غیر ممکن است یک مانیتور، کارت گرافیک یا لپ‌ تاپ بخرید و نام تجاری AMD FreeSync و Nvidia G-Sync را بر روی آن نبینید. به عنوان مثال برخی لپ تاپ های گیمینگ دارای فناوری G-Sync هستند. هر دو فناوری نوید بازی روانتر و بهتر را می دهند و در برخی موارد هر دو روی یک صفحه نمایش ظاهر می شوند. اما G-Sync و FreeSync دقیقا چه کاری انجام می دهند؟ و کدام یک بهتر است؟

همگام سازی تطبیقی (Adaptive sync) چیست؟

همگام سازی تطبیقی یا Adaptive sync، با حل کردن چندین مشکل، می تواند تجربه استفاده از رایانه شخصی را به طور جدی کاهش دهد.

اولین مشکل، پارگی صفحه یا همان سوسو زدن تصویر است. درواقع در یک نمایشگر بدون همگام سازی تطبیقی با نرخ تازه سازی تنظیم شده، (معمولاً 60 هرتز) بدون توجه به هر اتفاقی رفرش می شود. و اگر رفرش بین دو فریم قرار بگیرد، مقداری از هر دو را خواهید دید؛ و این پاره شدن و سوسو زدن صفحه نمایش است.

پاره شدن صفحه نمایش اتفاق خوشایندی نیست و به راحتی قابل مشاهده است، به خصوص در بازی های سه بعدی. برای رفع این مشکل، بازی ها شروع به استفاده از تکنیکی به نام V-Sync کردند که نرخ فریم بازی را به نرخ تازه سازی نمایشگر قفل می کند. این ویژگی پارگی صفحه را برطرف می کند، اما در مقابل عملکرد بازی را محدود می کند. همچنین در برخی موقعیت ‌ها باعث ایجاد سرعت یکنواخت فریم می شود.

G-Sync در مقابل FreeSync: این دو فناوری رقیب قول می‌دهند که بازی‌ها را از شر سوسو زدن و پارگی تصویر خلاص کنند!

با این حال، همگام سازی تطبیقی راه حل بهتری است. این قابلیت، با جلوگیری از رفرش شدن صفحه نمایش با اطلاعات جزئی از چندین فریم، پاره شدن صفحه را متوقف می کند، اما برخلاف V-Sync، هر فریم بلافاصله نشان داده می شود.

AMD FreeSync در مقابل. Nvidia G-Sync: کدام بهتر است؟

برای اکثر مردم، AMD FreeSync و Nvidia G-Sync هر دو به خوبی کار می کنند و تجربه مشابهی را ارائه می دهند. در واقع، بین این دو استاندارد بیشتر شباهت می توان یافت و نه تفاوت.

همه انواع AMD FreeSync بر اساس استاندارد VESA Adaptive Sync ساخته شده اند. همین امر در مورد G-Sync Compatible انویدیا نیز صدق می کند، که تا کنون رایج ترین نسخه G-Sync موجود امروزی است. VESA Adaptive Sync یک استاندارد باز است که هر شرکتی می تواند از آن برای فعال کردن همگام سازی تطبیقی بین دستگاه و نمایشگر استفاده کند. این نه تنها توسط مانیتورهای سازگار با AMD FreeSync و Nvidia G-Sync بلکه سایر نمایشگرها مانند تلویزیون های HD که از Adaptive Sync پشتیبانی می کنند نیز استفاده می شود.

به زبان ساده: AMD FreeSync و Nvidia G-Sync Compatible یکسان هستند.

اما تفاوت AMD FreeSync با Nvidia G-Sync چیست؟

Nvidia G-Sync Compatible، رایج ترین نسخه G-Sync امروزه، بر اساس استاندارد VESA Adaptive Sync است. اما Nvidia G-Sync و G-Sync Ultimate، نسخه های کمتر رایج و پریمیوم G-Sync، از سخت افزار اختصاصی در نمایشگر استفاده می کنند.

