شرکت Qualcomm تراشه جدید اسنپدراگون 4 نسل 2 را به تازگی به طور رسمی راهی بازار کرده است. این تراشه به عنوان جایگزین مدل اسنپدراگون 4 نسل 1 معرفی شده که سال گذشته عرضه شده بود. در نسخه جدید شاهد اضافه شدن چندین ویژگی و به روز رسانی هستیم که عملکرد کلی تراشه را بهبود می بخشد. در این مقاله قصد داریم تا این ویژگی ها را دقیق تر مورد بررسی قرار دهیم. لازم به ذکر است که اولین گوشی موبایل قدرت گرفته از تراشه Snapdragon 4 Gen 2 نیز در روزهای اخیر در چین معرفی شده که در ادامه این گوشی را نیز به شما معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

عرضه رسمی تراشه Snapdragon 4 Gen 2

مشخصات فنی چیپ موبایل کوالکام اسنپدراگون 4 نسل 2

تراشه اسنپدراگون 4 نسل 2 (با پارت نامبر SM4450) بر اساس فرآیند 4 نانومتری سامسونگ ساخته شده و به یک پردازنده هشت هسته ای مجهز است. این پردازنده از دو هسته پرفورمنس از نوع Cortex-A78 مجهز است که توانایی عملکرد با فرکانس 2.0 گیگاهرتز را دارند. شش هسته دیگر این پردازنده از نوع Cortex-A55 هستند و فرکانس آنها نیز 2.0 گیگاهرتز اعلام شده است. این هسته ها به منظور ارتقای بازدهی پردازنده طراحی شده اند. در مجموع قدرت پردازشی و محاسباتی تراشه اسنپدراگون 4 نسل 2 در مقایسه با مدل قبلی تا 10 درصد بهبود پیدا کرده است. در حال حاضر اطلاعاتی در مورد پردازنده گرافیکی (GPU) این تراشه منتشر نشده است.

چیپ موبایل جدید کوالکام از حافظه های رم LPDDR5x با فرکانس 3200 مگاهرتز و حافظه های ذخیره سازی UFS 3.1 (دو لاین) سازگاری دارد و از نمایشگرهای FHD+ با نرخ 120 فریم در ثانیه پشتیبانی می کند. تراشه SD 4 Gen 2 با دوربین های حداکثر 108 مگاپیکسل سازگار است. همچنین گوشی قدرت گرفته از این تراشه می تواند به یک دوربین 32 مگاپیکسل یا دو دوربین 16 مگاپیکسل مجهز باشد.

عرضه رسمی تراشه Snapdragon 4 Gen 2

تراشه اسنپدراگون 4 نسل 2 به منظور به حداقل رساندن نویزها در هنگام ثبت ویدئو به سیستم MCTF (یا Multi-Camera Temporal Filtering) مجهز شده است. لازم به ذکر است که این چیپ از ثبت ویدئوهای 1080p (با نرخ 60 فریم در ثانیه) و 720p (با نرخ 120 فریم در ثانیه) پشتیبانی می کند و با فناوری لرزش گیر الکترونیک تصویر (EIS) سازگاری دارد.

از دیگر قابلیت های اسنپدراگون 4 نسل 2 می توان به سازگاری با فست شارژ Quick Charge 4+ و اتصال USB-C (با استاندارد USB 3.2 Gen 1) اشاره کرد. همچنین این تراشه به مودم Snapdragon X61 5G مجهز است و از فناوری های اتصال وایرلسِ 4x4 MIMO، وای فای 802.1ac و بلوتوث 5.1 (با پروتکل صوتی aptX) به بهترین شکل پشتیبانی می کند.

عرضه رسمی تراشه Snapdragon 4 Gen 2

اولین گوشی مجهز به تراشه اسنپدراگون 4 نسل 2 کدام است؟

گوشی هایی که در آنها از تراشه اسنپدراگون 4 نسل 2 استفاده شده در نیمه دوم سال 2023 به بازار خواهند آمد. در بین این گوشی ها مدل هایی از برندهای Redmi و Vivo دیده می شود. حدود چند هفته پیش بود که یک گوشی جدید (که هنوز به طور رسمی معرفی نشده) با مدل Redmi Note 12R در لیست محصولات آتی کشور چین مشاهده شده که در مشخصات آن از تراشه SD 4 Gen 2 نام برده شده است. به این ترتیب به احتمال بسیار زیاد اولین گوشی مجهز به این تراشه به زودی با مدل ردمی نوت 12R در بازارهای چین توزیع خواهد شد.

منبع: gizmochina