بر طبق یک گزارش جدید، کوالکام در حال ساخت نمونه مهندسی تراشه اسنپ دراگون 8cx نسل 4 است. این غول شناخته شده دنیای تراشه سازی قصد دارد تا این چیپست جدید را بر اساس فرآیند 4 نانومتری TSMC تولید کند و آن را در سال 2024 به بازار بفرستد. نسخه مهندسی این تراشه توانایی دستیابی به کلاک اسپید 3 گیگاهرتز را بر روی هر 12 هسته پردازنده خود داشته است.

مشخصات کلیدی تراشه کوالکام اسنپ دراگون 8cx نسل 4 منتشر شد

اسنپ دراگون 8cx نسل 4 به عنوان نسل آینده تراشه های لپ تاپ کوالکام شناخته می شود. اخیراً یکی از افشاگران شناخته شده دنیای تکنولوژی مشخصات فنی این تراشه کوالکوم را منتشر کرده است. این مشخصات به شرح زیر هستند:

  • 8 هسته پرفورمنس (P) با کلاک اسپید 3.4 گیگاهرتز
  • 4 هسته بازدهی (E) با کلاک اسپید 2.5 گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی Adreno 740
  • واحد پردازش منطقی Hexagon Tensor (با سرعت 45TOPS)
  • حافظه کش L2 با ظرفیت 36 مگابایت
  • حافظه کش L3 با ظرفیت 8 مگابایت
  • حافظه کش سطح سیستم با ظرفیت 12 مگابایت
  • کش پردازنده گرافیکی با ظرفیت 4 مگابایت

این افشاگر اعلام کرده است که کوالکام قصد دارد تا تراشه اسنپ دراگون 8cx نسل 4 را برای استفاده در کنار رم های LPDDR5X-4200 با ظرفیت حداکثر 64 گیگابایت، حافظه های ذخیره سازی NVMe یا UFS 4.0 و کارت گرافیک های مجزای مبتنی بر استاندارد PCIe 4.0 آماده کند. در حال حاضر، کوالکام نمونه های مهندسی (آزمایشی) از این تراشه را آماده کرده است و در مرحله بعدی، می تواند نسخه نهایی آن را تولید کند. افشاگر مذکور در اکانت توییتری خود اعلام کرده است که پردازنده به کار رفته در این تراشه در هنگام عملکرد هم زمان به کلاک اسپید 3 گیگاهرتز دست پیدا می کنند. به این ترتیب در هنگام عملکرد هم زمان هسته ها، هسته های بازدهی این پردازنده 500 مگاهرتز با افزایش سرعت و هسته های پرفورمنس آن با 400 مگاهرتز افت سرعت مواجه می شوند.

مشخصات کلیدی تراشه کوالکام اسنپ دراگون 8cx نسل 4 منتشر شد

اما نکته اصلی اینجاست که اگر فرکانس هسته های P به 3.4 گیگاهرتز برسد، هسته های E با فرکانس 3 گیگاهرتز عمل می کنند. این حالت فقط در مواقع اوج کاری پردازنده رخ می دهد. به عنوان مقایسه باید بگوییم که تراشه اپل M2 در مواقع اوج کاری به فرکانس های 2.4 و 3.5 گیگاهرتز برای هسته های E و P دست پیدا می کند. ضمن اینکه تراشه M2 در مقایسه با اسنپ دراگون 8cx نسل 4 حافظه کش کمتری هم دارد.

مشخصات کلیدی تراشه کوالکام اسنپ دراگون 8cx نسل 4 منتشر شد

افشاگر ذکر شده اعتقاد دارد که کوالکام تراشه لپ تاپ جدید خود را بر اساس فرآیند 4 نانومتری TSMC تولید می کند. این در حالی است که معماری 3 نانومتری به زودی معرفی می شود. البته این فرد مطمئن نیست که کدام معماری از فرآیند 4 نانومتری زیربنای این تراشه را تشکیل خواهد داد. با این حال یکی از معماری های N4، N4P یا N4X در ساخت تراشه Snapdragon 8cx Gen 4 مورد استفاده قرار خواهند گرفت. همان طور که اشاره شد کوالکام برنامه دارد تا نسخه نهایی این تراشه را در سال 2024 راهی بازار کند.

منبع: notebookcheck