بحران اقتصادی بازار بسیاری از دستگاه های دیجیتال، از جمله مانیتورهای LCD، را تحت تأثیر خود قرار داده است. این بحران که از سال 2022 دامن گیر بازار مانیتور شده، حالا تا سه ماهه اول سال 2023 نیز ادامه یافته است. با این حال به تازگی برخی از برندهای تولید کننده مانیتور با رشد فروش محصولات خود مواجه شده اند و این موضوع روزنه های امید را به روی این صنعت گشاده است. تحلیل گران بر این باورند که عوامل متعددی که بیشتر آنها از چین سرچشمه می گیرد، می تواند باعث بهبود شرایط این بازار در سال جاری شود.

کاهش میزان فروش مانیتورهای ال سی دی در اولین 3 ماه سال 2023

بر اساس گزارش منتشر شده توسط TrendForce، بیشتر تولید کنندگان اصلی مانیتور LCD در دنیا در سه ماهه نخست سال 2023 با افت فروش مواجه شده اند. با این حال رشد فروش مثبت برخی از این شرکت ها این امیدواری را ایجاد کرده تا در سه ماهه دوم سال، بازار مانیتور از این شرایط خارج شود.

در مقایسه با سه ماهه آخر سال 2022، بازار جهانی مانیتور LCD با افت 7.4 درصدی روبرو بوده است. آمار HP با کاهش فروش 22.8 درصدی، بدترین آمار در میان شرکت های تولید کننده اصلی مانیتور در دنیا بوده است. لننو با 19.2 درصد و دل با 15.6 درصد، پس از شرکت HP بیشترین میزان کاهش فروش مانیتور را داشته اند.

با مقایسه سال به سال حتی به نتایج بدتری هم می رسیم! چرا که فروش کلی مانیتور در سه ماهه اول سال 2023 در مقایسه با بازه مشابه در سال 2022 با افت 20.5 درصدی مواجه شده است! همچنین فروش تقریباً تمامی شرکت های تولید کننده مانیتور افت دو رقمی داشته است. ایسوس، HP، ال جی و MSI همگی بیش از 20 درصد افت فروش را در این بازه زمانی تجربه کرده اند. این آمار برای برندهایی مانند برند Dell و برند بنکیو از این هم بدتر و در حدود 35 درصد افت بوده است!

کاهش میزان فروش مانیتورهای ال سی دی در اولین 3 ماه سال 2023

در این شرایط نابسامان، در مقابل آمار فروش برند فیلیپس و برند AOC اعداد مثبت دیده می شود! این شرکت ها در مقایسه با سه ماهه قبلی و بازه مشابه در سال قبلی به ترتیب رشد فروش 10.9 و 3.3 درصدی را تجربه کرده اند. TrendForce خاطر نشان کرده است که این افزایش فروش به دلیل افزایش تقاضای کاربران چینی بوده است و این موضوع می تواند چشم انداز امیدوار کننده ای را در ادامه سال برای بازار مانیتور متصور شود.

اگر چه شرکت AOC/Philips تنها شرکتی بوده که فروش سالانه آن رشد مثبت داشته، اما برندهایی همچون برند سامسونگ، برند LG و برند ایسوس نیز رشد اندکی در فروش فصلی خود داشته اند. تحلیل گران تخمین می زنند که فروش جهانی مانیتور LCD در سه ماهه دوم سال 2023 می تواند با رشد 9.3 درصدی در مقایسه با سه ماهه اول مواجه شود.

کاهش میزان فروش مانیتورهای ال سی دی در اولین 3 ماه سال 2023

یکی از دلایل این پیش بینی، فرا رسیدن سالگرد تأسیس JD.com، یکی از غول های فروش اینترنتی در چین است. این وب سایت هر ساله به این مناسبت تخفیف های متنوعی را برای محصولات خود در نظر می گیرد و همین موضوع می تواند به افزایش فروش دستگاه هایی مانند مانیتور منجر شود. علاوه بر این برندهایی مانند برند ایسر و برند ام اس آی در حال تولید مانیتورهایی با نرخ نوسازی بالاتر هستند. این محصولات جدید می تواند بازار مانیتورهای گیمینگ را با تحول چشمگیری مواجه کند.

در نهایت در گزارش TrendForce به این نکته اشاره شده است که به احتمال زیاد بازار مانیتورهای LCD، مانیتورهای گیمینگ و دیگر لوازم جانبی کامپیوتر در نیمه دوم سال 2023 از نو متولد خواهد شد و شرایط رکود و بحران در این حوزه ها به مرور از بین خواهد رفت.

منبع: techspot