یکی از افشاگران مشهور توئیتری به تازگی اولین مشخصات فنی کارت گرافیک های تازه معرفی شده خانواده سری NVIDIA GeForce RTX 40 را فاش کرده است. البته با توجه به اینکه هنوز چند ماهی تا زمان عرضه کارت گرافیک های انویدیا GeForce RTX 40 NVIDIA با معماری جدید Ada Lovelace باقی مانده، ممکن است این مشخصات در آینده تغییر کند. اما در حال حاضر، این اطلاعات می تواند برای علاقه مندان به تکنولوژی و قطعات کامپیوتری جذابیت زیادی داشته باشد!

اولین مشخصات فنی کارت گرافیک های انویدیا GeForce RTX 40 فاش شد!

خانواده کارت گرافیک های NVIDIA GeForce RTX 40 از سه مدل تشکیل شده است:

•    کارت گرافیک GeForce RTX 4090 که بر مبنای تراشه AD102-300 طراحی شده و به 24 گیگابایت حافظه GDDR6 و 16384 هسته CUDA مجهز است.
•    کارت گرافیک GeForce RTX 4080 که به تراشه AD103-300، 16 گیگابایت حافظه GDDR6/GDDR6X و 10240 هسته CUDA مجهز است.
•    کارت گرافیک GeForce RTX 4070 که از تراشه AD104-275 قدرت می گیرد و دارای 10 گیگابایت حافظه GDDR6 و 7168 هسته CUDA است

تعداد هسته های CUDA به کار رفته در کارت گرافیک های Ada Lovelace انویدیا نشان می دهد که پرفورمنس آنها در مقایسه با کارت گرافیک های فعلی سری GeForce RTX 30 ارتقا پیدا کرده و به سادگی می توان آنها را جزء قدرتمندترین کارت گرافیک های بازار دانست.

مطابق با اطلاعات اعلام شده تمام کارت گرافیک های سری RTX 40 مصرف برق بالایی دارند و توان برد حرارتی آنها به ترتیبِ مدل برابر با 450 وات، 420 وات و 300 وات است. این اطلاعات با گزارش هایی که پیش از این در رابطه با افزایش مصرف برق کارت گرافیک های Ada Lovelace نسبت به نسل های قبلی منتشر شده بود، همخوانی دارد.

اولین مشخصات فنی کارت گرافیک های انویدیا GeForce RTX 40 فاش شد!

هنوز در رابطه با قیمت کارت گرافیک های سری GeForce RTX 40 اطلاعاتی منتشر نشده است. به هر حال به احتمال قریب به یقین این کارت گرافیک ها گران قیمت خواهند بود؛ به خصوص اینکه در ساخت آنها از فرآیند تولید پر هزینه 5 نانومتری (و در بعضی موارد فرآیند سفارشی شده 4 نانومتری) استفاده شده است.

نکته قابل توجهی که از این اطلاعات می توان دریافت این است که این بار انویدیا از سه پردازنده گرافیکی مختلف برای سه مدل از کارت گرافیک های یک خانواده استفاده کرده است. دلیل این امر می تواند تغییر برنامه کاری داخلی انویدیا در زمینه تولید چیپ بوده باشد. همچنین گپ معنادار موجود بین تعداد هسته های CUDA مدل های مجهز به چیپ های AD102، AD103 و AD104، می تواند نشان از این داشته باشد که انویدیا قصد داشته تا دست خود را برای ارائه نسخه های مبتنی بر این چیپ ها باز بگذارد و انعطاف بیشتری به سری RTX 40 بدهد. پس احتمالاً در آینده شاهد عرضه چند مدل دیگر با پسوندهای Ti و Super از این سری از کارت گرافیک ها خواهیم بود.

اولین مشخصات فنی کارت گرافیک های انویدیا GeForce RTX 40 فاش شد!

باید به این نکته هم اشاره کنیم که انویدیا هنوز به صورت رسمی اظهار نظری در رابطه با مشخصات فنی کارت گرافیک های GeForce RTX 40 نکرده است و برای تأیید این اطلاعات باید چند هفته یا حتی چند ماهی منتظر بمانیم!

منبع: tomshardware


ممکن است اطلاعات ذکر شده در این بخش با اطلاعات اصلی کالا در زمان عرضه متفاوت باشد. در صورت مشاهده مغایرت، این موضوع را به ما اطلاع دهید.