اگر به دنبال یک تلویزیون هوشمند هستید، به احتمال زیاد نام تلویزیون های Android TV و webOS را بسیار را زیاد شنیده اید. هر دو نوعی سیستم عامل در تلویزیون های هوشمند هستند که شباهت های زیادی دارند، اما در عین حال بسیار متمایز هستند.

Android TV توسط Google توسعه داده شده است و می‌ توان آن را در بسیاری از دستگاه ‌ها، از جمله تلویزیون‌ های هوشمند، استیک‌ های استریم، ست ‌تاپ باکس و موارد دیگر یافت. از طرف دیگر، webOS یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است که توسط ال جی ساخته شده است و تنها در تلویزیون های هوشمند شرکت LG هم موجود است. البته ناگفته نماند که جدیدا ال‌ جی با تولید کنندگان دیگر شریک شده است تا webOS را در تلویزیون ‌های آن ها قرار دهد.

مقایسه دو پلتفرم Android TV و webOS در تلویزیون ها: کدام یک برنده نبرد برای TV روم شما خواهد بود؟

رابط کاربری Android TV با رابط کاربری webOS کاملا متفاوت است. همچنین این دو سیستم عامل دارای مجموعه ای از برنامه های از پیش نصب شده و ویژگی های مختلف هستند که در نهایت تجربه کلی استفاده از تلویزیون هوشمند را متمایز می کنند.
در ادامه تمام تفاوت های کلیدی بین پلتفرم Android TV گوگل و webOS ال جی را بیان کرده ایم. پس با ما همراه باشید.

تفاوت رابط کاربری یک تلویزیون Android TV با یک تلویزیون webOS

تفاوت رابط کاربری یک تلویزیون Android TV با یک تلویزیون webOS

وقتی یک دستگاه Android TV را در مقابل یک تلویزیون webOS روشن می کنید، اولین چیزی که متوجه می شوید تفاوت رابط کاربری است. رابط کاربری Android TV شامل چند ردیف است که کل صفحه اصلی را اشغال می کند. البته گوگل یک رابط کاربری جدیدتر به نام Google TV نیز راه اندازی کرده است که قبلاً جدیدترین تلویزیون ها و دستگاه های مجهز به سیستم عامل Android TV استفاده از آن را آغاز کرده اند.

در مقابل باید بگوییم که webOS شامل دو طراحی قدیم و جدید است. مدل‌ های قدیمی ‌تر تلویزیون های ال ‌جی دارای سیستم عامل webOS با رابط کاربری مینیمالیستی و نوار راه‌ اندازی قابل تنظیم (در پایین صفحه) هستند که به شما امکان می دهد به تمام برنامه ها، تنظیمات و سایر ویژگی های تلویزیون دسترسی داشته باشید. همانطور که در میان گزینه ‌های موجود در نوار راه ‌اندازی حرکت می‌ کنید، یک ردیف مستطیل اضافی در بالای آن ها ظاهر شده که به هر برنامه مربوط می شود.

مقایسه دو پلتفرم Android TV و webOS در تلویزیون ها: کدام یک برنده نبرد برای TV روم شما خواهد بود؟

برخلاف Android TV، که در آن باید یک برنامه را ببندید و به صفحه اصلی بروید تا برنامه دیگری باز شود، نوار راه ‌اندازی در تلویزیون ‌های webOS ال‌ جی را می ‌توان بدون خروج از برنامه ‌ای که قبلاً باز است بالا آورد. بنابراین، از نظر سهولت تغییر برنامه، webOS ال ‌جی قطعاً انتخاب بهتری است.

اگر از تلفن اندرویدی استفاده می ‌کنید، پیمایش در پلتفرم Android TV در مقایسه با webOS بسیار ساده‌ تر است. البته این کار با استفاده از webOS به هیچ وجه سخت نیست، اما هنگامی که از webOS استفاده کردید، ممکن است آن را به Android TV به دلیل راحتی که ارائه می دهد ترجیح دهید.

