سامسونگ طی مراسم گلکسی آنپکد خود که به تازگی برگزار شد، از گوشی های پرچمدار جدید و ساعت هوشمندی رونمایی کرد که تحت عنوان Samsung Galaxy Watch 5 به بازار عرضه می شود.

همانطور که می دانید، ساعت هوشمند Galaxy Watch 4 سامسونگ با چیپست Exynos و Watch 4 Classic در سال گذشته عرضه شدند و تغییری اساسی در استراتژی پوشیدنی سامسونگ ایجاد کردند، چرا که این شرکت پس از همکاری با Google سیستم عامل Tizen را کنار گذاشت و بر روی سیستم عامل Wear OS 3 جدید متمرکز شد. این سیستم عامل به کاربران امکان دسترسی به برنامه ‌های بیشتر (و مسلماً بهتر) را از طریق Play store داد.

اکنون سوال این است که آیا گلکسی واچ 5 نسبت به مدل قبلی خود چه تغییراتی کرده است؟ و آیا می تواند بهترین ساعت هوشمند اندروید سال گذشته را شکست دهد؟

Samsung Galaxy Watch 5 رونمایی شد! این ساعت در مقایسه با Galaxy Watch 4 قبلی چه تغییری کرده است؟

Samsung Galaxy Watch 5 در مقابل Galaxy Watch 4: بررسی ویژگی های یکسان

اگر نگاهی به گلکسی واچ 5 بیندازید، متوجه خواهید شد که سامسونگ تغییری در ظاهر این ساعت ایجاد نکرده است و درواقع تصمیم گرفته رویکرد «اگر خراب نیست، آن را تعمیر نکنید» را در پیش بگیرد. با این حال، هر دو ساعت به قدری شبیه به هم هستند که تشخیص آن ها از هم مشکل است.

گلکسی واچ 5 در دو گزینه با اندازه قاب های 40 میلی ‌متر و 44 میلی ‌متر عرضه می شود، که اندازه صفحه ‌نمایش آن ثابت است و برای اولی برابر با 1.19 اینچ و برای دومی 1.36 اینچ است. گفتنی است که ابعاد هر دو نسل از ساعت‌های هوشمند نیز یکسان است.
از نظر مشخصات داخلی، باید بگوییم که سامسونگ همان روند قبل را در پیش گرفته و به استفاده از تراشه Exynos W920 با 1.5 گیگابایت رم و 16 گیگابایت حافظه داخلی که در واچ 4 دیده می شد ادامه می دهد.

وقتی صحبت از ردیابی سلامت و تناسب اندام می شود، می توان حسگرهای مشابه بسیاری را در گلکسی واچ 5 و گلکسی واچ 4 پیدا کرد؛ که شامل مواردی مانند توانایی بررسی ترکیب بدن از طریق مچ دست و همچنین سنسور تجزیه و تحلیل امپدانس بیولوژیکی (BIA)  سامسونگ که بیش از 2400 نقطه داده را ثبت می‌ کند. ناگفته نماند که در هر دو ساعت هوشمند، سنسورهای دیگری مانند ECG داخلی و ضربان قلب نوری تعبیه شده که با دیگر حسگرهایی که در بهترین ساعت ‌های هوشمند تناسب اندام و ردیابی فعالیت و گام وجود دارد، همراه شده اند.

Samsung Galaxy Watch 5 در مقابل Galaxy Watch 4: بررسی ویژگی های یکسان

Samsung Galaxy Watch 5 شامل چه تغییرات جدیدی شده است؟

در ظاهر، به سختی می توان تفاوت ‌های فیزیکی بین گلکسی واچ 5 و گلکسی واچ 4 را شناسایی کرد. واضح ‌ترین وجه تمایز این دو ساعت، قطعاً رنگ آن ها خواهد بود، چرا که سامسونگ گزینه‌ های جدید سبز و مشکی را به Watch 5 اضافه کرده است.

کسانی که نسخه 40 میلی ‌متری این ساعت جدید را خریداری می ‌کنند، می ‌توانند بین رنگ های بنفش، گرافیتی و رزگلد یکی را انتخاب کنند. در حالیکه مدل بزرگتر 44 میلی ‌متری با رنگ های یاقوتی کبود، نقره ای و گرافیتی قابل سفارش است.

اگرچه ممکن است ساعت جدید گلکسی Watch 5 از نظر ظاهری و فیزیکی با گلکسی Watch 4 یکسان باشد، اما سامسونگ ارتقاء بزرگی را در شیشه صفحه نمایش این ساعت ایجاد کرده است که با چشم دیده نمی شود. ساعت سال گذشته از Corning Gorilla Glass با DX+ ساخته شد و در واقع هدف آن این بود که به صفحه نمایش Sapphire نزدیک شود. اکنون سامسونگ شیشه Sapphire را به آخرین ساعت هوشمند خود آورده که به گفته سامسونگ، این ارتقای شیشه گلکسی Watch 5s را 1.6 برابر قوی تر از مدل قبلی خود می کند.

تفاوت بزرگ بعدی بین این دو ساعت هوشمند، عمر باتری است. به نوعی، سامسونگ با استفاده از یک باتری 284 میلی ‌آمپر ساعتی در نسخه 40 میلی ‌متری، و یک باتری 410 میلی ‌آمپر ساعتی در نسخه 44 میلی ‌متری، توانست باتری به کار رفته در Watch 5 را بزرگتر کند. برای مقایسه باید بگوییم که نسخه 40 میلی متری گلکسی واچ 4 از باتری 247 میلی ‌آمپر ساعتی استفاده می ‌کند، در حالیکه مدل 44 میلی ‌متری دارای باتری 361 میلی ‌آمپر ساعتی بزرگتر است. به گفته سامسونگ، این باعث می شود با یک بار شارژ باتری حدود 50 ساعت عمر داشته باشد که از  Galaxy Watch 4 حدود 10 ساعت بیشتر است. البته ناگفته نماند که ساعت هوشمند سامسونگ Galaxy Watch 4 دارای طول عمر باتری فوق العاده است.

Samsung Galaxy Watch 5 شامل چه تغییرات جدیدی شده است؟

لازم به ذکر است که در ساعت جدید 2022، قابلیت شارژ سریع نیز بهبود یافته است، در واقع گلکسی Watch 5 این قابلیت را دارد که تنها در 30 دقیقه 45 درصد شارژ شود. ضمن این که سامسونگ به منظور همراهی با قابلیت جدید ردیابی خواب پیشرفته، گلکسی واچ 5 را به عنوان ساعتی معرفی کرد که قادر است تنها با یک بار شارژ هشت دقیقه ای، ردیابی خواب 8 ساعته را ارائه دهد.

مسلماً بزرگترین ویژگی جدیدی که در سری گلکسی واچ 5 ارائه می ‌شود، سنسور کاملاً جدید دمای بدن است. مدت ‌ها شایعه شده بود که این ویژگی وارد بازار می ‌شود و حالا بالاخره با ساعت گلکسی واچ 5 رونمایی شد. اگرچه این ویژگی برای بازار ساعت ‌های هوشمند جدید نیست، اما اولین بار است که می ‌بینیم یک ساعت هوشمند سامسونگ از آن استفاده می ‌کند. البته برخلاف سایر گزینه ها، سامسونگ از سنسور دمای مادون قرمز استفاده می کند که هدف آن ارائه نتایج دقیق تر است.

با این تفاسیر، آیا ارزش این را دارد که ساعت گلکسی واچ 4 را کنار بگذارید و گلکسی واچ 5 را خریداری کنید؟

منبع: androidcentral