پردازنده های سری رایزن 7000 به قدرت نمایی خود ادامه می دهند و نتایج شگفت انگیزی را در اپ های بنچمارک معروف از خود به جای گذاشته اند! در یکی از آزمایش های اخیر، پردازنده پرچم دار این سری که با نام Ryzen 9 7950X شناخته می شود توانسته رکورد شگفت انگیزی را در زمینه کلاک اسپید ثبت کند! این پردازنده پرچم دار سری رافائل در بنچمارک Cinebench و همراه با خنک کننده نتیروژن مایع مورد آزمایش قرار گرفته و حسابی گرد و خاک به پا کرده است!

پردازنده AMD Ryzen 9 7950X موفق به دستیابی به کلاک اسپید حیرت انگیز 6.5 گیگاهرتز شد!

پردازنده 16 هسته ای Ryzen 9 7950X بر پایه معماری Zen 4 طراحی شده و به خنک کننده AiO معمولی با طول 280 میلی متر مجهز است. در چنین شرایطی این پردازنده در بنچمارک های R15، R20 و R23 (رندرینگ سه بعدی) و Z-Zip (یک برنامه آرشیو کننده) مورد آزمایش قرار گرفته است. مطابق با نتایج به دست آمده، این پردازنده توانسته رکورد کلاک اسپید دنیا را بشکند!

در این آزمایش ها در کنار پردازنده قدرتمند AMD Ryzen 9 7950X از مادربرد ایسوس ROG Crosshair X670E Hero به همراه 32 گیگابایت حافظه رم DDR5 جی اسکیل استفاده شده است. ای ام دی اعلام کرده است که این پردازنده در آزمایش رندرینگ سه بعدی توانسته به امتیاز 48235 دست پیدا کرده و کلاک اسپید کلی آن در هنگام عملکرد تمام هسته ها به رقم حیرت انگیز 6.45 گیگاهرتز رسیده است!

پردازنده AMD Ryzen 9 7950X موفق به دستیابی به کلاک اسپید حیرت انگیز 6.5 گیگاهرتز شد!

بیایید امتیاز این پردازنده را کمی دقیق تر مورد بررسی قرار دهیم. امتیاز کسب شده توسط پردازنده Ryzen 9 7950X در آزمایش رندرینگ سه بعدی حدود 7814 امتیاز (16.2 درصد) از بالاترین امتیاز کسب شده در آن تا به اینجا بیشتر است! تا پیش از این، رکورددار این بنچمارک پردازنده Intel Core i9-12900KS بود که موفق به کسب امتیاز 40421 شده بود.

در حال حاضر که مشغول نگارش این مقاله هستیم، پردازنده های قدرتمند سری رایزن 7000 هنوز به بازار عرضه نشده اند. بسیاری معتقدند که این نتایج تا حدود زیادی به دلیل شرایط آزمایشگاهی بوده و دستیابی به این اعداد و ارقام در دنیای واقعی به این راحتی ها نخواهد بود! به خصوص اینکه در این آزمایش ها از نیتروژن مایع به عنوان خنک کننده استفاده شده است. در کامپیوترها و لپ تاپ های موجود در بازار تا چه اندازه از نیتروژن مایع به عنوان خنک کننده استفاده شده؟! مسلماً تعداد آنها بسیار محدود و حتی ناچیز است! با این حال عملکرد پردازنده Ryzen 9 7950X به اندازه ای قدرتمند بوده که می توان به نتایج عالی آن در دنیای واقعی هم امیدوار بود!

پردازنده AMD Ryzen 9 7950X موفق به دستیابی به کلاک اسپید حیرت انگیز 6.5 گیگاهرتز شد!

جالب اینجاست که AMD زمانی نتایج بنچمارک پردازنده Ryzen 9 7950X را منتشر کرده که اینتل مشخصات فنی پردازنده های نسل 13 رپتور لیک را اعلام کرده است! این کار را به نوعی می توان استراتژی ای ام دی در به حاشیه بردن مانور تبلیغاتی اینتل بر روی پردازنده های نسل جدید خود نیز دانست! به هر حال رقابت بین ای ام دی و اینتل همواره داغ بوده و این بار هم شاهد اوج رقابت بین آنها هستیم!

منبع: tomshardware