طی رویدادی در چین، کوالکام از جدیدترین چیپست خود با نام Snapdragon 7+ Gen 2 رونمایی کرده است. این اتفاق در حالی افتاده است که این غول دنیای تراشه سازی، نسل قبلی این چیپست را با نام اسنپ دراگون 7 نسل 1 در کمتر از یک سال پیش عرضه کرده بود.

به طور تعجب برانگیزی تعداد دستگاه های قدرت گرفته از تراشه اسنپ دراگون 7 نسل 1 در سال گذشته زیاد نبوده است. شاید بتوان از بین شناخته شده ترین این گوشی ها به شیائومی 13 لایت (Xiaomi 13 Lite) اشاره کرد که فقط در کشور چین برای خرید عمومی در دسترس قرار گرفته است.

چیپست کوالکام اسنپ دراگون 7 پلاس نسل 2 باعث ارتقای چشمگیر عملکرد گوشی های میان رده می شود

با این حال جانشین این تراشه، اسنپ دراگون 7 پلاس نسل 2، می تواند باعث تحولی در گوشی های اقتصادی و میان رده شود و پیش بینی می شود تا از آن در گوشی های زیادی استفاده شود. کوالکام در مراسم رونمایی از این تراشه اذعان کرده است که Snapdragon 7+ Gen 2 به پردازنده ای 50 درصد قوی تر از نسل گذشته مجهز شده است و پردازنده گرافیکی آن تا 2 برابر سریع تر شده است. همچنین این تراشه 13 درصد مصرف برق بهینه تری نسبت به نسل قبلی دارد.

اما کوالکام به همین میزان پیشرفت راضی نبوده است و چیپست جدید خود را به مودم Snapdragon X62 5G با قابلیت پشتیبانی هم زمان از سیم کارت های 4G و 5G مجهز کرده است. این مودم از هر دو نوع ارتباط mmWave و فایو جی sub-6GHz پشتیبانی می کند و توانایی دستیابی به سرعت 4.4 گیگابیت در ثانیه را دارد.

چیپست کوالکام اسنپ دراگون 7 پلاس نسل 2 باعث ارتقای چشمگیر عملکرد گوشی های میان رده می شود

از آنجا که این روزها هوش مصنوعی همه جا هست، اصلاً جای تعجبی وجود ندارد که کوالکام فناوری های مربوط به این حوزه را در تراشه اسنپ دراگون 7 پلاس نسل 2 ارتقا داده است. بر طبق گزارش ها، موتور AI جدید این شرکت در زمینه پشتیبانی از فناوری های هوش مصنوعی تا 2 برابر بهتر شده است و راندمان آن به ازای هر وات تا 40 درصد بهبود پیدا کرده است.

در طراحی چیپست Snapdragon 7+ Gen 2، گیمینگ چندان مد نظر قرار نگرفته است. با این حال این چیپست جدید کوالکوم از صفحه نمایش QHD+ با نرخ فریم 120 فریم در ثانیه پشتیبانی می کند و با فناوری aptX جهت به حداقل رساندن تأخیر در پخش صدای بازی سازگاری دارد. این تراشه به لطف پردازنده گرافیکی Adreno (که از آن در کنار موتور هوش مصنوعی استفاده شده)، از فناوری Auto Variable Rate Shading یا نرخ سایه زنی متغیر و اتوماتیک بهره می برد که عملکرد گرافیکی آن را بهینه تر می کند.

چیپست کوالکام اسنپ دراگون 7 پلاس نسل 2 باعث ارتقای چشمگیر عملکرد گوشی های میان رده می شود

از ویژگی های اصلی تراشه اسنپ دراگون 7 پلاس نسل 2 که عبور کنیم باید بگوییم که کوالکام در طراحی این تراشه بر روی ارتقای دوربین ها تمرکز زیادی داشته است. این شرکت از ISP سه گانه 18 بیت در این تراشه استفاده کرده است که توانایی ثبت اطلاعات دوربین تا 4000 برابر نسبت به نسل قبلی را دارد. همچنین این ISP از توانایی ثبت عکس 18 بیت RAW بهره می برد.

اولین دستگاهی که از چیپست اسنپ دراگون 7 پلاس نسل 2 قدرت می گیرد در پایان سه ماهه سوم سال 2023 به بازار آمده است. کوالکام اطلاعات دقیقی از گوشی هایی که قرار است از این تراشه در آنها استفاده شود، ارائه نداده است. با این حال به نظر می رسد که نام محصولات برندهای ردمی و ریلمی قطعاً در میان آنها به چشم خواهد خورد.

منبع: androidcentral