تا به اینجا مایکروسافت به طرز عجیبی از ارائه آمار فروش ایکس باکس وان خودداری کرده و از آن مانند یک راز سر به مهر محافظت می کرد! اما سرانجام این شرکت اعتراف کرده است که فروش این کنسول بازی نصف (و حتی کمتر از نصف) فروش کنسول PS4 بوده است؛ چیزی که البته چندان هم عجیب و غیر منتظره به نظر نمی آید و انتظار چنین چیزی را داشتیم!

سرانجام مایکروسافت اعتراف کرد: فروش پلی استیشن 4 سونی بیش از دو برابر ایکس باکس وان بوده است

مایکروسافت از ابتدای سال مالی 2016 به بعد، دیگر اطلاعاتی در رابطه با فروش ایکس باکس وان منتشر نکرده بود و تمرکز خود را بیشتر بر روی اعداد و ارقام Xbox Live معطوف کرده بود. البته ناگفته نماند که این شرکت همواره آپدیت های جدیدی برای کنسول های بازی XBOX نیز ارائه می داد و اکوسیستم خود را گسترده تر می کرد. این اقدام به این معنی بود که ما هرگز به صورت رسمی از میزان فروش این کنسول در مقایسه با PS4 مطلع نمی شدیم و نمی توانستیم بفهمیم که پس از مشکلاتی که برای نسخه های اولیه این کنسول به وجود آمده بود، میزان فروش آن رشد داشته یا خیر. اما در طول این مدت، تحلیل گران همواره کنسول مایکروسافت را پس از سونی و نینتندو، در رتبه سوم پرفروش ترین کنسول بازار می دانستند. اکنون بر اساس اسناد تازه منتشر شده، در نهایت می توان در رابطه با روند رشد کنسول ایکس باکس وان مایکروسافت تحلیل هایی را انجام داد.

مطابق با این اسناد مایکروسافت اذعان کرده است که: «سونی از لحاظ فروش کنسول به طور کامل از مایکروسافت پیشی گرفته و PS4 بیش از دو برابر Xbox One فروش داشته است».

سونی از ماه مارس به بعد آماری در رابطه با میزان فروش PS4 منتشر نکرده است. با توجه به اینکه تا ماه مارس سال جاری حدود 117.2 میلیون دستگاه از PS4 فروش رفته بود، میزان فروش آن در حال حاضر کمی بیشتر از این مقدار برآورد می شود. به این ترتیب با توجه به اذعان مایکروسافت، می توان چنین گفت که فروش کل کنسول ایکس باکس وان حدود 58.5 میلیون نسخه بوده است. این عدد با آماری که مرکز تحقیقاتی Ampere Analysis در سال 2020 ارائه داده بود (51 میلیون نسخه) تقریباً مطابقت دارد. بد نیست بدانید که میزان فروش کنسول نینتندو سوئیچ نیز حدود 111.08 میلیون نسخه بوده که پس از PS4 در رتبه دوم پر فروش ترین کنسول ها قرار می گیرد.

سرانجام مایکروسافت اعتراف کرد: فروش پلی استیشن 4 سونی بیش از دو برابر ایکس باکس وان بوده است

به نظر می رسید که مایکروسافت این شکاف بزرگ را با کنسول های Xbox Series X|S خود جبران خواهد کرد. اما Ampere Analysis گزارش می دهد که «سونی سال 2021 را با فروش حدود 17 میلیون نسخه از کنسول PS5 به اتمام رسانده که حدود 1.6 برابر فروش کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس بوده است». اما لازم به ذکر است این عدد مربط به سه ماهه سوم سال 2021 بوده و فروش PS5 در فصل 4 سال 2021 تعداد 19.3 میلیون بوده است. مایکروسافت نیز اخیراً گزارش داده که فروش سخت افزاری این شرکت در سه ماهه اخیر کاهش داشته است. البته ساتیا نادلا، مدیر عامل اجرایی مایکروسافت اعلام کرده است که «کنسول های نسل جدید این شرکت برای سومین سه ماهه متوالی، پرفروش ترین کنسول ها در آمریکای شمالی بوده اند». مایکروسافت هیچ گونه آمار رسمی در این رابطه منتشر نکرده است.

با اینکه ایکس باکس وان نتوانست سود قابل توجهی برای مایکروسافت داشته باشد، اما زمینه را برای ساخت کنسول های رده بالای سری ایکس و اس فراهم آورد. در واقع مایکروسافت ویژگی هایی مانند پشتیبانی از رزولوشن 1440p، رفرش ریت متغیر (VRR) و پشتیبانی از بازی های 120 هرتز را پس از آزمایش بر روی ایکس باکس وان به کنسول نسل جدید سری ایکس آورده است.

سرانجام مایکروسافت اعتراف کرد: فروش پلی استیشن 4 سونی بیش از دو برابر ایکس باکس وان بوده است

اعتراف مایکروسافت به فروش ضعیف ایکس باکس وان در واقع بخشی از بحث گسترده تر بین سونی و مایکروسافت بر سر خرید Activision Blizzard با قیمت 68.7 میلیارد دلار توسط مایکروسافت است. این دو شرکت بر سر بازی کال آف دیوتی، اشتراک بازی ها و موارد دیگر با یکدیگر دچار اختلاف شده اند و به نظر می رسد که مایکروسافت قصد دارد تا به هر نحوی خود را به جایگاه سونی در صنعت گیمینگ نزدیک کند.

منبع: theverge