بر اساس اخباری که به تازگی منتشر شده، انویدیا قصد دارد تا کارت گرافیک GeForce RTX 4060 Ti را در دو نسخه به بازار عرضه کند. این نسخه ها از لحاظ ظرفیت حافظه VRAM با یکدیگر تفاوت دارند و یکی از آنها به حافظه 8GB و دیگری به حافظه 16GB مجهز خواهند بود. هچنین این احتمال وجود دارد که زمان عرضه این کارت گرافیک ها نسبت به قبل با تغییراتی مواجه شود. در ادامه با جزئیات این خبر همراه شما هستیم.

کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 4060 Ti

پیش از این در چندین مرجع خبری اعلام شده بود که انویدیا قصد دارد تا کارت گرافیک RTX 4060 Ti را به عنوان جدیدترین مدل میان رده خود، در ماه می 2023 راهی بازار کند. این کارت گرافیک چند ماه پس از مدل جی فورس RTX 4070 معرفی شده است و در ابتدا عنوان شده بود که ظرفیت حافظه VRAM آن 8 گیگابایت خواهد بود. با این حال به تازگی یکی از افشاگران توییتری به نام MEGAsizeGPU اعلام کرده است که انویدیا یک نسخه دیگر از این کارت گرافیک را نیز با حافظه 16 گیگابایتی عرضه خواهد کرد.

کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 4060 Ti 16GB با پارت نامبر PG190-SKU363 تولید می شود. با این حال زمان عرضه آن احتمالاً از ماه می به جولای تغییر پیدا خواهد کرد. باید منتظر بمانیم و ببینیم که برنامه های انویدیا برای رونمایی از این محصول جدید به چه صورت خواهد بود.

کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 4060 Ti

از لحاظ مشخصات فنی، هر دو نسخۀ کارت گرافیک GeForce RTX 4060 Ti از پردازنده گرافیکی AD106-350 قدرت می گیرند. همچنین این کارت گرافیک ها به 4352 هسته CUDA مجهزند و از توان حرارتی 160 وات بهره می برند. براساس اعلام MEGAsizeGPU، این کارت گرافیک در ماه می معرفی می شود و در ماه جولای فروش آن آغاز می شود. با این حال هنوز از کارت گرافیک RTX 4050 خبری نیست و احتمالاً عرضه این مدل هم به تعویق خواهد بود. با رونمایی از مدل 4060 Ti، اکنون فقط مدل RTX 4050 از کارت گرافیک های نسل جدید انویدیا باقی مانده و با عرضه از آن، پازل مربوط به این محصولات تکمیل خواهد شد.

دلیل این اقدام انویدیا می تواند به انتقاداتی مربوط باشد که نسبت به ظرفیت حافظه پایین کارت گرافیک RTX 4060 Ti وارد شده است. بسیاری از کارشناسان (به درستی!) معتقدند که ظرفیت حافظه 8 گیگابایت برای اجرای بازی های مدرن امروزی کافی نیست و این کارت گرافیک در اجرای بازی هایی مانند Hogwarts Legacy و دیگر عناوین مشابه با مشکل مواجه خواهد شد. به همین دلیل انویدیا به فکر عرضه یک نسخه دیگر از این کارت گرافیک با حافظه 16 گیگابایت کرده است. با این حال به نظر نمی رسد که نسخه RTX 4060 Ti 8GB به موفقیت قابل توجهی در بازار دست پیدا کند و اکثر گیمرها نسخه 16GB را به آن ترجیح خواهند داد.

کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 4060 Ti

با این حال اگر قیمت کارت گرافیک انویدیا RTX 4060 Ti 8GB در حدود 400 دلار باشد، شاید برخی از گیمرها به خرید آن ترغیب شوند! همچنین به احتمال زیاد قیمت نسخه 16 گیگابایتی این کارت گرافیک در حدود 500 دلار خواهد بود. باید ببینیم که آیا این محصول جدید توانایی رقابت با مدل های RDNA 2 و RDNA 3 برند AMD را خواهد داشت یا رقابت را به آنها واگذار خواهد کرد!

منبع: notebookcheck