نبرد شرکت های تولید کننده هارددیسک برای دستیابی به ظرفیت های بالاتر حسابی داغ شده است! در همین راستا سیگیت به صورت رسمی اعلام کرده است که اولین هارددیسک 30 ترابایتی جهان را به فروش رسانده است. این هارددیسک از نسل دوم تکنولوژی Heat-Assisted Magnetic Recording یا HAMR قدرت می گیرد و به طور عمده در دیتا سنترها کاربرد دارد. این اقدام در راستای اهداف بلند مدت سیگیت برای تولید اولین هارددیسک 100 ترابایتی جهان در سال 2025 صورت پذیرفته است.

هارد 30 ترابایتی HAMR سیگیت

سیگیت خاطر نشان کرده است که نمونه های فروخته شده از هارددیسک 30 ترابایتی این شرکت به برخی از شرکای کلاد این شرکت ارائه شده اند و قرار است از آنها در سیستم های ذخیره سازی Corvault استفاده شود. این سیستم ها با عبارت «سیستم ذخیره سازی بلاکی با قابلیت خود ترمیمی که امکان پشتیبانی از ظرفیت چند پتابایت را دارند» توصیف شده اند.

با وجود اینکه محصول جدید سیگیت رکورد بالاترین حافظه در دنیا را شکسته است، اما این شرکت از انتشار جزئیاتی مانند تعداد دیسک های داخلی آن سر باز زده است. به هر حال سیگیت چند سالی بود که هارددیسک های HAMR خود را به عنوان نمونه های آزمایشی به شرکای خود ارائه می دهد؛ اما عرضه نسخه نهایی این هاردها فوق العاده طولانی شده بود. اولین بار در سال 2004 بود که اخباری در رابطه با نسل اول تکنولوژی HAMR منتشر شد. در آن زمان عنوان شده بود که اولین هارددیسکِ مبتنی بر این تکنولوژی در سال 2010 به بازار می آید. اما سیگیت این هارددیسک را در سال 2018 (با ظرفیت 16 ترابایت) به بازار فرستاد و وعده داد که نسل دوم این تکنولوژی را در سه ماهه سوم سال 2023 رونمایی کند. همان طور که مشاهده می کنید، مسیر عرضه هارددیسک 30 ترابایتی سیگیت با تکنولوژی HAMR چیزی در حدود دو دهه به طول انجامیده است!

هارد 30 ترابایتی HAMR سیگیت

مشکلی که در رابطه با تولید انبوه هارد 30 ترابایتی HAMR سیگیت وجود دارد این است که این هارد به قطعات داخلی کاملاً جدید نیاز دارد و باید برای خنک سازی آن از متدهای نوین استفاده شود. ضمن اینکه باید هدهای خواندن/ نوشتن این هارددیسک به طور کامل جایگزین شود. این موارد قطعاً هزینه های سیگیت را افزایش می دهند و به احتمال بسیار زیاد بر روی قیمت نهایی این هارد نیز مؤثر خواهند بود. پیش بینی می شود که به دلیل هزینه های بالا، وارد شدن تکنولوژی HAMR به هارددیسک های جریان اصلی سیگیت تا حداقل سال 2024 طول بکشد.

در حال حاضر به نظر می رسد که سیگیت در رقابت با وسترن دیجیتال دست بالا را دارد. وسترن دیجیتال در اواخر سال 2022 اعلام کرد که قصد دارد هارددیسک 26 ترابایتی خود را با تکنولوژی SMR (فناوری رده پایین تر نسبت به نسل دوم HAMR) به بازار بفرستد. این هاردها هم اکنون در بازار موجودند و استقبال خوبی از آنها شده است. با این حال پیش بینی می شود که هارددیسک 30 ترابایتی سیگیت با فناوری HAMR با استقبال بهتری مواجه شود.

هارد 30 ترابایتی HAMR سیگیت

بد نیست بدانید که سیگیت اعلام کرده که به فناوری تولید پلاترهای 5 ترابایتی دست پیدا کرده است و می تواند 10 عدد از آنها را در یک درایو 3.5 اینچی جای دهد. پس به زودی این شرکت قابلیت عرضه هارددیسک 50 ترابایتی را خواهد داشت. باید ببینیم که آیا سیگیت می تواند تا سال 2025 وعده خود را عملی کند و به ظرفیت 100 ترابایت دست یابد یا خیر!

منبع: archyde