چندی پیش بود که خبر ورود اینتل به حوزه تولید کارت گرافیک های مجزا سر و صدای زیادی به پا کرد. این شرکت شناخته شده که در زمینه ساخت CPU جایگاه خود را در دنیای تکنولوژی تثبیت کرده، ماجراجویی خود در دنیای کارت گرافیک ها را با عرضه کارت گرافیک های لپ تاپ سری Arc آغاز کرد. پس از مدت کوتاهی اعلام شد که کارت گرافیک های دسکتاپ Arc اینتل نیز تولید خواهد شد. بسیاری از کارشناسان در ابتدا معتقد بودند که اینتل به رقیبی جدی برای AMD و NVIDIA در بازار کارت گرافیک تبدیل می شود؛ اما هر چه زمان گذشت نظر بسیاری از آنها تغییر کرد!

کارت گرافیک های دسکتاپ Arc اینتل فقط با پردازنده های نسل 10 به بالا سازگار خواهند بود

اخیراً اینتل در رابطه با کارت گرافیک دسکتاپ Arc متنی به عنوان راهنمای استفاده منتشر کرده و در آن به پیش نیازهای سخت افزاری مورد نیاز برای استفاده از آنها اشاره کرده است. مطابق با این اطلاعات، در حال حاضر تنها سه سری از پردازنده های اینتل از این کارت گرافیک ها پشتیبانی خواهند کرد:

•    پردازنده های نسل 12 سری Core (Alder Lake) به همراه مادربردهای سری 600
•    پردازنده های نسل 11 سری Core (Rocket Lake) به همراه مادربردهای سری 500
•    پردازنده های نسل 10 سری Core (Comet Lake) به همراه مادربردهای سری 400

کارت گرافیک های دسکتاپ Arc اینتل فقط با پردازنده های نسل 10 به بالا سازگار خواهند بود

در حالیکه در اسناد ارائه شده از جانب اینتل نام پلتفرم دیگری به چشم نمی خورد، اما به این نکته اشاره شده که سیستم های سازگار با فناوری AMD Smart Access Memory نیز از کارت گرافیک های دسکتاپ سری Arc پشتیبانی خواهند کرد. شاید قصد اینتل از این کار این بوده که اعلام کند کارت گرافیک های این شرکت به صورت «غیر رسمی» از پلتفرم های AMD پشتیبانی می کنند و به همین دلیل تلویحاً به این موضوع اشاره کرده، نه مستقیم! به هر حال اینتل و AMD رقابت دیرینه ای با یکدیگر در حوزه ساخت CPU داشته و دارند و این رقابت حالا به حوزه ساخت کارت گرافیک نیز کشیده شده است!

در عکس زیر می توانید پیش نیازهای استفاده از کارت گرافیک دسکتاپ اینتل Arc را که از جانب اینتل اعلام شده، مشاهده کنید:

کارت گرافیک های دسکتاپ Arc اینتل فقط با پردازنده های نسل 10 به بالا سازگار خواهند بود

نکته جالبی که در عکس بالا مشاهده می شود، اشاره شدن به ویژگی Resizable BAR به عنوان بخشی از پیش نیازهای لازم برای استفاده از این کارت گرافیک ها است. اینتل اعلام کرده است که این ویژگی به جهت «بهینه سازی پرفورمنس در تمامی اپلیکیشن ها» ضروری است. اما به این نکته اشاره نکرده است که کارت گرافیک های Arc در صورت مجهز نبودن سیستم به ویژگی Re-BAR به چه صورت عمل می کنند و آیا اصلاً در این شرایط قابل استفاده هستند یا به کلی عمل نمی کنند! ویژگی Resizable BAR به CPU اجازه می دهد تا بتواند به تمام حافظه بافر کارت گرافیک دسترسی داشته باشد. اگر سیستم از این ویژگی پشتیبانی نکند، سی پی یو حداکثر به 256 مگابایت از حافظه بافر کارت گرافیک دسترسی خواهد داشت.

با وجود اینکه تکنولوژی Re-BAR بدون شک توسط مادربردهای تولید شده در سال 2022 پشتیبانی می شود، اما هنوز تعداد بسیار زیادی از کاربران از مادربردهای قدیمی که امکان فعال کردن این ویژگی بر روی آنها وجود ندارد، استفاده می کنند. هنوز مشخص نیست که کارت گرافیک های دسکتاپ Arc اینتل بر روی این مادربردهای چگونه عمل می کنند و برای اطلاع از این موضوع باید مدتی را منتظر بمانیم.

منبع: videocardz