کامپیوتر تک برد اورنج پای Zero 2W در ابعاد 65x30 میلی متر عرضه شده و کاملاً با مدل شناخته شدۀ Raspberry Pi هم اندازه است. به طور کلی در دنیای کامپیوترهای تک برد یا SBCs، رزبری پای به عنوان مدل مرجع شناخته می شود و سایر شرکت ها سعی می کنند حتی در نام گذاری محصولات خود هم از آن تبعیت کنند! با این حال کامپیوتر تک برد Orange Pi Zero 2W در مقایسه با رزبری پای به چیپ سریع تری مجهز شده و ظرفیت رم بالاتری دارد. همچنین شما می توانید با اضافه کردن یک برد توسعۀ مجزا، پورت های ارتباطی آن را ارتقا دهید.

مشخصات کامپیوتر تک برد Orange Pi Zero 2W

شرکت چینی Shenzhen Shunlong Software از جدیدترین کامپیوتر خود با نام Orange Pi Zero 2W رونمایی کرده است. این SBC جدید بر مبنای فرم فاکتور رزبری پای Zero 2W طراحی شده است و از پردازنده Allwinner H618 قدرت می گیرد. این پردازنده دارای چهار هسته Cortex-A53 است و توانایی دستیابی به حداکثر فرکانس 1.5 گیگاهرتز را دارد. از دیگر مشخصات کامپیوتر تک برد جدید اورنج پای می توان به حافظه رم LPDDR4 با ظرفیت بین 1 تا 4 گیگابایت، 16 مگابایت حافظه فلش SPI و یک درگاه کارت حافظه microSD اشاره کرد.

مشخصات کامپیوتر تک برد Orange Pi Zero 2W

امکانات ارتباطی کامپیوتر تک برد Orange Pi Zero 2W شامل دو پورت USB-C با پشتیبانی از پهنای باند 480 مگابیت در ثانیه می شود. همچنین این برد دارای یک پورت Mini HDMI 2.0، یک هدر 40 پین GPIO و یک پورت فانکشن 24 پین است. این پورت آخر به شما اجازه می دهد تا یک برد ماده (female) را به این SBC متصل کنید و تعداد پورت های آن را افزایش دهید. در این حالت دو پورت USB-A با پهنای باند 480 مگابیت در ثانیه، یک پورت اترنت 100 مگابیت در ثانیه، یک جک هدفون 3.5 میلی متری، یک گیرنده IR و سه دکمه به برد اصلی شما اضافه می شود. لازم به ذکر است که کامپیوتر تک برد اورنج پای Zero 2W از وای فای 5 و بلوتوث 5.0 هم پشتیبانی می کند و برای این منظور به ماژول وایرلس Cdtech 20U5622 به صورت آنبورد مجهز شده است.

مشخصات کامپیوتر تک برد Orange Pi Zero 2W

بر اساس اعلام شرکت سازنده، کامپیوتر تک برد اورنج پای Zero 2W از سیستم عامل های اندروید تی وی 12، دبیان 11، دبیان 12، اوبونتو 22.04، اوبونتو 20.04 و Orange Pi OS (مبتنی بر Arch) پشتیبانی می کند. به این ترتیب می توان از آن در دستگاه های مختلف استفاده کرد. به طور کلی کامپیوترهای تک برد یا SBCs این روزها در فناوری های مربوط به اینترنت اشیا (IoT) کارایی بالایی دارند.

مشخصات کامپیوتر تک برد Orange Pi Zero 2W

در حال حاضر کامپیوتر تک برد اورنج پای Zero 2W از طریق وب سایت AlliExpress برای خرید عمومی در دسترس قرار گرفته است. قیمت ابتدایی این برد با ظرفیت رم 1 گیگابایت برابر با 12.9 دلار اعلام شده است. همچنین قیمت نسخه 4 گیگابایتی این برد در حدود 23 دلار است. در صورتی که بخواهید در کنار این SBC برد توسعۀ آن را هم خریداری کنید باید 4.9 دلار دیگر هم بپردازید.

منبع: notebookcheck