طراحی جدید نسخه webOS 6.0

مقایسه دو پلتفرم Android TV و webOS در تلویزیون ها: کدام یک برنده نبرد برای TV روم شما خواهد بود؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، webOS ال‌ جی دارای دو طراحی جدید و قدیم است. در واقع، ال ‌جی با شروع تلویزیون ‌های 2021 خود، ظاهر سیستم ‌عامل webOS را به طور کامل تغییر داد. در نسخه 6.0 این سیستم عامل، نوار راه اندازی پایینی به طور کلی حذف شده است و به جای آن، یک رابط کاربری webOS جدید در نظر گرفته شده است که شامل یک صفحه اصلی کامل با ردیف هایی از بنرهای بزرگ، لیست برنامه ها، توصیه های محتوا و داشبورد می باشد.

لازم به ذکر است که رابط کاربری جدید webOS در تمام تلویزیون ‌های هوشمند OLED، QNED Mini LED، NanoCell و UHD ال ‌جی که در سال 2021 راه ‌اندازی شدند، در دسترس است. همه مدل‌ های جدیدتر نیز با این نسخه از نرم ‌افزار ارائه خواهند شد.

مقایسه دو پلتفرم Android TV و webOS در تلویزیون ها: کدام یک برنده نبرد برای TV روم شما خواهد بود؟

دسترسی اپلیکیشن ها در سیستم عامل Android TV نسبت به سیستم عامل webOS

مطمئناً، پلتفرم Android TV برنامه های بیشتری نسبت به webOS ارائه می دهد. به همین دلیل است که در همه دستگاه‌ های Android TV دسترسی به کتابخانه گسترده Google Play Store به راحتی امکان پذیر است. همچنین در Android TV می ‌توانید برنامه‌ ها را بارگذاری کنید، در حالی که در پلتفرم تلویزیون هوشمند ال‌جی اجازه این کار را ندارید.
انتظار تنوع گسترده ای از برنامه ها را در webOS نداشته باشید.

بسیاری از برنامه ‌های پخش جریانی محبوب مانند YouTube، Netflix، Amazon Prime Video، Disney Plus، Google Play Movies and TV و غیره در تلویزیون ‌های webOS نصب شده‌ اند. همچنین می توانید برنامه ها و بازی های اضافی را از فروشگاه LG Content Store  دانلود کنید. با این وجود، مانند Android TV نمی توان انتظار برنامه های زیاد و متنوع را داشت.

ریموت کنترل از راه دور Android TV در مقابل ریموت کنترل از راه دور جادویی ال جی

ریموت کنترل از راه دور Android TV در مقابل ریموت کنترل از راه دور جادویی ال جی

یکی از بهترین چیزهایی که درمورد webOS وجود دارد، ریموت کنترل جادویی ال جی است. که می توانید آن را با تمام تلویزیون های OLED ال جی و بسیاری از تلویزیون های LCD نیز دریافت کنید. همچنین می ‌توانید ریموت را به صورت جداگانه بخرید.

برخلاف ریموت‌ هایی که با دستگاه‌ های Android TV دریافت می ‌کنید، ریموت کنترل ال ‌جی با قابلیت اشاره و کلیک، ناوبری بسیار آسان ‌تری ارائه می ‌کند. و تنها با حرکت دادن آن می توان نشانگر را همانند یک ماوس جابجا کرد. این کار، تایپ متون در تلویزیون ال ‌جی را در مقایسه با تلویزیون ‌های اندروید بسیار آسان‌ تر می ‌کند.

کنترل جادویی تلویزیون ‌های webOS، علاوه بر عملکرد اشاره‌ گر، همانند اکثر ریموت ‌های Android TV جستجوی صوتی را نیز ارائه می ‌دهد. دکمه های شماره گذاری شده روی ریموت ال جی نیز می توانند به عنوان میانبر برای برنامه های مختلف برنامه ریزی شوند. درحالی که کنترل‌ تلویزیون‌ های Android این قابلیت را ندارند.

لازم به ذکر است که شما می توانید برای آشنایی بیشتر با ANDROID TV مقاله سیستم عامل Android TV 12 به صورت رسمی ارائه شده، اما چندان هیجان انگیز به نظر نمی رسد! را مشاهده کنید.

منبع: androidauthority