تعدادی از کروم بوک ها هستند که نسخه ویندوزی آنها هم راهی بازار شده اند، اما چرا وقتی می توانید هر دو سیستم عامل های ویندوز و Chrome OS را بر روی یک دستگاه داشته باشید، برای خرید دو دستگاه مجزا هزینه کنید؟! گوگل ایده ای به ذهنش رسیده تا به کاربران اجازه دهد تا بتوانند ویندوز 11 و Chrome OS را بر روی یک دستگاه نصب کرده و از بوت دوگانه بر روی آن دستگاه بهره مند شوند (این قابلیت برای ویندوز 10 هم کارایی خواهد داشت).

یکی از کاربران وب سایت Reddit سه مدل از کروم بوک های موجود در بازار را که در حال حاضر از این قابلیت پشتیبانی می کنند، معرفی کرده است. این سه مدل عبارتند از: HP Chromebook 14b، HP Chromebook Pro 645 Enterprise و Lenovo Yoga C13. این کاربر این نکته را هم اضافه کرده است که کروم بوک ASUS Chromebook Flip CM5 نیز با برخی تغییرات اضافی، از این قابلیت پشتیبانی می کند.

کدام کروم بوک ها از از بوت دوگانه ویندوز 11 و Chrome OS پشتیبانی می کنند؟

یکی از معیارهای کلیدی که تعداد دستگاه هایی را که می توانند از بوت دوگانه ویندوز و Chrome OS پشتیبانی کنند، محدود می کند مجهز بودن دستگاه به حافظه ذخیره سازی SSD است. در حال حاضر تعداد زیادی از کروم بوک ها هستند که به درایوهای eMMC مجهزند. این درایوها توانایی خواندن و نوشتن دیتا در محیط ویندوز را دارند، اما هنوز امکان بوت بایوس UEFI از روی آنها فراهم نشده است. لازم به ذکر است که فقط کروم بوک های مجهز به پردازنده های ساخت AMD در مدل های زیر می توانند از این قابلیت بهره ببرند:

•    AMD Athlon 3015ce

•    Ryzen 3 3250C

•    Ryzen 5 3500C

•    Ryzen 7 3700C

کدام کروم بوک ها از از بوت دوگانه ویندوز 11 و Chrome OS پشتیبانی می کنند؟

پس ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که در صورت نصب ویندوز بر روی کروم بوک و استفاده از قابلیت بوت دوگانه، کدام یک از امکانات کروم بوک همچنان به عملکرد خود ادامه می دهند و از دسترس خارج نمی شوند؟ ابتدا توجه داشته باشید که کروم بوک شما باید از Windows Boots پشتیبانی کند و درایو NVMe SSD آن قابل بوت شدن باشد. در ادامه می توانید لیست این موارد را مشاهده کنید:

کیبورد – نور پس زمینه کیبورد – ترکپد – صفحه نمایش لمسی – شتاب دهنده گرافیکی – خروجی های تصویر HDMI و USB-C – قابلیت کنترل میزان روشنایی – حالت اسلیپ – بخش مدیریت پاور – سیستم صوتی (اسپیکرها، هدفون ها، میکروفون ها) – وای فای – بلوتوث – وب کم – پورت های USB-A و USB-C – درگاه کارت حافظه SD

کدام کروم بوک ها از از بوت دوگانه ویندوز 11 و Chrome OS پشتیبانی می کنند؟

توجه داشته باشید که اگر از قابلیت بوت دوگانه بر روی کروم بوک خود بهره ببرید، دیگر امکان استفاده از حسگر اثر انگشت برای ورود به محیط ویندوز (Windows Hello) را نخواهید داشت.

با وجود اینکه امکان بوت دوگانه ویندوز و Chrome OS بر روی یک کروم بوک یک آپشن جذاب و کاربردی به نظر می رسد، اما باید به این نکته دقت کنید که این ویژگی به صورت رسمی از جانب گوگل پشتیبانی نمی شود و برای آموزش نحوه انجام دادن آن، باید به سایت های فرعی مراجعه کنید. به عنوان مثال سایت زیر برای کروم بوک برندهای مختلف آموزش فعال کردن قابلیت بوت دوگانه را آموزش می دهد:

https://coolstar.org/chromebook/windows-install.html

اکیداً توصیه می کنیم پیش از اقدام به نصب ویندوز و فعال کردن قابلیت بوت دوگانه، از اطلاعات کروم بوک خود یک نسخه بک آپ تهیه کنید. در صورتی که با این کار آشنایی ندارید، بهتر است تا از یک متخصص بخواهید تا آن را برای شما انجام دهد.

روش های جایگزین دیگری نیز برای اجرای ویندوز یا اپلیکیشن های ویندوزی بر روی کروم بوک وجود دارد که از میان آنها می توان به ابزارهای Cameyo و Parallels Desktop اشاره کرد.

منبع: windowscentral