ابتکار جدید سامسونگ در معرفی حافظۀ LPCAMM، باعث می شود تا ماژول های LPDDR همانند ماژول های معمولی DDR SO-DIMM به مدل هایی چند منظوره و همه کاره تبدیل شوند و بتوان از آنها در تمامی دستگاه های رایج استفاده کرد. با این تفاوت که این ماژول ها 50 درصد قوی تر، 70 درصد پربازده تر و 60 درصد کوچکتر هستند و می توانند صنعت تولید حافظه رم در سال 2024 را متحول کنند!

رم قابل جایگزین سامسونگ LPCAMM با سرعت LPDDR5X-7500 معرفی شد

پیکربندی لپ تاپ با رم LPDDR در بسیاری موارد چالش های زیادی را هم برای کاربر و هم برای شرکت های سازنده لپ تاپ ایجاد می کند. همچنین این ماژول های رم همیشه به مادربرد لحیم می شوند و کاربر نمی تواند آنها را جایگزین کرده و ظرفیت رم لپ تاپ خود را ارتقا دهد. اما به دلیل سرعت بالاتری که رم های LPDDR5 در مقایسه با ماژول های قابل جایگزینی DDR SO-DIMM دارند، بسیاری از شرکت ها به سراغ استفاده از آنها رفته اند. به خصوص اینکه در چند سال اخیر اکثر لپ تاپ ها به سمت باریک تر و سبک تر شدن رفته اند و به همین دلیل به ماژول های حافظه LPDDR مجهز می شوند.

اما شرکت سامسونگ برای رفع مشکل عدم امکان جایگزینی رم های LPDDR دست به یک ابتکار جالب زده و از استاندارد جدید LPCAMM رونمایی کرده است. این استاندارد سرعت حافظه های LPDDR را حفظ می کند، اما باعث می شود تا اندازۀ ماژول آنها در مقایسه با نمونه های SO-DIMM تا 60 درصد کاهش پیدا کند.

رم قابل جایگزین سامسونگ LPCAMM با سرعت LPDDR5X-7500 معرفی شد

کلمۀ LPCAMM مخفف عبارت “Low Power Compression Attached Memory Module” به معنای «ماژول حافظۀ متصل و فشرده شده با مصرف برق کم» است. فرم فاکتور جدیدی که توسط سامسونگ معرفی شده صرفاً در لپ تاپ قابل استفاده نیست و می توان آن را در کامپیوترهای رومیزی و حتی دیتا سنترها هم مورد استفاده قرار داد. این استاندارد دست شرکت های تولید کنندۀ لپ تاپ و پی سی را بازتر از قبل می کند و فضای بیشتری را برای نصب سایر سخت افزارهای سیستم در اختیار آنها قرار می دهد. سامسونگ همچنین اعلام کرده است که ماژول حافظه رم سامسونگ LPCAMM از سرعت LPDDR5-7500 پشتیبانی می کند و 50 درصد عملکرد سریع تری را در مقایسه با نمونه های رایج به ارمغان می آورد. همچنین مصرف برق و بازدهی این ماژول 70 درصد بهینه تر شده است.

سرورها و دیتا سنترها نیز می توانند از مزایای ماژول های جدید LPCAMM بهره مند شوند. از آنجایی که این ماژول ها برق کمتری مصرف می کنند، می توانند باعث کاهش چشمگیر هزینه های دیتا سنترها شوند. همچنین از آنجایی که این حافظه ها به مادربرد لحیم نمی شوند، امکان تعویض مادربرد بدون صرف هزینه برای خرید رم را فراهم می آورند. نایب رئیس اجرایی سامسونگ در تیم برنامه ریزی محصول بخش مربوط به حافظه، Yongcheol Bae، اعلام کرده است که ماژول های LPCAMM به طور گسترده در بازارهای جهانی توزیع خواهد شد.

رم قابل جایگزین سامسونگ LPCAMM با سرعت LPDDR5X-7500 معرفی شد

سامسونگ تأییدیه ها و گواهینامه های لازم را از طریق پلتفرم اینتل برای استاندارد جدید LPCAMM دریافت کرده است و به این ترتیب مشکلی برای توزیع آنها در بازار تا پایان سال 2023 وجود ندارد. پس می توان منتظر تحولی عظیم و چشمگیر در لپ تاپ ها، کامپیوترهای رومیزی و سرورهای نسل آینده باشیم. در همین راستا Adata اولین برندی است که از نسخۀ پیش نمایش رم لپ تاپ LPCAMM LPDDR5-6400 رونمایی کرده است. البته به نظر نمی رسد که این ماژول زودتر از سال 2024 راهی بازار شود. سایر برندها نیز قطعاً تا سال 2024 از ماژول های رم LPCAMM خود رونمایی خواهند کرد.

منبع: notebookcheck