سامسونگ، بزرگترین تولیدکننده تراشه ویفر دنیا

بسیاری از شرکت هایی که در زمینه تکنولوژی فعالیت دارند، جزو مشتری های TSMC هستند؛ اما این شرکت در آخرین ماه سال میلادی گذشته تراشه های زیادی تولید نکرده است. طبق گزارش های بدست آمده این افتخار نزدیک سامسونگ شده و بیشترین تعداد تراشه تولید شده در این زمان متعلق به این شرکت کره بوده است. سامسونگ توانسته در ماه دسامبر سال میلادی 2020 با تولید ماهیانه 3.1 میلیون تراشه ویفر، TSMC را پشت سر بگذارد. (ظرفیت تولید ماهیانه تراشه ویفر توسط TSMC حدود 2.7 میلیون است.) به این معنا که اکنون تقریبا 15 درصد از تراشه های ویفر سرتاسر دنیا را این شرکت تامین می کند.

عقب ماندن TSMC از سامسونگ

طبق گزارش های شرکت IC Insights، پنج شرکت بزرگ جهان در زمینه تولید تراشه ویفر پردازشی در آخرین ماه سال میلادی گذشته توانسته اند سهم بازار خود را افزایش دهند و اکنون 54 درصد از کل سهام بازار این تراشه ها در دست این پنج شرکت است. بسیاری از کاربران اینگونه تصور می کنند که شرکت صنایع نیمه هادی هایوان (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company یا به اختصار TSMC) در جایگاه اول قرار دارد؛ زیرا مشتریان این شرکت، از جمله AMD، اپل، کوالکام و برادکام جزو شناخته شده ترین نام ها در زمینه تکنولوژی هستند. با این حال حجم تراشه های ویفر تولیدی توسط TSMC در بازه زمان مورد بحث حدودا 400 هزار عدد کمتر از ویفرهای سامسونگ بوده است.

مسلما کسب و کار پرسود سامسونگ در زمینه حافظه کمک زیادی به این شرکت کرده است تا بتواند در بررسی های شرکت IC Insights جایگاه اول ساخت تراشه های ویفر را تصاحب کند. انویدیا برای کارت های گرافیک سری RXT 3000 که بر معماری Ampere مبتنی اند، از نسخه سفارشی تراشه های سامسونگ استفاده می کند که طی فرآیندی هشت نانومتری تولید می شود؛ با این حال برای تولید شتاب دهنده A100 به TSMC و لیتوگرافی هفت نانومتری FinFET آن اتکا دارد

پیشگامان ساخت تراشه ویفر

پیشگامان ساخت تراشه ویفر

پس از سامسونگ و TSMC، شرکت مایکرون تکنولوژی در رتبه سوم قرار می گیرد. طبق اطلاعات منتشر شده توسط IC Insights، این شرکت موفق به تولید بیش از 1.9 میلیون تراشه ویفر در ماه دسامبر سال 2020 شده است. SK Hynix با تولید حدودا 1.85 میلیون تراشه ویفر در رتبه چهارم جا گرفته است و جایگاه پنجم نیز به شرکت کیوکسیا تعلق دارد؛ این شرکت تامین کننده IC حافظه است و توانسته 1.6 میلیون تراشه ویفر بسازد. جالب است اینتل با کارخانه های اختصاصی اش با تولید 884 هزار تراشه ویفر به رتبه ششم بسنده کرده است. مشکلات بوجود آمده به دلیل کمبود تراشه در صنایع سراسر دنیا به چشم می آیند. صنایعی که تحت تاثیر این مشکلات قرار گرفته اند تولیدکنندگان قطعات کامپیوتر، خودرو و حتی کنسول های بازی هستند. نکته تعجب آور این است که هر پنج تای این شرکت های برتر تولید تراشه توانسته اند در ماه دسامبر سال میلادی 2020 ظرفیت تولید خود را نسبت به همین زمان در سال 2019 تا 40 درصد افزایش دهند.

منبع: techspot