شرکت چینی تولید کننده قطعات کامپیوتری JuiShark یک هیت سینک M.2 جدید با قابلیت خنک کنندگی اکتیو معرفی کرده که JuiShark M.2 Three نام دارد. طراحی ظاهری این هیت سینک به گونه ای است که باعث می شود تا آن را با یک خنک کننده پردازنده مدرن اشتباه بگیرید! چرا که این هیت سینک دارای همان فرم فاکتور شناخته شده tower-style است که در پیش از این در خنک کننده های پردازنده دیده بودیم. در ماه های اخیر شاهد ارائه راه حل های خنک سازی M.2 پیچیده بوده ایم تا بتوان از SSD های قدرتمند بر روی سیستم استفاده کرد. دلیل این امر، نگرانی از داغ شدن درایو M.2 با معرفی SSD های سازگار با استاندارد PCIe 5.0 است که قرار است از آنها در کنار پردازنده های نسل جدید AMD Ryzen 7000 استفاده شود.

هیت سینک جدید شرکت JuiShark می تواند دمای درایو M.2 SSD را تا 50 درصد کاهش دهد

رندرهای منتشر شده از هیت سینک M.2 Three این قطعه را بدون فریم نشان می دهد. با این وجود در همین عکس های بدون فریم نیز اندازه این هیت سینک کمی بزرگ به نظر می رسد. به طور دقیق تر باید گفت که این خنک کننده M.2 دارای 82 میلی متری ارتفاع، 35.5 میلی متر ضخامت (در صورت نصب بودن فن آپشنال) و 74.5 میلی متر عرض است و در راستای درایو M.2 قرار می گیرد. شرکت JuiShark فن مدل 6610 ساخت خود را برای نصب بر روی این هیت سینک پیشنهاد می دهد. این فن تنها 60 میلی متر قطر دارد و از سرعت حداکثر 3000 دور در دقیقه پشتیبانی می کند. همچنین نرخ انتقال هوای این فن و میزان صدای تولیدی آن به ترتیب 14CFM و 24.5 دسی بل است.

به هیت سینک M.2 Three بازگردیم! این هیت سینک از یک بلاک آلومینیومی با 27 فین است که به صورت پیش فرض خمیر حرارتی بر روی آن چسبانده شده است. یک هیت پایپ تک رشته ای نیز دیده می شود که از میان فین های آن عبور کرده است. طبق گزارش های منتشر شده این هیت پایپ از جنس مس با روکش نیکل است. در جایی که این لوله و هیت سینک آلومینیومی با یک درایو M.2 SSD تماس پیدا می کند، سطح قطعه با دستگاه CNC برش داده شده تا انتقال حرارت بهتر انجام شود.

هیت سینک جدید شرکت JuiShark می تواند دمای درایو M.2 SSD را تا 50 درصد کاهش دهد

در قسمت پشتی هیت سینک JuiShark M.2 Three نیز از مکانیزم نگهدارنده استیل ضد زنگ استفاده شده تا خنک کننده بر روی SSD به شکلی کاملاً محکم و ثابت قرار گیرد. این قسمت شبیه یک سینی است که با چهار پیچ به هیت سینک متصل شده و سطح بدنه آن را از آسیب ها در امان نگه می دارد. با وجود ابعاد نسبتاً بزرگ و ساختار فلزی، وزن این هیت سینک به طور عجیبی بسیار پایین است (حدود 113 گرم)! برای درک بهتر این موضوع باید بگوییم که به عنوان مثال، خنک کننده پردازنده Cooler Master Hyper 212 Evo v2 حدود 662 گرم وزن دارد!

هیت سینک جدید شرکت JuiShark می تواند دمای درایو M.2 SSD را تا 50 درصد کاهش دهد

هیت سینک JuiShark M.2 Three از حالت های خنک سازی اکتیو (فعال بودن فن) و پسیو (بدون فن) پشتیبانی می کند. در تست های انجام شده، دمای حافظه SSD در هنگام فعال بودن این هیت سینک در حالت اکتیو، تا 50 درصد کاهش پیدا کرده است! در این آزمایش از حافظه SSD سامسونگ 980 Pro 500GB استفاده شده است. پس این هیت سینک کاملاً آماده خنک سازی حافظه های SSD سازگار با استاندارد PCIe 5.0 خواهد بود!

منبع: tomshardware