شرکت چینی Gunnir که در زمینه تولید کارت گرافیک فعالیت دارد، محصول جدید خود با نام Arc A380 Photon 6GB OC را معرفی کرده که اولین کارت گرافیک تولید شده مبتنی بر خانواده Arc Alchemist اینتل است. با این حال Arc A380 کار بسیار سختی در پیش خواهد داشت؛ چرا که اینتل باید آن را برای رقابت با کارت گرافیک های فوق قدرتمند AMD و کارت گرافیک های انویدیا آماده کند!

اولین کارت گرافیک مبتنی بر خانواده Arc Alchemist اینتل توسط شرکت Gunnir تولید شد

کارت گرافیک Arc A380 یکی از مدل های ابتدایی اینتل است که در آن از معماری Xe-HPG این شرکت و سیلیکون ACM-G11 استفاده شده است. شرکت TSMC، سیلیکون ACM-G11 را به طور اختصاصی برای اینتل و طی فرآیند 6 نانومتری تولید کرده است. کارت گرافیک Arc A380 دارای هشت هسته Xe، هشت واحد ray-tracing و 4 مگابایت حافظه کش L2 است. هر یک از هسته های Xe این کارت گرافیک به 128 واحد ALU مجهز است؛ پس Arc A380 دارای 1024 واحد ALU است.

کارت گرافیک Arc A380 Photon 6GB OC از فرکانس بوست 2450 مگاهرتز برخوردار است. با توجه به اینکه در نام این کارت کلمه OC (به معنای اورکلاک) دیده می شود، پس فرکانس پایه آن باید از مقدار فرکانس بوست ذکر شده پایین تر باشد. در هر صورت این کارت گرافیک عملکرد FP32 را تا حداکثر 5 ترافلاپس ارائه خواهد داد. از این جهت می توان آن را با کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1660 هم رده دانست. با این حال پیش از این برخی بنچمارک های عملکرد FP32 کارت گرافیک Arc A380 را برابر با 4.4 ترافلاپس اعلام کرده بودند که آن را هم رده با GeForce GTX 1650 Super قرار می داد.

اولین کارت گرافیک مبتنی بر خانواده Arc Alchemist اینتل توسط شرکت Gunnir تولید شد

این کارت گرافیک 6 گیگابایت حافظه GDDR6 دارد و چیپ حافظه به کار رفته در آن با اینترفیس 96 بیت سازگار است. در نتیجه این کارت گرافیک از حداکثر پهنای باند حافظه 186 گیگابایت در ثانیه پشتیبانی می کند. بنابراین پهنای باند حافظه مدل های GeForce GTX 1650 Super یا GeForce GTX 1660 در مقایسه با Arc A380 تنها حدود 3.3 درصد بیشتر خواهد بود.

اولین کارت گرافیک مبتنی بر خانواده Arc Alchemist اینتل توسط شرکت Gunnir تولید شد

کارت گرافیک Arc A380 Photon 6GB OC دو اسلات PCI را اشغال می کند و بدنه ای مستطیل شکل دارد. این کارت گرافیک از طول 222 میلی متری برخوردار است و بدنه آن با تم دو رنگ (مشکی و خاکستری) به همراه نوارهای آبی طراحی شده است. همچنین این مدل دارای کاور محافظ است که طول عمر آن را افزایش می دهد. در رابطه با خنک سازی، شما یک هیت سینک بزرگ آلومینیومی را بر روی این کارت گرافیک مشاهده می کنید که به یک لوله مسی با روکش نیکل به ضخامت 6 نانومتر مجهز است. همچنین این کارت گرافیک دارای یک جفت فن خنک کننده 90 میلی متری است.

شرکت Gunnir کارت گرافیک Arc A380 Photon 6GB OC را با سیستم توزیع برق 2+1 فازی هماهنگ کرده است. همچنین این کارت گرافیک از توان طراحی حرارتی 92 وات پشتیبانی می کند. از این جهت، این کارت گرافیک تنها به یک کانکتور برق 8 پین PCIe نیاز دارد که Gunnir آن را در کناره روکش آن قرار داده است. از این جهت می توان این کارت گرافیک را مشابه با مدل های Founders Edition برند انویدیا دانست. به عنوان پورت های خروجی، این کارت گرافیک به سه پورت DisplayPort و یک پورت HDMI 2.0 مجهز شده است.

باید ببینیم که کارت گرافیک Arc A380 Photon 6GB OC برند Gunnir توانایی رقابت با محصولات انویدیا و AMD را دارد یا خیر.

منبع: tomshardware