همان طور که می دانید مواد مصرفی اصلی پرینترهای لیزری و جوهرافشان را تونر کارتریج  و کارتریج های جوهری تشکیل می دهند. ساخت کارتریج به طور کلی روش پیچیده ای است و فرآینده های متفاوتی برای آن باید طی شود. از جمله برندهای معتبر تولید کننده تونر کارتریج می توان به زیراکس اشاره کرد که از سیستم اتوماسیون پیشرفته برای تولید بهترین مواد مصرفی در کلاس جهانی استفاده می کند. کارتریج های جوهری نیز به طور گسترده در پرینترهای جوهر افشان مورد استفاده قرار می گیرند و نقش بسزایی در کیفیت عملکرد این پرینترها دارند. به طوری که اگر از کارتریج نامرغوب یا ناسازگار با پرینتر خود در آن استفاده کنید، دستگاه ممکن است آسیب هایی جدی ببیند و از طول عمر آن کاسته شود.

در این مقاله اهمیت خرید مواد مصرفی اصلی برای چاپگر شما را بررسی کرده و تفاوت کارتریج های اصلی، طرح و قابل شارژ مجدد را توضیح می دهیم. با ما همراه باشید.

مقایسه کارتریج های جوهر اصلی، طرح و کارتریج های جوهری قابل شارژ

  • کارتریج جوهر اصلی

کارتریج های جوهر اصلی توسط تولید کننده چاپگر شما ساخته می شوند (به عنوان مثال کارتریج زیراکس اصلی توسط زیراکس ساخته می شوند). شما می توانید یک کارتریج اصلی را با نوشته "OEM" (سازنده تجهیزات اصلی) تشخیص دهید. این کارتریج ها معمولاً قیمت بالایی دارند؛ اما اصل بودن آنها تضمین شده است. به همین دلیل اگر به دنبال بالاترین کیفیت عملکرد پرینتر خود هستید، بهتر است تا در آن از کارتریج جوهر اصل استفاده کنید. این نوع کارتریج ها در بازار با عنوان کارتریج فابریک نیز شناخته می شوند.

  • کارتریج جوهر طرح

کارتریج های جوهر سازگار برای استفاده در چاپگرهای خاص و توسط یک شرکت دیگر ساخته شده اند. در واقع برخی شرکت ها اقدام به تولید نمونه مشابه با کارتریج های اصلی می کنند و محصولاتی ارزان قیمت تر نسبت به نسخه اصلی را به بازار عرضه می کنند. توجه داشته باشید که این کارتریج ها کیفیت عملکرد پایین تری نسبت به نسخه اصلی دارند؛ اما می توان بر روی آنها برای انجام کارهای روزانه و معمولی با پرینتر حساب باز کرد.

  • کارتریج های جوهری قابل شارژ

کارتریج های قابل شارژ همان طور که از عنوانشان مشخص است، می توان پس از اتمام جوهر یا تونر مجدداً شارژ کرد. در واقع شما نیازی به تعویض کل بدنه کارتریج نخواهید داشت و فقط کافیست تا تونر یا جوهر داخل آن را پر کنید. این کارتریج ها توسط شرکت های اصلی ساخته می شوند و کیفیت بالایی دارند. البته توجه داشته باشید که شارژ چندباره کارتریج ممکن است بر روی کیفیت عملکرد آن تأثیرگذار باشد. به طور کلی بهتر است تا یک کارتریج را بیش از دو بار شارژ نکنید و پس از آن به تهیه یک کارتریج جدید اقدام کنید.

کارتریج های جوهری قابل شارژ

آیا کارتریج های جوهری طرح، ارزان تر از نمونه های اصلی هستند؟

باید گفت که بله، قیمت بسیاری از کارتریج های طرح کمتر از نصف قیمت یک کارتریج اصلی است. اما همان طور که اشاره شد استفاده از این کارتریج ها ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد. این امکان وجود دارد که پرینتر کارتریج طرح را شناسایی نکند یا کارتریج به درستی داخل بدنه آن جا نیفتد. با خرید مواد مصرفی اصلی دیگر با این مشکلات رو به رو نمی شوید. کارتریج های اصل راحت نصب شده و با دستگاه شما کار می کنند. از طرف دیگر ، خرید کارتریج طرح یا شارژ شده شبیه خرید یک دستگاه پخش DVD ارزان قیمت برای تماشای فیلم در تلویزیون 70 اینچی 4k است. ممکن است کارتان را راه بیاندازد، ولی کیفیت خروجی که می دهد قابل مقایسه با نسخه اصلی نیست.

آیا کارتریج های جوهر اصلی در چاپ تصاویر عملکرد بهتری دارند؟

تضمینی وجود ندارد که کارتریج های اصلی همیشه کیفیت مطلوبی داشته باشند. برای این منظور باید به سازگار بودن آنها با پرینتر خود نیز توجه داشته باشید. از طرف دیگر ، تصاویر چاپ شده با جوهرهای طرح زودتر از کارتریج های اصلی کیفیت خود را از دست می دهند و بر روی جنس های مختلف کاغذ عملکرد یکسانی از خود نشان نمی دهند. پس اگر کیفیت چاپ برایتان مهم است، بهتر است به سراغ استفاده از کارتریج های اصل بروید.

آیا کارتریج های جوهر اصلی در چاپ تصاویر عملکرد بهتری دارند؟

چگونه می توانیم از چاپگر خود بیشترین بهره را ببریم؟

اگر می خواهید چاپگر شما عملکرد بهتری داشته باشد، همیشه توصیه می شود از مواد مصرفی شرکت سازنده اصلی استفاده کنید. یک کارتریج اصل در کنار کاغذ با کیفیت بیشترین پتانسیل دستگاه را به ارمغان می آورد. البته در زمینه تولید کارتریج های طرح هم پیشرفت های بسیاری صورت گرفته و این کارتریج ها این روزها به خصوص در بازار قطعات دسته دوم پرینتر به وفور به فروش می رسند.

چگونه می توانیم از چاپگر خود بیشترین بهره را ببریم؟

مواد مصرفی اصلی:

اگرچه ممکن است با خرید کارتریج جوهر طرح یا شارژی باعث شود هزینه کمتری را بپردازید ، اما این کارترج ها تضمینی برای کیفیت مطلوبی برای چاپ بهتر ندارند و گاهی اوقات صدمات جبران ناپذیری به بار می آورند. بنابراین برای اینکه کیفیت چاپ مطلوبی داشته باشید و صدمه ای به دستگاه شما وارد نشود، کارتریج اصلی را به شما پیشنهاد می کنیم. جوهرهای کارتریج اصلی به نوعی طراحی شده اند که کیفیت مطلوبی از چاپ در اختیار شما قرار دهند. پس اولویت خود در هنگام خرید مواد مصرفی برای پرینتر خود را بر روی کارتریج های اصلی بگذارید.

منبع: printerland