بر اساس گزارش های منتشر شده، شرکت Samsung Electronics به طور رسمی و جدی توسعه مدل زبانی بزرگ اختصاصی خود را آغاز کرده است. این مدل زبانی برای مصارف داخلی سامسونگ طراحی می شود تا نیاز کارمندان این شرکت به چت بات های هوش مصنوعی توسعه یافته توسط سایر شرکت ها را از بین ببرد. این تصمیم در پی لو رفتن بخشی از اطلاعات حساس سامسونگ توسط هوش مصنوعی ChatGPT اتخاذ شده است.

این پروژه که توسط تیم Samsung Research هدایت می شود، سرمایه گذاری های گسترده ای از لحاظ نیروی کار و منابع دریافت کرده است. به عنوان مثال تمامی منابع کارت گرافیک های سامسونگ به طور اختصاصی در اختیار تیم توسعه مدل زبانی بزرگ (LLM) این شرکت قرار گرفته اند. همان طور که می دانید، کارت گرافیک برای تمرین و آموزش چنین مدل های زبانی، یک قطعه ضروری است و کارایی بالایی دارد. سامسونگ امیدوار است که نسخه اولیه از هوش مصنوعی اختصاصی خود را ظرف دو ماه آینده به مرحله بهره برداری برساند

توسعه هوش مصنوعی مشابه ChatGPT توسط سامسونگ

هدف اصلی هوش مصنوعی سامسونگ، کاهش زمان مورد نیاز برای توسعه نرم افزار است

تمرکز اصلی مدل زبانی سامسونگ بر روی خلاصه سازی اسناد و متون، توسعه نرم افزار و ترجمه زبان خواهد بود. این شرکت هنوز تصمیم نگرفته است که هوش مصنوعی اختصاصی خود را برای استفاده عمومی نیز منتشر کند یا آن را صرفاً برای استفاده های داخلی خود ارائه دهد. با این حال چیزی که مشخص است این است که «استفادۀ داخلی» برای شرکت سامسونگ در اولویت قرار دارد.

توسعه هوش مصنوعی مشابه ChatGPT توسط سامسونگ

تا پیش از این کارمندان سامسونگ از چت بات های هوش مصنوعی ترد پارتی مانند ChatGPT استفاده می کردند که سرانجام ناامید کننده ای با خود به همراه داشت! پس از اینکه چت جی پی تی بخشی از اطلاعات مهم و حساس سامسونگ را لو داد، این شرکت کره ای استفاده از هرگونه چت بات هوش مصنوعی را برای کارمندان خود ممنوع اعلام کرد و تصمیم گرفت تا چت بات اختصاصی خود را برای این منظور طراحی کند.

سامسونگ معتقد است که توسعه هوش مصنوعی بر اساس تکنولوژی LLM (مدل زبانی بزرگ)، می تواند زمان مورد نیاز برای توسعه نرم افزار و طراحی تراشه های نیمه هادی به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در ابتدا سامسونگ قصد داشت تا برای بهره بردن از این تکنولوژی با شرکت های برجسته مختلف مانند گوگل، مایکروسافت، Naver و OpenAI همکاری کند؛ اما در نهایت در یک جلسه مهم که در حضور بالاترین سطح مدیران این شرکت (از جمله آقای Lee Jae-yong) برگزار شد، سامسونگ اعلام کرد که قصد دارد هوش مصنوعی انحصاری و اختصاصی خود را برای استفاده های داخلی طراحی کند.

توسعه هوش مصنوعی مشابه ChatGPT توسط سامسونگ

لازم به ذکر است که برخی دیگر از شرکت های مطرح کره ای مانند Kakao، ال جی، Naver و SKT نیز قصد دارند تا فناوری هوش مصنوعی مولد را بر اساس مدل های زبانی اختصاصی خود مورد استفاده قرار دهند. در همین راستا این شرکت ها در حال طراحی چت بات هایی با نام های KoGPT، ExaOne، HyperCloverX و A-Dot هستند. این چت بات ها از قابلیت های متنوعی مانند نقاشی و نویسندگی مانند انسان ها برخوردارند. با این حال چالش های مربوط به صحت داده ها و حریم خصوصی اطلاعات، همچنان موانع مهمی به شمار می آیند که باید طی یک فرآیند توسعه هوشمند و مستمر، برطرف شوند.

منبع: gizmochina