پردازنده های سری Lunar Lake با همکاری نزدیک اینتل و سازندگان لپ تاپ در حال آماده سازی و توسعه هستند. این پردازنده ها به منظور استفاده در دستگاه های فوق باریک و سبک طراحی می شوند و در ساخت آنها بر روی ارتقای طول عمر باتری دستگاه به 1 روز و کاهش توان حرارتی آن به 15 وات تمرکز خواهد شد.

پردازنده های سری Lunar Lake اینتل در سال 2024 برای استفاده در لپ تاپ های فوق باریک و سبک عرضه می شوند

اینتل به تازگی وبیناری به نام EVG & GM of Client Computing در زمینه جذب سرمایه گذار برگزار کرده است. در این وبینار، به جزئیات جدیدی از پردازنده های سری Lunar Lake اشاره شده و عنوان شده است که این پردازنده ها برای عرضه در سال 2024 آماده خواهند بود. این پردازنده ها به صورت یک پکیج 3D طراحی می شوند و از این بابت با تمام پردازنده های موبایل موجود در بازار متفاوت خواهند بود. نکته اصلی در رابطه با سری Lunar Lake این است که این پردازنده ها دارای یک معماری جدید هستند و از «پایین به بالا» طراحی شده اند. اینتل عنوان کرده است که این معماری برای پردازنده های موبایل از روش های قبلی کارآمدتر است.

پردازنده های سری Lunar Lake اینتل در سال 2024 برای استفاده در لپ تاپ های فوق باریک و سبک عرضه می شوند

در سال پیش رو اینتل قصد دارد تا یک طرح تفکیک شده انباشته 3D را معرفی کند که از ساختار خاصی بهره می برد. در این طرح، ساختار مبتنی بر کاشی (tile) با فناوری اتصال Foveros که در پردازنده های خانواده Meteor Lake از آن استفاده شده تلفیق خواهند شد. در پردازنده های سری Lunar Lake، این طرح با واحد گرافیکی، واحد پردازشی (معماری Xe2-LPG) و هسته های VPU جدید ارتقا پیدا می کند تا توان مصرفی کلی پردازنده کاهش یابد. در میانه های وبینار اینتل از ترکیب فناوری 18A با یکی از فرآیندهای TSMC (که نام آن ذکر نشده) یاد می شود که هدف از آن رساندن توان حرارتی پردازنده به 15 وات است.

در ساخت پردازنده های سری Lunar Lake به امکان استفاده بیشتر از لپ تاپ به صورت قابل حمل نیز توجه ویژه ای می شود. چرا که در وبینار اینتل به این نکته اشاره شده که این پردازنده ها با همکاری نزدیک با شرکای اینتل در زمینه تولید سیستم عامل طراحی شده اند تا مصرف آنها بدون افت در قدرت عملکرد، کاهش پیدا کند. هدف از این موضوع ارتقای طول عمر باتری لپ تاپ به 1 روز است. از آنجایی که این پردازنده ها بر مبنای پلتفرم Intel EVO طراحی می شوند، از هم اکنون می توان از قابلیت بالای آنها برای استفاده در لپ تاپ های باریک تر مطمئن بود. این ویژگی به شرکت های سازنده لپ تاپ اجازه می دهد تا محصولاتی کوچکتر با قدرت عملکرد بالاتر را به بازار عرضه کنند و کاربر آسان تر از قبل بتواند آنها را با خود حمل نماید.

پردازنده های سری Lunar Lake اینتل در سال 2024 برای استفاده در لپ تاپ های فوق باریک و سبک عرضه می شوند

انتظار می رود که اینتل در گزارش مربوط به درآمدهای خود در سه ماهه چهارم سال 2022، اطلاعات بیشتری را در رابطه با برنامه های آتی خود ارائه دهد و در این گزارش به جزئیات بیشتری در رابطه با پردازنده های سری Lunar Lake اشاره شود.

منبع: notebookcheck