شیائومی 12 لایت، یک میان رده جدید از برند شیائومی است که به زودی در بازار جهانی عرضه خواهد شد. با توجه به عرضه قریب الوقوع آن در بازار جهانی، فکر می کنیم که این گوشی ارزش مقایسه با بهترین برندهای موجود در همان محدوده قیمت را دارد. در این مقاله، مشخصات و قابلیت های Samsung Galaxy A53 5G را در مقابل مشخصات و قابلیت های گوشی Xiaomi 12 Lite قرار دادیم، زیرا سامسونگ مهم ‌ترین تولید کننده گوشی ‌های هوشمند در جهان از نظر فروش است و این دستگاه به قیمت‌ های خوبی در بازار جهانی رسیده است.

Samsung Galaxy A53 5G در مقابل Xiaomi 12 Lite: آیا شیائومی می تواند گوشی میان رده سامسونگ را شکست دهد؟

طراحی Samsung Galaxy A53 5G در مقابل Xiaomi 12 Lite

به نظر شما طراحی کدام گوشی بهتر است؟ به نظر من، شیائومی 12 لایت زیباتر است! متأسفانه، این گوشی ‌ها برخلاف گوشی ‌های گران ‌قیمت با مواد درجه یک ساخته نشده‌ اند و مانند اکثر تلفن های مقرون به صرفه موجود در بازار با پنل و قاب پلاستیکی عرضه می شوند. از نظر وزن و ابعاد، شیائومی 12 لایت باریک تر و سبک تر است و همچنین نسبت صفحه نمایش به بدنه بیشتری دارد. از سوی دیگر، Samsung Galaxy A53 5G کیفیت ساخت بهتری دارد. علاوه بر این، شیشه جلویی آن توسط Corning's Gorilla Glass 5 محافظت می شود و به لطف گواهی IP67 در برابر آب و گرد و غبار مقاوم است بگونه ای که می توانید آن را حداکثر 30 دقیقه تا یک متر زیر آب قرار دهید. اما متاسفانه شیائومی هیچ محافظی در برابر آب و گرد و غبار ندارد.

طراحی Samsung Galaxy A53 5G در مقابل Xiaomi 12 Lite

صفحه نمایش سامسونگ گلکسی A53 نسبت به شیائومی 12 لایت چگونه است؟

روی کاغذ، به نظر می رسد شیائومی 12 لایت پیشرفته ترین صفحه نمایش را دارد. درواقع این گوشی یک صفحه نمایش AMOLED دارد که قادر است تا 68 میلیارد رنگ را با قطر 6.55 اینچ، وضوح Full HD + 1080 در 2400 پیکسل، نرخ تازه سازی 120 هرتز، پشتیبانی از Dolby Vision و گواهی HDR10+ به نمایش بگذارد. همچنین گفتنی است که اوج روشنایی بسیار بالایی دارد و حسگر اثر انگشت آن در زیر صفحه نمایش قرار دارد. گلکسی A53 5G علیرغم ظاهر ضعیف خود، همچنان صفحه نمایش عالی را ارائه می دهد. این گوشی نیز از یک پنل 6.5 اینچی با فناوری AMOLED، رزولوشن فول اچ دی پلاس، محافظت از گوریلا گلس 5 توسط Corning، نرخ بروزرسانی 120 هرتز و اسکنر اثر انگشت در صفحه نمایش بهره می برد. ضمنا هر دو گوشی با بلندگوهای استریو برای یک تجربه صوتی خوب عرضه می ‌شوند، اما از سنسورهای مجاورت مجازی استفاده می ‌کنند که چندان جالب نیستند.

صفحه نمایش سامسونگ گلکسی A53 نسبت به شیائومی 12 لایت چگونه است؟

مشخصات و نرم افزار مدل سامسونگ گلکسی A53 در برابر مدل شیائومی 12 لایت

شیائومی 12 لایت از پلتفرم موبایل اسنپدراگون 778G توسط کوالکام پشتیبانی می ‌کند که یک چیپست ساخته شده در 5 نانومتر با معماری هشت هسته ‌ای متشکل از دو پردازنده Cortex A78 با حداکثر فرکانس 2.4 گیگاهرتز و شش پردازنده Cortex A55 با سرعت 2 گیگاهرتز و یک GPU Mali G68 است. این SoC با حداکثر 8 گیگابایت رم و حداکثر 256 گیگابایت حافظه داخلی جفت می شود که می توان آن را با یک اسلات micro SD نیز افزایش داد. با وجود اینکه چیپست اسنپدراگون 778G با فرآیند تولید ضعیف (6 نانومتر در مقابل 5 نانومتر) تولید شده است، در واقع از نظر عملکرد CPU و GPU نسبت به پردازنده Samsung Exynos 1280 موجود در Galaxy A53 5G برتری دارد. و با توجه به اینکه بالاترین پیکربندی حافظه A53 دقیقاً با رقیب خود مشابه است، پس گوشی شیائومی 12 لایت از نظر سخت افزاری برنده است. توجه داشته باشید که حتی این گوشی از اتصال بهتری برخوردار است زیرا به Wi-Fi 6 و Bluetooth 5.2 مجهز شده است، در حالی که سامسونگ با Wi-Fi 5 و Bluetooth 5.1 عرضه می شود. در ادامه باید اشاره کنیم که هر دو گوشی اندروید 12 بدون نسخه و همچنین رابط‌های کاربری One UI و MIUI اجرا می ‌کنند.

مشخصات و نرم افزار مدل سامسونگ گلکسی A53 در برابر مدل شیائومی 12 لایت

مقایسه گلکسی A53 و شیائومی 12 لایت از نظر دوربین و باتری

گلکسی A53 بهترین تنظیمات دوربین را دارد. به عبارت دیگر، در پنل پشتی این گوشی، دوربین چهارگانه شامل دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی با OIS، سنسور 12 مگاپیکسلی فوق عریض و یک جفت سنسور برای محاسبه ماکرو و عمق با وضوح 5 مگاپیکسل وجود دارد. در شیائومی 12 لایت نیز، یک دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی اما بدون OIS، سنسور اولتراواید 8 مگاپیکسلی پایین ‌تر و لنز ماکرو 2 مگاپیکسلی تعبیه شده است. هر دو گوشی از دوربین جلو 32 مگاپیکسلی برخوردار هستند، اما در سامسونگ گلکسی A53 5G، دوربین جلو قادر به ضبط ویدیو با وضوح 4K است.

اگر عمر باتری برای شما اهمیت دارد و دوست دارید ساعت های بیشتری با گوشی خود کار کنید، Samsung Galaxy A53 5G را انتخاب کنید، زیرا از باتری بزرگتر با ظرفیت 5000 میلی‌آمپر ساعت برخوردار است. در حالیکه Xiaomi 12 Lite یک باتری کوچکتر با ظرفیت 4300 میلی آمپر ساعت دارد، اما به لطف شارژ سریع 67 واتی سریعتر شارژ می شود.

قیمت اولیه Xiaomi 12 Lite در بازار جهانی برای نسخه پایه با 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت فضای ذخیره سازی 400 دلار است، در حالی که سامسونگ گلکسی A53 5G در حال حاضر با قیمت کمتر از 320 یورو یا 320 دلار قابل خریداری است. همچنین شایان ذکر است که شما می توانید برای گرفتن تصمیم بهتر در بخش مقالات وب سایت ایده برتر پارسیان مقاله Samsung Galaxy A53 5G در مقابل Google Pixel 6a: کدام یک ارزش خرید دارد؟ را نیز مشاهده کنید.

منبع: gizmochina