زمانی که انویدیا این فناوری را در سال 2013 وارد بازار کرد، همه نمایشگرهای G-Sync به این ترتیب کار می کردند. برخلاف مانیتورهای سازگار با Nvidia G-Sync که اغلب (به طور غیررسمی) با پردازنده های گرافیکی Radeon AMD کار می کنند، G-Sync منحصر به فرد و اختصاصی است. این فناوری فقط از همگام سازی تطبیقی با سخت افزار گرافیکی Nvidia پشتیبانی می کند.

AMD FreeSync در مقابل. Nvidia G-Sync: کدام بهتر است؟

اگر صفحه ‌نمایش AMD FreeSync یا Nvidia G-Sync سازگار دارید، معمولاً می‌ توانید از هر کدام استفاده کنید. اما اگر یک صفحه نمایش G-Sync یا G-Sync Ultimate دارید، باید از GPU های Nvidia GeForce استفاده کنید. این وفاداری مزایایی را به همراه دارد که مهم‌ ترین آن پشتیبانی G-Sync از طیف وسیع ‌تری از نرخ ‌های تازه‌ سازی است. مشخصات VESA Adaptive Sync دارای حداقل نرخ تازه سازی مورد نیاز است (معمولاً 48 هرتز، اما گاهی اوقات 40 هرتز). نرخ تازه ‌سازی کمتر از آن می ‌تواند باعث حذف شدن در همگام ‌سازی تطبیقی شود، که ممکن است باعث ایجاد پارگی صفحه یا در بدترین حالت باعث سوسو زدن نمایشگر شود.

تفاوت های دیگر به گواهینامه و آزمایش خلاصه می شود. AMD و Nvidia برنامه های صدور گواهینامه مخصوص به خود را دارند که نمایشگرها برای ادعای سازگاری رسمی باید از آنها عبور کنند. به همین دلیل است که همه نمایشگرهای VESA Adaptive Sync ادعای پشتیبانی از AMD FreeSync و Nvidia G-Sync Compatible را ندارند.

استاندارد HDR

رایج ترین استاندارد HDR، HDR10 است که یک استاندارد باز از انجمن فناوری مصرف کننده است. گفتنی است که AMD و Nvidia هیچ کنترلی بر روی آن ندارند. با این حال، گیمرهای رایانه‌ های شخصی علاقه ‌مند به HDR در عوض باید به دنبال گواهی VESA DisplayHDR باشند، که معیار بیشتری از قابلیت‌ های HDR مانیتور ارائه می ‌دهد.

آینده AMD FreeSync و Nvidia G-Sync چیست؟

آینده AMD FreeSync و Nvidia G-Sync مبهم است.

همگام سازی تطبیقی VESA در راه تبدیل شدن به استاندارد همگام سازی تطبیقی رایج است که در کل صنعت نمایشگر استفاده می شود. اگرچه کامل نیست، اما برای اکثر موقعیت ‌ها به اندازه کافی خوب است و شرکت ‌های نمایشگر مجبور نیستند برای پشتیبانی از AMD یا Nvidia دیگران را گول بزنند.

این امر باعث می شود AMD FreeSync و Nvidia G-Sync به دنبال یک هدف باشند.

پیش بینی ما این است: AMD FreeSync و Nvidia G-Sync به آرامی و بی سر و صدا محو خواهند شد. و به تدریج کمتر و کمتر از  AMD و Nvidia صحبت خواهد شد. ضمن اینکه نمایشگرها به جای نشان ‌های AMD و Nvidia به سمت نشان ‌های VESA Adaptive Sync حرکت می‌ کنند.

آینده AMD FreeSync و Nvidia G-Sync چیست؟

اگر این اتفاق بیفتد، خبر خوبی برای رایانه شخصی خواهد بود. VESA Adaptive Sync قبلاً نمایشگرهای AMD FreeSync و Nvidia G-Sync سازگار را با هم متحد کرده است. در نهایت، سازندگان نمایشگر به طور کامل از نام تجاری AMD و Nvidia منصرف خواهند شد و VESA Adaptive Sync را به عنوان استاندارد واحد انتخاب می کنند.

همچنین لازم به ذکر است که شما می توانید برای اطلاع از اینکه چه کانکتوری برای بازی مناسب تر است مقاله HDMI در برابرDisplayPort: کدام پورت برای گیم بهتر است؟ را در بخش مقالات وب سایت ایده برتر مشاهده کنید.

منبع: pcworld