل قصد دارد تا به طور عمده از تراشه های 3 نانومتری TSMC در نسل جدید آیفون و مک های خود استفاده کند. این موضوع نیز می تواند به رشد درآمد TSMC در نیمه دوم سال جاری کمک کند و صنعت تراشه سازی را تا حدودی از بحران خارج نماید.

رفع بحران تولید تراشه های نیمه هادی با کمک هوش مصنوعی

شرکت های انویدیا، برودکام و AMD سرمایه گذاری بزرگی را بر روی هوش مصنوعی شروع کرده اند و تقاضای آنها برای تراشه های 5 و 7 نانومتری TSMC فصل به فصل رو به افزایش بوده است. همچنین این شرکت ها با هم نیز در حال رقابت هستند و دوست دارند تا از جدیدترین فناوری های TSMC (مانند CoWoS) در محصولات خود بهره مند شوند. این رقابت نیز تقاضای آنها برای تولید تراشه های جدید را تا 20 درصد افزایش داده است.

کسانی که به طور حرفه ای در صنعت تولید تراشه فعالیت دارند اذعان کرده اند که دلیل اصلی رونق فعلی کسب و کار تولیدکنندگان بزرگ این صنعت، افزایش تقاضا برای توسعه فناوری هوش مصنوعی بوده است. در همین راستا انویدیا پیش بینی کرده است که هوش مصنوعی می تواند درآمد این شرکت را در سه ماهه آخر سال تا 50 درصد افزایش دهد و به 11 میلیارد دلار برساند. دلیل این موضوع این است که کارت گرافیک نقش عمده ای را در حوزه هوش مصنوعی ایفا می کند و توسعه این فناوری می تواند به افزایش تقاضا برای کارت گرافیک های انویدیا منجر شود.

رفع بحران تولید تراشه های نیمه هادی با کمک هوش مصنوعی

چنانچه شرکت های بزرگ به ماجراجویی های خود برای کشف پتانسیل های نهفته در هوش مصنوعی ادامه دهند، نه تنها صنعت تراشه سازی، بلکه تمام حوزه های مربوط به تولید قطعات سخت افزاری رونق خواهند یافت. با توجه به اینکه این رونق باعث کسب درآمد بیشتر شرکت های بزرگ می شود، پس باید منتظر تبلیغات بیشتر بر روی هوش مصنوعی باشیم! به عبارت دیگر این فناوری یک تجارت پرسود برای شرکت های بزرگ است و قطعاً بر روی آن مانور بیشتری داده خواهد شد.

منبع: gizmochina