شاید شنیدن این خبر برایتان عجیب باشد که شما می توانید بدون نیاز به هارد و حافظه ذخیره سازی، ویندوز 11 را بر روی سیستم خود اجرا کنید! برای این منظور فقط به یک کارت گرافیک و حافظه VRAM آن احتیاج دارید! لازم به ذکر است که این نسخه از ویندوز 11 با نام tiny11 شناخته می شود و محبوبیت بالایی هم پیدا کرده است.

نسخه کم حجم ویندوز 11 بر روی کارت گرافیک

کانال یوتیوبی NTDEV به تازگی ویدئویی را منتشر کرده و نحوه اجرای tiny11 بر روی VRAM کارت گرافیک را آموزش داده است. اولین قدم برای انجام این کار، ایجاد یک درایو RAM بر روی حافظه کارت گرافیک است. برای این منظور می توانید از یک ابزار اوپن سورس به نام GpuRamDrive استفاده کنید. برای این منظور فقط چند کلیک ساده نیاز است؛ با این حال توسعه این ابزار هنوز کامل نشده است و ممکن است مجبور شوید تا مراحل کار با آن را از آغاز انجام دهید.

قدم دوم، ساختن یک ماشین مجازی است. NTDEV برای این منظور از Hyper-V Manager استفاده کرده است. این ابزار رابط کاربری بسیار آسانی دارد و ماشین های مجازی آن برای ویندوز 10، 11 پرو، Education و Enterprise کاربرد دارند. با یک سری تغییرات کوچک در ابزار Hyper-V، ماشین مجازی ویندوز 11 شده بر روی درایو رم کارت گرافیک اجرا خواهد شد.

نسخه کم حجم ویندوز 11 بر روی کارت گرافیک

اگر سیستم شما به کارت گرافیک های RTX 4090 یا RX 7900 XTX مجهز است یا کارت گرافیک سیستم شما دارای بیش از 20 گیگابایت VRAM است، می توانید به سادگی نسخه کم حجم ویندوز 11 را بر روی حافظه آن نصب کنید. NTDEV در ویدئوی آموزشی خود از Tiny11 استفاده کرده است که یک نسخه معمولی و ساده از ویندوز است.

از Tiny11 با عنوان «ویندوز 11 بدون چیزهای اضافی» یاد شده است. هدف از ارائه این نسخه، کاهش پیش نیازهای سخت افزاری مورد نیاز برای نصب ویندوز 11 عنوان شده است. در این نسخه، شاهد یک تعادل جالب بین امکانات و حجم کلی سیستم عامل هستیم! همچنین در این نسخه اپلیکیشن هایی مانند MS Paint به خوبی اجرا می شوند و کاربر تمام امکانات اولیه برای کار کردن با ویندوز را در اختیار خواهد داشت. نکته جالب این است که Tiny11 برای نصب فقط به 8 گیگابایت حافظه ذخیره سازی نیاز دارد.

در ویدئوی NTDEV، از لپ تاپی با کارت گرافیک RTX 3050 استفاده شده که دارای 4 گیگابایت حافظه GDDR6 است. این شخص نشان داده است که ماشین مجازی ویندوز برای نصب و ذخیره سازی فایل به 600 مگابایت فضای خالی نیاز دارد.

شما می توانید این ویدئو را به طور کامل در آدرس https://youtu.be/L1TRyd7oM1A مشاهده کنید.

نسخه کم حجم ویندوز 11 بر روی کارت گرافیک

با وجود اینکه امکان نصب ویندوز 11 بر روی حافظه کارت گرافیک وجود دارد، اما در دنیای واقعی بعید است کسی اقدام به انجام این کار کند! چرا که به هر حال حافظه VRAM کارت گرافیک محدودیت هایی دارد و باید از نسخه های کم حجم ویندوز 11 برای این منظور استفاده کنید. در این نسخه ها چندین قابلیت از این سیستم عامل حذف شده و فقط یک سری امکانات اولیه در آن باقی مانده است. برای اینکه بهتر بتوانید این موضوع را درک کنید، می توانیم کروم بوک و سیستم عامل ChromeOS را برایتان مثال بزنیم.

به هر حال باید ببینیم امکان نصب ویندوز 11 بر روی حافظه کارت گرافیک تا چه اندازه می تواند در دنیای واقعی کاربرد داشته باشد و موارد استفاده ای از آن ذکر خواهد شد یا خیر.

منبع: techspot