کامپیوتر تک برد یا Single Board Computer به طور عمده در حوزه اینترنت اشیاء کاربرد دارد و معمولاً از آن در سیستم های توکار استفاده می شود. این کامپیوتر فقط از یک برد کوچک تشکیل شده است و می توان آن را در کف دست نگه داشت! شرکت های مختلفی در زمینه تولید SBC فعالیت دارند که از جمله شناخته شده ترین آنها می توان به اورنج پای (Orange Pi) اشاره کرد. این شرکت در یکی از جدیدترین اقدامات خود، کامپیوتر تک برد مدل 5 پلاس را راهی بازار کرده است که در این مقاله قصد داریم مشخصات و امکانات آن را به شما معرفی کنیم. پس تا انتهای متن با ما همراه باشید.

بررسی کامپیوتر تک برد Orange Pi 5 Plus

کامپیوتر تک برد Orange Pi 5 Plus سومین و آخرین عضو از سری اورنج پای 5 است. این SBC با ابعاد 100x70 میلی متر عرضه شده و از لحاظ مشخصات فنی شباهت هایی بین آن و مدل های Orange Pi 5 و Orange Pi 5B دیده می شود. با این حال در این کامپیوتر تک برد بر خلاف مدل های ذکر شده، به جای تراشه Rockchip RK3588S از تراشه مدل RK3588 استفاده شده است. همچنین این SBC جدید در مقایسه با دیگر مدل های موجود در سری اورنج پای 5، پورت های متعددتر و پر سرعت تری دارد.

چیزی که کامپیوتر تک برد اورنج پای 5 پلاس را از دیگر مدل های موجود در این سری متمایز می کند، مجهز بودن آن به 2 پورت اترنت 2.5 گیگابیت و یک پورت HDMI 2.1 است. همچنین این برد به درگاه های MIPI DSI و USB Type-C مجهز شده است. پورت USB-C این برد از حالت DisplayPort Alt Mode نیز پشتیبانی می کند و سرعتی عالی در انتقال دیتا را به ارمغان می آورد.

بر اساس گزارش های منتشر شده، کامپیوتر تک برد اورنج پای 5 پلاس دارای یک اسلات اضافه M.2 نیز هست. این اسلات از نوع M.2 2280 است و امکان نصب حافظه های ذخیره سازی NVMe PCIe 3.0 x4 SSD با سرعت انتقال دیتای 2000 مگابایت در ثانیه را فراهم می آورد! همان طور که در عکس زیر مشاهده می کنید، کامپیوتر تک برد جدید اورنج پای از اسلات های eMMC و کارت خوان MicroSD هم برخوردار است و امکان ارتقای ظرفیت حافظه ذخیره سازی آن وجود دارد. دیگر پورت های مهم این برد شامل 4 درگاه USB Type-A و یک هدر توسعه 40 پین می شود.

بررسی کامپیوتر تک برد Orange Pi 5 Plus

بررسی کامپیوتر تک برد Orange Pi 5 Plus

قیمت کامپیوتر تک برد Orange Pi 5 Plus با حافظه رم 4 گیگابایت 89.9 دلار است. همچنین قیمت نسخه 8 گیگابایتی این برد برابر با 109 دلار و قیمت نسخه 16 گیگابایتی آن 129 دلار اعلام شده است. لازم به ذکر است که کامپیوتر تک برد اورنج پای 5 پلاس در زمان عرضه از سیستم عامل های اندروید 12، دبیان، اوبونتو و Orange Pi OS پشتیبانی می کند. باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا این SBC جدید توانایی رقابت با محصولات رزبری پای را خواهد داشت و می تواند جایگاه بردهای پر طرفدار این برند را به چالش بکشد یا خیر!

منبع: notebookcheck