کامپیوتر تک برد ESP32-SBC-FabGL جدیدترین محصول برند اولیمکس است که با ابعاد 100x65 میلی متر راهی بازار شده است. این کامپیوتر تک برد (SBC) به چیپ دو هسته ای ESP32-WROVER مجهز است و کانکتورهای متعددی دارد. همچنین این برد از کتابخانه گرافیکی FabGL پشتیبانی می کند و امکانات متعددی را در این زمینه در اختیار شما قرار می دهد. نکته جالب اینجا است که کامپیوتر تک برد جدید Olimex تنها 15 یورو قیمت دارد! این شیوه قیمت گذاری به منظور امکان رقابت این کامپیوتر با مدل های پر طرفدار برندهای رزبری پای و اورنج پای انجام شده است. در ادامه با مشخصات این برد جدید بیشتر آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

بررسی کامپیوتر تک برد اولیمکس ESP32-FabGL

کامپیوتر تک برد اولیمکس ESP32-SBC-FabGL یک دستگاه کوچک و مقرون به صرفه است و استفاده از آن بسیار راحت است. مطابق با اعلام شرکت اولیمکس، این برد تنها 100x65 میلی متر اندازه دارد و همان طور که اشاره شد در آن از چیپ دو هسته ای ESP32-WROVER استفاده شده است. همچنین این SBC به ماژول وای فای و بلوتوث مجهز است و امکان اتصال وایرلس را فراهم می آورد.

کانفیگ حافظه کامپیوتر تک برد اولیمکس ESP32-SBC-FabGL شامل 8 مگابایت حافظه PSRAM و 4 مگابایت حافظه فلش می شود. همان طور که از نام این دستگاه مشخص است، این مدل از کتابخانه گرافیکی FabGL پشتیبانی می کند که از آن برای ورودی های PS/2 بهره می برد.

بررسی کامپیوتر تک برد اولیمکس ESP32-FabGL

باید خاطر نشان کنیم که کتابخانه FabGL از شبیه سازهای مختلف، از جمله شبیه ساز پردازنده های اینتل 8080 و 8086 پشتیبانی می کند. از این جهت کامپیوتر تک برد اولیمکس ESP32-SBC-FabGL در مقایسه با مدل های دیگر، برای اجرای DOS مناسب تر است. لازم به ذکر است که این SBC به یک کارت خوان میکرو اس دی و یک پورت USB Type-C مجهز است که برای برنامه نویسی و تأمین انرژی مورد نیاز قطعه کاربرد دارد. از دیگر کانکتورهای این کامپیوتر تک برد می توان به یک پورت VGA، یک کانکتور LCD و یک کانکتور باتری لیتیوم پلیمری اشاره کرد. به این ترتیب امکان نصب این برد در سیستم ها و پلتفرم های خود وجود دارد.

به طور کلی کامپیوتر تک برد یا Single Board Computer به مرور کاربرد بالایی پیدا کرده اند و به خصوص در سیستم های توکار و حوزه اینترنت اشیاء به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه ها همان طور که از نامش مشخص است، فقط از یک برد تشکیل شده است و به اندازه ای کوچک است که می توانید آن را در کف دست خود نگه دارید! اغلب کامپیوترهای تک برد امکان برنامه نویسی و توسعه را در اختیار کاربر قرار می دهند و کانکتورهای متعددی دارند. از جمله پر طرفدارترین کامپیوترهای تک برد دنیا می توان به رزبری پای (Raspberry Pi) و اورنج پای (Orange Pi) اشاره کرد.

بررسی کامپیوتر تک برد اولیمکس ESP32-FabGL

قیمت کامپیوتر تک برد اولیمکس ESP32-SBC-FabGL برای عرضه در بازار کشورهای اروپایی 15 یورو اعلام شده است. انتظار می رود که این محصول جدید تا اواسط فصل تابستان و از طریق وب سایت اصلی شرکت سازنده برای خرید عمومی در دسترس قرار گیرد. اطلاعات تکمیلی در این رابطه متعاقباً اعلام خواهد شد.

منبع: notebookcheck