کارت گرافیک انویدیا H100 Hopper برای اجرای بازی مورد آزمایش قرار گرفته و متأسفانه عملکرد قابل قبولی را از خود ارائه نداده است! این کارت گرافیک در بنچمارک 3DMark Time Spy تنها 2681 امتیاز را کسب کرده است که حتی از امتیاز گرافیک مجتمع Radeon 680M (که در پردازنده های موبایل رایزن AMD به کار رفته) هم پایین تر بوده است! گرافیک مجتمع رادئون 680M در همین بنچمارک موفق به کسب 2710 امتیاز شده بود!

مشخصات کارت گرافیک انویدیا Hopper H100

اگر عملکرد کارت گرافیک انویدیا H100 Hopper را دقیق تر مورد بررسی قرار دهیم بیشتر به عمق فاجعه پی می بریم! این کارت گرافیک در هنگام اجرای بازی «رد دد ریدمپشن 2» با تنظیمات 1080p، حتی نتوانسته به نرخ فریم 30fps دست پیدا کند! خنده دار است که نرخ فریم ثبت شدۀ این کارت گرافیک در هنگام اجرای همین بازی با تنظیمات 1440p تنها 8 فریم در ثانیه بوده که عملاً غیر قابل استفاده است. لازم به ذکر است که این آزمایش توسط یک یوتیوبر چینی به نام Geekerwan و نه بر روی یک کارت گرافیک H100، بلکه بر روی چهار عدد از آن انجام شده است! در هر چهار آزمایش، نتایج مشابه و البته نا امید کننده بوده است.

سؤالی که اینجا ایجاد می شود این است که چرا کارت گرافیک انویدیا H100 Hopper که در اجرای بازی تا این اندازه ضعیف است، این قدر گران قیمت است؟! این کارت گرافیک بیش از 30000 دلار قیمت دارد و می توان لقب گران قیمت کارت گرافیک تولید شده توسط انویدیا را به آن داد! پاسخ این سؤال این است که مدل H100 در واقع یک کارت گرافیک محاسباتی است و برای استفاده در سیستم های هوش مصنوعی یا سیستم های حرفه ای با حجم کاری سنگین طراحی شده است، نه اجرای بازی و رندرهای گرافیکی! تنها 2 عدد از واحدهای پردازشی کارت گرافیک انویدیا H100 برای اجرای فرآیندهای گرافیکی معمولی کاربرد دارند و مابقی آنها به اجرای محاسبات سنگین و پیچیده اختصاص یافته اند.

مشخصات کارت گرافیک انویدیا Hopper H100

کارت گرافیک Hopper H100 در واقع یک رده پایین تر از مدل GH100 است و به 14592 هسته CUDA مجهز شده است. این کارت گرافیک از 80 گیگابایت حافظه HBM3 بهره می برد و از رابط حافظه 5120 بیت برخوردار است. این موارد قدرت بی نظیر این کارت گرافیک در اجرای محاسبات سنگین را تضمین می کند.

با این حال مدل H100 از سری Hopper به تنها 24 واحد خروجی رندر (ROP) مجهز است و به همین دلیل گزینه مناسبی برای رندرهای گرافیکی و بازی نیست. به عنوان مقایسه بد نیست بدانید که کارت گرافیک RTX 3090 که به قصد اجرای بازی طراحی شده، دارای 112 واحد خروجی رندر (ROP) است. همچنین کارت گرافیک انویدیا H100 تنها دارای 24 واحد پردازشی بیت مپ است که در مقایسه با 160 واحد به کار رفته در کارت گرافیک RTX 4090 بسیار کم است.

باید به این نکته هم اشاره کنیم که شتاب دهنده های به کار رفته در H100 به درایورهای بهینه سازی شده برای گیم مجهز نیستند و به همین دلیل این کارت گرافیک در اجرای بازی ضعیف عمل کرده است. البته باید خاطر نشان کنیم که مدل H100 از استاندارد ارتباطی PCIe 5.0 پشتیبانی می کند، در حالی که مدل های گیمینگ سری RTX 4000 تماماً با استاندارد رده پایین ترِ PCIe 4.0 سازگاری دارند.

مشخصات کارت گرافیک انویدیا Hopper H100

به لطف پشتیبانی از استاندارد ارتباطی PCIe، امکان نصب کارت گرافیک انویدیا H100 در حالت تئوری بر روی کامپیوترهای دسکتاپ معمولی وجود دارد. البته عملاً این کارت گرافیک در سیستم های معمولی به کار نمی رود و کاربرد اصلی آن در دیتا سنترها به عنوان شتاب دهنده هوش مصنوعی است. پس اگر می خواهید یک سیستم گیمینگ راه اندازی کنید، می توانید با پرداخت هزینه ای بسیار کمتر از مدل H100، یکی از مدل های ارائه شده در قالب سری RTX 4000 انویدیا را تهیه کنید.

منبع: techspot