وقتی صحبت از پشتیبانی نرم افزاری به میان می آید، نمی توان عملکرد اندروید را بدون نقص و کامل دانست. چرا که پس از گذشت چند سال از زمان عرضه گوشی، آپدیت های سیستم عامل برای آن متوقف می شود. اما انگار Fairphone مأموریت دارد تا خلاف این ادعا را ثابت کند و نشان دهد که پشتیبانی نرم افزاری از یک گوشی موبایل اندرویدی برای سال های متمادی پس از زمان عرضه آن نیز امکان دارد! این شرکت اخیراً اعلام کرده است که گوشی Fairphone 2 که از زمان عرضه آن 6 سال می گذرد، آپدیت اندروید 10 را دریافت خواهد کرد!

این گوشی قدیمی پس از گذشت 6 سال از زمان عرضه، هنوز آپدیت های اصلی اندروید را دریافت می کند!

درست است که این روزها و به خصوص پس از عرضه اندروید 12، آپدیت اندروید 10 کمی قدیمی به نظر می رسد؛ اما فراموش نکنید که گوشی Fairphone 2 حدود شش سال پیش راهی بازار شده است. در آن زمان گوشی های اندرویدی دارای سیستم عامل اندروید 5 بودند! پس این گوشی در حال دریافت پنجمین آپدیت اصلی سیستم عامل اندروید است که امری کم سابقه به شمار می آید!

گوشی Fairphone 2 به تراشه کوالکوم اسنپ دراگون 801 مجهز است که برای یک گوشی اندرویدی در سال 2015 یک ویژگی متمایز و منحصر به فرد محسوب می شده است.

این خبر در حالی منتشر شده است که شرکت Fairphone هشت ماه پیش آپدیت اندروید 9 را برای گوشی Fairphone 2 ارائه داده بود. در واقع این شرکت از این موضوع به عنوان تست استفاده کرده و با دریافت فیدبک از کارشناسان و کاربران خود، نسبت به ارائه آپدیت اندروید 10 برای این گوشی اقدام کرده است. یکی از مدیران رده بالای بخش نرم افزار و IT این شرکت در این رابطه گفته است:

«رویکرد خاص ما نسبت به مبحث نرم افزار به ما این امکان را می دهد تا به کاربرانمان کمک کنیم تا بتوانند از دستگاه هایشان برای سال های طولانی استفاده کنند. ما مفتخریم که اعلام کنیم که کاربران گوشی Fairphone 2 می توانند یک آپدیت نرم افزاری دیگر را دریافت کنند. بنابراین ما به هدف خود برای پشتیبانی نرم افزاری از گوشی هایمان به مدت حداقل 5 سال متوالی از زمان عرضه آنها رسیده ایم! اکنون برنامه Fairphone این است که پشتیبانی نرم افزاری از گوشی هایش را به هفت سال ارتقا دهد. ما دائماً در حال ارتقای تکنولوژی های خود در این زمینه هستیم و قصد داریم تا به دنیا نشان دهیم که پشتیبانی نرم افزاری از دستگاه های دیجیتال تا هر زمانی امکان پذیر است!»

این گوشی قدیمی پس از گذشت 6 سال از زمان عرضه، هنوز آپدیت های اصلی اندروید را دریافت می کند!

در حال حاضر گوشی Fairphone 2 نسخه بتا پابلیک اندروید 10 را دریافت کرده و پیش بینی می شود که نسخه پایدار و نهایی این سیستم عامل را در اوایل سال 2022 دریافت کند. این شرکت هنوز برنامه خود برای آپدیت بعدی اندروید را اعلام نکرده است؛ اما به تازگی آزمایش هایی برای ارائه نسخه بتا اندروید 11 برای گوشی های Fairphone 3 انجام داده است.
این شرکت به تازگی گوشی Fairphone 4 را به بازار عرضه کرده و اعلام نموده که این گوشی تا 6 سال آپدیت های اصلی اندروید را دریافت می کند. این در حالی است که غول های صنعت گوشی های هوشمند محصولات خود را با سه یا چهار سال پشتیبانی از آپدیت های جدید اندروید راهی بازار می کنند!

منبع: androidcentral