مشخصات فنی ThinkPad X1 Yoga (Gen 7) در مقابل X1 Yoga (Gen 6)

ThinkPad X1 Yoga (Gen 7) در CES 2022 در کنار لپ تاپ های جدید X1 Carbon (Gen 10) و X1 Nano (Gen 2) معرفی شد. این لپ ‌تاپ حرفه ای دارای یک گزینه نمایشگر OLED جدید، نوار ارتباطی جدید، سخت ‌افزار عملکردی جدید و برخی ویژگی‌ های امنیتی اضافی است که آن را به یکی از بهترین لپ ‌تاپ ‌های لنوو تبدیل کرده است. در این بخش قصد داریم مشخصات X1 Yoga جدید (Gen 7) و قدیمی تر X1 Yoga (Gen 6) را با هم مقایسه کنیم. پس با ما همراه باشید.

در لپ تاپ X1 Yoga (Gen 7) از پردازنده‌ های موبایل نسل دوازدهم اینتل Core (که در CES 2022 معرفی شدند) استفاده می شود که بدون شک عملکرد این لپ تاپ را افزایش می ‌دهند. این در حالی است که مدل قدیمی ‌تر با پردازنده‌ های نسل یازدهم اینتل عرضه می شود اما مطمئن باشید که همچنان در بیشتر موقعیت ‌ها عملکرد تحسین ‌برانگیزی خواهد داشت.

هر دو لپ تاپ تا 32 گیگابایت رم دارند، و نسل جدیدتر Gen 7 X1 Yoga دارای رم LPDDR5 به جای LPDDR4x است. احتمالا در اینجا عملکرد تفاوت زیادی ندارد، اما نکته قابل توجهی است. هر دو لپ تاپ تا 2 ترابایت از حافظه M.2 PCIe 4.0 SSD برخوردارند، و مجهز به باتری 57 وات ساعتی می باشند.

طراحی و ویژگی ها

مقایسه نسل ششم و هفتم لپ تاپ Lenovo ThinkPad X1 Yoga: کدام یک بهتر است؟

ThinkPad X1 Yoga جدید (نسل 7) در مقایسه با برادر بزرگتر نسل ششمی خود، تفاوت فیزیکی چندانی ندارد و با همان ساختار آلومینیومی خاکستری، و همان وزن و ابعاد طراحی شده است و به نظر می رسد تنها مدل OLED آن کمی ضخیم تر است. هر دو رایانه ‌های شخصی قابل تبدیل هستند که صفحه نمایش آن ها حدود 360 درجه می چرخد تا حالت های مختلفی به خود بگیرد.

صفحه ‌کلید این تینک پد بسیار راحت است که در کنار آن چهار بلندگو همراه با قابلیت ‌های Dolby Atmos برای تجربه شنیداری عمیق ‌تر  قرار گرفته است. گفتنی است که هر دو لپ تاپ دارای پورت های یکسانی از جمله تاندربولت 4، HDMI، دو USB-A 3.2 و جک صدای 3.5 میلی متری هستند.

در ادامه باید بگوییم که به منظور تراکم کمتر، اتصال وای فای در  X1 Yoga (Gen 7) به 6E ارتقا یافته است (که بیشتر از 6Wi-Fi استاندارد است). لازم به ذکر است که بلوتوث 5.2 همچنان در هر دو مدل موجود است. همچنین می ‌توانید اتصال اختیاری 4G LTE و 5G را با پشتیبانی از eSIM و Nano Sim دریافت کنید. که برای سفر و مناطقی که به وای فای دسترسی ندارید، عالی است.

مقایسه نسل ششم و هفتم لپ تاپ Lenovo ThinkPad X1 Yoga: کدام یک بهتر است؟

یکی از تغییرات عمده در مدل Gen 7 شامل نوار ارتباطی جدید بالای صفحه نمایش است. جدیدترین X1 Yoga اکنون دارای یک دوربین 1080p (FHD) با شاتر حریم خصوصی به عنوان استاندارد است که از 720p (HD) بالاتر است. مجهز بودن به حسگر IR و ویژگی جدید "Computer Vision" لنوو از دیگر ویزگی های این تینک بوک ها می باشد.

Computer Vision تشخیص حضور انسان (HPD) را با یک واحد پردازش عصبی ترکیب می کند تا حرکت جلوی دوربین را تجزیه و تحلیل کند، حتی زمانی که رایانه شخصی در خواب است. اگر X1 Yoga (Gen 7) متوجه شود که شما در حال نزدیک شدن هستید، به طور خودکار قفل خود را باز می کند. اگر متوجه شود که شما نیستید، اصلاً تلاش نمی کند.

Computer Vision با تشخیص اینکه چه زمانی دور می ‌شوید یا دیگر به نمایشگر نگاه نمی‌کنید، همه چیز را به سطح بعدی می‌ برد. می‌تواند برای صرفه ‌جویی در مصرف انرژی، صفحه را کم ‌نور یا خاموش می کند، و حتی می ‌تواند با ماسک صورت نیز کار کند. ناگفته نماند که این لپ تاپ  به PrivacyAlert متصل می‌شود؛ ویژگی که رایانه شخصی به شما امکان می‌ دهد متوجه شوید که کسی از بالای شانه شما نگاه می‌ کند یا خیر. که در نتیجه لینک ها را به گزینه نمایش با PrivacyGuard تبدیل می‌ کند

مدل‌ های X1 Yoga (نسل 6) نوار comms جدید ندارند، اما می ‌توان این لپ تاپ را با یک دوربین IR با HPD (فقط بدون گزینه Computer Vision) تهیه کرد.

صفحه نمایش و قلم جوهری

مقایسه نسل ششم و هفتم لپ تاپ Lenovo ThinkPad X1 Yoga: کدام یک بهتر است؟

ThinkPad X1 Yoga (Gen 6) به صفحه نمایش های بلندتر با نسبت تصویر 16:10 روی آورد و این روند را با X1 Yoga جدید (Gen 7) ادامه داد. لپ تاپ Gen 6، دارای سه صفحه نمایش 1920x1200 پیکسل است که هر کدام دارای 100% رنگ sRGB و مصرف انرژی کم هستند. یکی از آن ها ضد تابش با روشنایی 400 نیت، یکی ضد انعکاس با روشنایی 400 نیت و دیگری ضد تابش با روشنایی 500 نیت و PrivacyGuard می باشد.

همچنین این نمایشگر X1 Yoga قدیمی تر دارای وضوح 3840x2400 پیکسل، روشنایی 500 نیت، پوشش ضد انعکاس، رنگ 100% DCI-P3، Dolby Vision، HDR 400 و نور آبی کم است. X1 Yoga (Gen 7) نیز از صفحه نمایش UHD+ بهره می برد که برای رنگ و کنتراست عمیق تر به صورت OLED طراحی شده است. مدل Gen 7 نیز همان سه صفحه نمایش FHD+ که در مدل Gen 6 موجود است را دارد.

ماهیت تبدیل پذیر X1 Yoga آن را برای قلم جوهر نیز ایده آل کرده است. در واقع این لپ تاپ دارای 4096 سطح حساسیت فشار است که برای یادداشت ها و طرح ها عالی است.

قیمت

انتظار می رود ThinkPad X1 Yoga (Gen 7) در مارس 2022 راه اندازی شود و  قیمت آن حدود 1749 دلار است. این به طور قابل توجهی گرانتر از قیمت فعلی X1 Yoga (Gen 6) است، که اکنون پس از تخفیف مکرر Lenovo از حدود 1099 دلار شروع می شود.

منبع: windowscentral