از اوایل سال 1400 بود که زمزمه های مربوط به ممنوعیت واردات گوشی آیفون اپل به کشور شنیده می شد. اکنون این خبر به صورت رسمی تأیید شده و وارد کنندگان گوشی های همراه مجاز به وارد کردن آیفون نخواهند بود. مطابق با این گزارش، آیفون در لیست کالاهای لوکس و غیر ضروری قرار گرفته و امکان ثبت سفارش برای آن در سامانه جامع تجارت وجود ندارد.

واردات آیفون به کشور ممنوع شد!

دلیل ممنوعیت واردات آیفون به کشور، صرفه جویی در منابع ارزی عنوان شده است. طبق آمار واردات کالا، در سال گذشته بیش از 1.4 میلیارد دلار ارز برای واردات آیفون تخصیص داده شده که با ارز مورد نیاز برای تأمین کالاهای اساسی برابری می کند. از این جهت تصمیم گرفته شده تا واردات آیفون ممنوع شود تا بتوان ارز تخصیص داده شده به آن را به نوعی آزاد کرد. اما سؤالی که کارشناسان در این رابطه مطرح کرده اند این است که آیا این تصمیم واقعاً به صرفه جویی ارزی منجر خواهد شد؟

بسیاری معتقدند که این اقدام تأثیری در صرفه جویی منابع ارز نخواهد داشت. چرا که آیفون با گوشی های موبایل پرچم دار برندهای دیگر مانند سامسونگ، شیائومی و هواوی جایگزین می شود که از قضا این گوشی ها نیز قیمت چندان پایینی ندارند! در واقع ارز مورد نیاز برای تأمین آیفون، صرف واردات گوشی های برندهای دیگر می شود که با حذف آیفون از بازار، تقاضا برای آنها چند برابر سال گذشته خواهد شد!

واردات آیفون به کشور ممنوع شد!

از جمله تبعات اجرایی شدن ممنوعیت آیفون به کشور، افزایش بیش از پیش قیمت این گوشی خواهد بود. همچنین به احتمال فراوان شاهد واردات غیر قانونی این گوشی و راه افتادن بازار سیاه برای آن خواهیم بود. البته از این پس هیچ یک از مدل های آیفون در ایران رجیستر نخواهند شد و گوشی های وارداتی به شکل قاچاق فاقد گارانتی خواهند بود. با این وجود کارشناسان از احتمال قاچاق آیفون ابراز نگرانی کرده اند و اعلام کرده اند که این شرایط می تواند به یک فاجعه اقتصادی ختم شود.

موضوع دیگری که در این رابطه وجود دارد، موضوع مربوط به خدمات پس از فروش است. سخنگوی انجمن وارد کنندگان موبایل در این زمینه گفته است: «خدمات پس از فروش گوشی های آیفون در ایران 18 ماهه است. با ممنوعیت واردات آیفون، گوشی که دیروز به فروش رفته چگونه مشمول این خدمات خواهد شد؟ چرا که شرکت فروشنده آیفون توانایی تأمین قطعات آن را نخواهد داشت و عملاً نمی تواند به مفاد درج شده در ضمانت نامه عمل کند. علاوه بر این، با ممنوعیت ورود آیفون، عملاً صندوق حمایت از تولید موبایل نیز بی معنی می شود. چرا که اخیراً تعرفه واردات آیفون افزایش یافته بود و هدف این امر، اختصاص ارز بیشتر برای تولید داخلی عنوان شده بود. حال که قرار است آیفون به کشور وارد نشود، افزایش تعرفه آن هم منتفی است و سودی به این صندوق اختصاص پیدا نمی کند».

واردات آیفون به کشور ممنوع شد!

حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا این قانون دوام پیدا می کند و دیگر شاهد گوشی های جدید آیفون در بازار کشور نخواهیم بود یا مسئولین برای اصلاح آن تصمیم های جدیدی خواهند گرفت. شما می توانید اخبار تکمیلی در این رابطه را بر روی مجله تکنولوژی وب سایت ایده برتر پارسیان دنبال کنید.