بر کسی پوشیده نیست که گوشی های هوشمند اندرویدی از خود تشعشعات مضر ساطع می کنند. البته میزان تشعشعات مضر برای تمام گوشی ها یکسان نیست و سطح آن در هر مدلی متفاوت است. اخیراً بر روی این موضوع مطالعاتی انجام شده و گوشی هایی که بالاترین تشعشعات مضر را از خود ساطع می کنند معرفی شده اند. نتایج این مطالعات می تواند شما را شگفت زده کند!

کدام گوشی های اندرویدی بیشترین تشعشعات مضر را از خود ساطع می کنند؟

مطابق با گزارشی که بر روی وب سایت Bankless Time منتشر شده، برخی مدل های قدیمی گوشی های گوگل، سونی، موتورولا، وان پلاس، اوپو و زد تی ای بیشترین اشعه های مضر را از خود انتشار می دهند. در صدر این لیست گوشی Motorola Edge قرار دارد. گوشی های ZTE Axon 11 5G و OnePlus 6T نیز در رتبه های بعدی این لیست قرار دارند.

به شکلی عجیب و جالبی نام چند مدل از گوشی های پیکسل گوگل در این لیست دیده می شود! همچنین شاهد حضور برخی مدل های برند وان پلاس و گوشی های اکسپریای سونی در این لیست هستیم. به طور دقیق تر باید گفت که نام گوشی های Pixel 3، Pixel 3XL، Pixel 4a، Xperia XA2 Plus، Xperia XZ1 Compact، OnePlus 6 و OnePlus 6T در لیست مضرترین گوشی ها از لحاظ انتشار تشعشعات خطرناک دیده می شود.

نکته ای که در این رابطه جلب توجه می کند این است که برخی از این گوشی ها در سال های گذشته به عنوان بهترین گوشی های اندرویدی موجود در بازار شناخته می شدند. به طوری که برخی از آنها هنوز هم توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرند و این مسئله می تواند نگران کننده باشد!

لازم به ذکر است که این لیست با اندازه گیری معیار SAR یا Specific Absorption Ratios رتبه بندی شده است که تأثیر انرژی فرکانس های رادیویی بر وضعیت بدن را مشخص می کنند. در عکس زیر می توانید رتبه بندی گوشی های دارای بالاترین SAR را مشاهده کنید:

کدام گوشی های اندرویدی بیشترین تشعشعات مضر را از خود ساطع می کنند؟

کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا حداکثر حد مجاز SAR را 1.6 وات در کیلوگرم اعلام کرده است. همین طور که در نمودار بالا مشاهده می کنید، گوشی Motorola Edge دارای SAR معادل با 1.79 وات در کیلوگرم است و بدترین شرایط را از لحاظ انتشار تعشعشات مضر به خود اختصاص داده است!

ناگفته نماند که کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) اعلام کرده که در حال حاضر هیچ مدرک علمی ثابت شده و معتبری مبنی بر ایجاد مشکلات سلامتی ناشی از قرار گرفتن در معرض انرژی فرکانس رادیویی منتشر شده از گوشی های هوشمند وجود ندارد. بنابراین SAR بالا لزوماً باعث آسیب رساندن به بدن انسان نمی شود.

کدام گوشی های اندرویدی بیشترین تشعشعات مضر را از خود ساطع می کنند؟

اخیراً یکی از مقامات رده بالای گوگل اعلام کرده است که میزان SAR گوشی های Pixel 3، Pixel 3XL و Pixel 4a توسط گوگل کاهش پیدا کرده است. به این ترتیب نام این گوشی ها باید از لیست ارائه شده در این رابطه خارج شود. این مقام مسئول اعلام کرده که گوگل همواره به مسئله سلامتی کاربران اهمیت زیادی می دهد و از تکنولوژی های خود در این راستا بهترین استفاده را می برد.

منبع: androidcentral