سیگیت فروش اولین هارد دیسک های HAMR خود برای دیتا سنتر را آغاز و اولین سفارش را تحویل داده است. در قدم بعدی، این شرکت قصد دارد تا این تکنولوژی نوین ذخیره سازی را به مرحله تولید انبوه برساند تا مصرف کنندگان عادی نیز امکان خرید آن را داشته باشند. این تصمیم سیگیت خللی در تولید هارددیسک های مبتنی بر تکنولوژی های قدیمی تر PMR و SMR ایجاد نخواهد کرد و این هاردها همچنان توسط سیگیت تولید خواهند شد.

تکنولوژی HAMR در هارد دیسک های سیگیت

در جدیدترین گزارش فصلی سیگیت، این شرکت تأیید کرده است که اولین نسخه تجاری از هارد دیسک مبتنی بر تکنولوژی HAMR خود را سرانجام تحویل داده است. این هارددیسک های قدرت گرفته از لیزر اکنون در واحدهای ذخیره سازی Exos Corvault مورد استفاده قرار گرفته اند و قابلیت های چند پتابایتی «با عملکرد بالا و خود ترمیم شونده» را با کارایی عالی در مقیاس وسیع به دیتا سنترها و محیط های ابری اضافه کرده اند.
سیگیت سرمایه گذاری گسترده ای را برای آوردن تکنولوژی HAMR به بازار انجام داده و منابع قابل توجهی را به این موضوع اختصاص داده است. این تلاش های سیگیت نوید روزهای درخشانی را برای بازار حافظه های ذخیره سازی مغناطیسی با ظرفیت های بی سابقه می دهد و می تواند جانی دوباره به این صنعت ببخشد.

تکنولوژی ضبط مغناطیسی به کمک گرما یا HAMR از یک دیود لیزری متصل به هد استفاده می کند تا به صورتی «آنی» یک نقطه کوچک بر روی دیسک را از طریق گرما ایجاد نماید. این ابتکار باعث می شود تا بیت های دیجیتالی که بر روی یک صفحه مغناطیسی نوشته می شوند، کوچکتر و فشرده تر شوند و در عین حال پایداری مفناطیسی و حرارتی معمول خود را حفظ کنند. به این ترتیب می توان بیت های بیشتری را بر روی یک دیسک ذخیره کرد و ظرفیت نهایی هارد را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

تکنولوژی HAMR در هارد دیسک های سیگیت

هارد دیسک های HAMR بیش از این به صورت محدود تولید شده بودند و به صورت آزمایشی در اختیار یک سری از مشتریان انتخابی قرار گرفته بودند. هاردهای Exos Corvault را می توان اولین محصول تجاری سیگیت در این زمینه دانست. این شرکت امیدوار است تا این محصولات تا پایان سال جاری به طور گسترده تری در بازار در دسترس قرار گیرند.

سیگیت همچنین هارد دیسک های HAMR با ظرفیت حداقل 30 ترابایت را به برخی مشتریان انتخابی خود تحویل داده تا کارایی آنها را در محیط های کاری با مقیاس بزرگ مورد آزمایش و تأیید قرار دهند. هارد دیسک های لیزری در مقایسه با درایوهای PMR و SMR کمی انرژی بیشتری مصرف می کنند، بنابراین شرکت ها باید مطمئن شوند که این هاردهای جدید می توانند در رک های سرور فعلی (و بعضاً قدیمی) عملکرد با ثبات و پربازدهی را ارائه دهند. ضمناً بد نیست بدانید که پروسه تولید نسل دوم هاردهای HAMR نیز در جریان است.

مدیر اجرایی سیگیت، Dave Mosley، اظهار داشته است که تولید انبوه هارد دیسک های HAMR با ظرفیت 30 ترابایت در اوایل سال 2024 آغاز می شود. ضمن اینکه آزمایش ها بر روی درایوهای با ظرفیت کمتر با هدف استفادۀ شرکت های تولید کننده دستگاه های الکترونیکی نیز در حال انجام است.

تکنولوژی HAMR در هارد دیسک های سیگیت

تکنولوژی های ذخیره سازی سنتی مانند «ضبط مغناطیسی عمودی (PMR)» و «ضبط مغناطیسی پوششی (SMR)» همچنان در هارددیسک های تولیدی سیگیت در آینده مورد استفاده قرار می گیرند. این شرکت قصد دارد تا از این تکنولوژی ها برای تولید هارددهایی با ظرفیت حدود 20 ترابایت استفاده کند. به طور دقیق تر باید گفت که سیگیت برنامه دارد تا هارد دیسک های با ظرفیت بیشتر از 24 ترابایت را با کانفیگ های PMR+TDMR و SMR+TDMR به بازار بفرستد (TDMR به فناوری ضبط مغناطیسی دو بعدی اشاره دارد).

منبع: techspot