کارت گرافیک های انویدیا فقط برای گیمینگ و تولید محتوا کارایی ندارند و امکانات بیشتری را نیز به سیستم اضافه می کنند. انویدیا با عرضه نسل جدید کارت گرافیک های سری RTX، یک سری قابلیت های جذاب را به کامپیوترهای رومیزی آورده است. از جمله این قابلیت ها می توان به NVIDIA Broadcast اشاره کرد که باعث افزایش کیفیت تماس های ویدئویی و حتی صوتی می شود. اما یکی از دیگر از این ویژگی ها که قرار است به زودی به کارت گرافیک های سری RTX 30 و RTX 40 اضافه شود، در زمینه ارتقای کیفیت ویدئوهای وب کارایی دارد.

تکنولوژی جدید NVIDIA RTX Video Super Resolution

در نمایشگاه CES 2023، انویدیا از تکنولوژی جدید خود به نام RTX Video Super Resolution رونمایی کرده است. این تکنولوژی، رزولوشن ویدئوها را به صورت اتوماتیک به 4K ارتقا می دهد و برای این منظور از هوش مصنوعی استفاده می کند. انویدیا اعلام کرده است که این فناوری باعث ارتقای وضوح ویدئوهای تحت وب می شود و با تمامی ویدئوهای یوتیوب و دیگر پلتفرم ها سازگاری دارد.

تکنولوژی NVIDIA RTX Video Super Resolution در ابتدا برای مرورگرهای گوگل کروم و مایکروسافت اج عرضه می شود. هنوز مشخص نیست که این تکنولوژی برای سایر مرورگرها چه زمانی در دسترس قرار می گیرد.

تکنولوژی جدید NVIDIA RTX Video Super Resolution

بر اساس گزارشی که در PC Gamer منتشر شده، انویدیا عنوان کرده است که این فناوری جدید قادر است تا رزولوشن های بین 360p تا 1440p را ارتقا دهد و با تمامی ویدئوها در هر پلتفرمی در بستر وب سازگار است. همچنین عنوان کرده است که این فناوری بر روی ویدئوهایی با نرخ نوسازی تصویر حداکثر 144 هرتز اعمال می شود.

برای اینکه بتوانید از فناوری جدید انویدیا RTX Video Super Resolution بهره مند شوید، باید بر روی سیستم شما یکی از کارت گرافیک های سری RTX 30 یا RTX 40 نصب باشد. این احتمال وجود دارد که این تکنولوژی با ارائه اولین آپدیت درایور از سری 530.xx به کارت گرافیک های RTX انویدیا اضافه شود. پیش بینی می شود تا پایان سه ماهه نخست سال 2023، این فناوری برای مرورگرهای گوگل کروم و مایکروسافت Edge در دسترس قرار گیرد.

تکنولوژی جدید NVIDIA RTX Video Super Resolution

در چند وقت اخیر انویدیا بر روی مبحث Upscaling تمرکز ویژه ای داشته است. در حال حاضر امکان ارتقای وضوح تصویر به سیستم هایی با مجموعه سخت افزاری قدرتمند محدود می شود. در همین راستا چندی پیش انویدیا از نسخه جدید فناوری DLSS خود به منظور افزایش فریم ریت و ارتقای کیفیت بصری تصاویر در بازی ها رونمایی کرده بود. اکنون این شرکت پا را از فناوری های محدود به حوزه گیمینگ فراتر گذاشته است و فناوری هوش مصنوعی را به ویدئوهای استاندارد موجود در صفحات وب آورده است! توجه داشته باشید که فناوری RTX Video Super Resolution رزولوشن ویدئوهای وب را به 4K ارتقا می دهد و برای بهره مند شدن از آن باید پهنای باند اینترنت بالایی داشته باشید. پس با توجه به شرایط فعلی، شاید امکان استفاده از این فناوری برای ما مهیا نشود!

منبع: windowscentral