کارت گرافیک Arc A380 که اولین کارت گرافیک مجزای برند اینتل به شمار می آید، اولین کارت گرافیک در دنیا است که از استاندارد DisplayPort 2.0 پشتیبانی می کند. این استاندارد جدید از رزولوشن و نرخ نوسازی تصویر به مراتب بالاتری پشتیبانی می کند و کیفیت تصویری عالی را به ارمغان می آورد. اما یک مشکل بزرگ در این زمینه وجود دارد! اینکه هنوز مانیتوری در دنیا تولید نشده که با این استاندارد سازگار باشد و در حال حاضر امکان استفاده از مزیت های این تکنولوژی وجود ندارد!

اینتل Arc A380 اولین مدلی در دنیاست که از DP 2.0 پشتیبانی می کند. اما یک مشکل بزرگ در این زمینه وجود دارد!

کارت گرافیک Gunnir Arc A380 Photon اولین و در حال حاضر تنها مدلی است که در آن از Arc A380 استفاده شده است. این کارت گرافیک به چهار خروجی نمایشگر مجهز است که سه تای آنها را DisplayPort 2.0 و یکی از آنها را HDMI 2.0 تشکیل می دهند. هر یک از پورت های DisplayPort از لحاظ سطح پرفورمنس با دیگری تفاوت دارند (UHBR10، UHBR13.5 و UHBR20). در وب سایت MyDrivers به این نکته اشاره شده است که پهنای باند UHBR10 برابر با 40 گیگابیت در ثانیه و پهنای باند UHBR20 برابر با 80 گیگابیت در ثانیه است. این در حالی است که استاندارد HDMI 2.1 در بهترین حالت خود می تواند پهنای باند 48 گیگابیت در ثانیه را پشتیبانی کند!

اینتل Arc A380 اولین مدلی در دنیاست که از DP 2.0 پشتیبانی می کند. اما یک مشکل بزرگ در این زمینه وجود دارد!

برای کسانی که به دنبال اطلاعات دقیق تری در این زمینه هستند باید به این نکته اشاره کنیم که پورت DP 2.0 UHBR10 دقیقاً می تواند به پهنای باند 38.96 گیگابیت در ثانیه دست پیدا کند که حدود 6Gbps نسبت به استاندارد DP 1.4 بیشتر است. لازم به ذکر است که پورت HDMI 2.0 این کارت گرافیک جدید می تواند به سرعت 18 گیگابیت در ثانیه دست پیدا کند و خروجی تصویر 8K با نرخ نوسازی 60 هرتز را ارائه دهد. همچنین این پورت توانایی ارائه خروجی تصویر 4K با نرخ نوسازی 144 هرتز با قابلیت نمایش هم زمان بر روی دو مانیتور را دارد.

اینتل Arc A380 اولین مدلی در دنیاست که از DP 2.0 پشتیبانی می کند. اما یک مشکل بزرگ در این زمینه وجود دارد!

تنها نکته نا امید کننده در این زمینه این است که در حال حاضر کارت گرافیک Arc A380 نمی تواند از طریق پورت های DP 2.0 به هیچ یک از مانیتورهای موجود در بازار متصل شود! به عبارت دیگر، هیچ مانیتوری فعلاً از استاندارد DisplayPort 2.0 پشتیبانی نمی کند و اگر کارت گرافیک را از طریق یکی از این پورت ها به مانیتور متصل کنید، اطلاعات با سرعت مربوط به استاندارد DP 1.4 بین آنها منتقل می شود. استاندارد DisplayPort 1.4 می تواند از رزولوشن 8K با نرخ نوسازی 30 هرتز و رزولوشن 4K با نرخ نوسازی 120 هرتز پشتیبانی کند و چند سطح از استاندارد DP 2.0 عقب تر است!

به هر حال پشتیبانی از استاندارد DP 2.0 می تواند در آینده برای کارت گرافیک اینتل Arc A380 یک مزیت بزرگ به حساب آید. زمانی که مانیتورهایی با قابلیت پشتیبانی از این استاندارد به بازار بیایند، این کارت گرافیک از رقبایش جلوتر خواهد بود! لازم به شما میتوانید بنچمارک منتشر شده از کارت گرافیک اینتل Arc A380 را در بخش مقالات سایت ایده برتر پارسیان مشاهده کنید.

منبع: wccftech