در اوایل ماه جاری بود که گزارشی بر روی وب سایت Phoronix منتشر شد و در آن اعلام شد که AMD در حال کار بر روی یک کارت گرافیک Navi 24 دیگر است. اخیراً نیز درخواست های متعددی برای پشتیبانی لینوکس کرنل 5.19 از پردازنده های گرافیکی AMD ثبت شده که در میان آنها یک شناسه جدید (0x7424) مشاهده می شود. این شناسه تا پیش از این در میان کارت گرافیک های AMD دیده نشده و کارشناسان این احتمال را می دهند که متعلق به کارت گرافیک جدید این شرکت است. پس به نظر می رسد که شایعات منتشر شده در این رابطه صحت داشته باشند و به زودی باید شاهد یک کارت گرافیک جدید از AMD باشیم!

کارت گرافیک AMD Radeon RX 6300 با پردازنده گرافیکی نسل سوم Navi 24 عرضه می شود

بیایید کمی این موضوع را بازتر کنیم! تنها اطلاعاتی که از این ID می توان دریافت این است که متعلق به یک پردازنده گرافیکی Beige Goby است. چرا که این شناسه نیز به روش پردازنده های قبلی ارائه شده در این مجموعه نام گذاری شده است. برای یادآوری باید بگوییم که اسم رمز Beige Goby پیش از این برای پردازنده های گرافیکی Navi 24، از قبیل RX 6500 XT و RX 6400 به کار رفته بود.

به عنوان نتیجه می توان انتظار داشت که این پردازنده گرافیکی جدید یک مدل ارتقا یافته RX 6500 XT یا RX 6400 باشد یا به طور کامل یک مدل جدید باشد. که البته احتمال دوم قوی تر به نظر می رسد. اگر چنین باشد، این پردازنده گرافیکی احتمالاً مدل RX 6300 با عملکردی پایین تر از RX 6400 خواهد بود.

کارت گرافیک AMD Radeon RX 6300 با پردازنده گرافیکی نسل سوم Navi 24 عرضه می شود

اطلاعاتی که در دسترس است، فقط همین احتمال را تأیید می کند. اما نکته اینجا است که AMD پیش از این یک کارت گرافیک موبایل با نام RX 6300M را به بازار عرضه کرده است. پس می توان یک چشم اندازی از مشخصات فنی این کارت گرافیک جدید به دست آورد. در حال حاضر RX 6300M رده پایین ترین مدل موجود در سری RX 6000 است و مشخصات فنی آن را می توان با مدل های تجمیع شده مانند Radeon 680M یکسان دانست.

در مقایسه با RX 6400، پردازنده گرافیکی 6300M از لحاظ تعداد هسته شباهت هایی دارد. اما از بسیاری جهات مانند پهنای باند حافظه، حافظه کش و کلاک اسپید به شدت در رتبه پایین تری قرار دارد! مدل RX 6300M از فرکانس فقط 1512 مگاهرتز در حالت گیمینگ پشتیبانی می کند و قابلیت بوست فرکانس هم برای آن در نظر گرفته نشده است! همچنین ظرفیت حافظه کش آن فقط 8 مگابایت است و به حافظه کم ظرفیت 2 گیگابایتی مجهز است.

کارت گرافیک AMD Radeon RX 6300 با پردازنده گرافیکی نسل سوم Navi 24 عرضه می شود

اگر AMD قصد داشته باشد که نسخه دسکتاپ کارت گرافیک 6300M را ارائه دهد، احتمالاً بخشی مشخصات آنها با یکدیگر شبیه خواهد بود. پس احتمالاً این محصول جدید، کند ترین پردازنده گرافیکی RDNA2 برند AMD خواهد بود!

اما از نگاه دیگر این پردازنده گرافیکی مزایایی هم دارد. به عنوان مثال مصرف برق پردازنده گرافیکی 6300M زیر 30 وات است و این احتمال وجود دارد که مصرف برق مدل جدید نیز همین مقدار باشد. در این حالت کارت گرافیک دسکتاپ RX 6300 یک گزینه عالی برای راه اندازی سیستم های چند مانیتوره خواهد بود. همچنین اگر کامپیوتر شما به یک منبع تغذیه قدیمی و کم توان مجهز است، این کارت گرافیک می تواند برایتان کاملاً مناسب باشد.

در هر حال باید منتظر ماند و دید که کارت گرافیک دسکتاپ RX 6300 چه ویژگی هایی دارد و AMD چه زمانی در رابطه با آن اطلاعات کامل تری را منتشر می کند.

منبع: tomshardware