ایسوس و Noctua قصد دارند تا همکاری با یکدیگر را گسترش داده و کارت گرافیک جدید Asustek GeForce RTX 3080 Noctua Edition را به بازار عرضه کنند. در این کارت گرافیک شاهد تلفیق مهندسی ایسوس، پردازنده گرافیکی GA102 انویدیا، 10 گیگابایت حافظه اختصاصی و تجارب Noctua در زمینه خنک سازی خواهیم بود.

ایسوس با همکاری Noctua یک کارت گرافیک جدید RTX 3080 را تولید می کند

زمانی که سال گذشته ایسوس و Noctua برای تولید کارت گرافیک با یکدیگر تیم شدند، شور و هیجان زیادی در این بازار ایجاد شد! به هر حال تلفیق تکنولوژی های رده بالای ایسوس با مهارت های نوکتوا در تولید فن های بی صدا فوق العاده جذاب به نظر می رسید! اما اولین محصول مشترک این دو کمپانی که بر مبنای GeForce RTX 3070 تولید شده بود، محصولی محافظه کارانه و معمولی بود! این کارت گرافیک ایسوس تنها 8 گیگابایت حافظه آنبورد از نوع GDDR6 داشت که چیز خاصی به نظر نمی رسد! با این وجود در کارت گرافیک جدید این محدودیت برداشته شده و قرار است تا در آن از 10 گیگابایت حافظه پر سرعت GDDR6X استفاده شود.

ایسوس با همکاری Noctua یک کارت گرافیک جدید RTX 3080 را تولید می کند

با وجود اینکه استفاده از پردازنده گرافیکی GA102 خود یک ارتقای اساسی نسبت به محصول مشترک این دو شرکت به شمار می آید، اما حافظه پر مصرف GDDR6X می تواند باعث افزایش مصرف انرژی این کارت گرافیک شده و دمای آن را بیشتر از قبل بالا ببرد. این در حالی است که پردازنده گرافیکی RTX 3080 خود دارای توان مصرفی 340 وات است که در مقایسه با RTX 3070 به میزان 50 وات بیشتر است. به همین دلیل، Noctua خنک کننده خود را برای یک چالش جدید طراحی کرده است!

کارت گرافیک جدید GeForce RTX 3080 Noctua Edition به سیستم خنک کننده چهار اسلاتی مجهز است که در آن از فن های 120 میلی متری NF-A12x25 استفاده شده است. زمانی که فن های این کارت گرافیک را در حالت سرعت اتوماتیک قرار دهید، صدای تولید شده توسط آن 4.5 دسی بل کمتر از کارت گرافیک ایسوس TUF Gaming GeForce RTX 3080 خواهد بود. همچنین دمای پردازنده گرافیکی این مدل 3 درجه و دمای VRAM آن 14 درجه کمتر از کارت گرافیک یاد شده ایسوس است.

ایسوس با همکاری Noctua یک کارت گرافیک جدید RTX 3080 را تولید می کند

فن های کارت گرافیک GeForce RTX 3080 Noctua Edition در بالاترین سرعت خود، 8.6 دسی بل کم صداتر از کارت گرافیک TUF ایسوس است و حافظه آن 12 درجه خنک تر خواهد بود. با توجه به اینکه نوکتوا هیت سینک ها و فن های خود را به بهینه ترین حالت ممکن طراحی می کند، این مقایسه در سرعت های پایین تر به طور قطع چشمگیرتر خواهد بود!

یکی از مدیران رده بالای Noctua اعلام کرده است که: «ما به همکاری با ایسوس ادامه خواهیم داد. کارت گرافیک GeForce RTX 3080 با توان مصرفی 340 وات به طور کامل با GeForce RTX 3070 تفاوت دارد و گرمای بالاتری تولید می کند. اما تکنولوژی ما در ساخت فن و یک هیت سینک شخصی سازی شده باعث می شود تا این کارت گرافیک بدون هیچ مشکلی برای حجم کاری سنگین قابل استفاده باشد».

موردی که ایسوس و Noctua به آن اشاره نکرده اند، قیمت کارت گرافیک GeForce RTX 3080 Noctua Edition است. پیش بینی می شود که این کارت گرافیک قیمت بالایی داشته باشد و جزء بهترین کارت گرافیک های موجود در بازار قرار گیرد.

منبع: tomshardware