مدتی است که فناوری OLED در تلویزیون‌های رده بالا رایج شده است، و اکنون در حال ورود به دنیای لپ‌تاپ ها است. این می‌تواند خبر خوبی برای خریدارانی باشد که به دنبال تجربه چند رسانه‌ای پر جنب‌و‌جوش هستند. در واقع پنل‌های OLED نسبت کنتراست بی‌نظیری را ارائه می‌کنند که سیاه‌ترین رنگ مشکی ممکن را با سفیدترین رنگ سفید ممکن ترکیب می‌کند. با وجود این فناوری، سرگرمی به سطح جدیدی می‌رسد که می‌تواند لذت کارهای خلاقانه و تماشای عکس و فیلم را چندین برابر کند.

چندی پیش فناوری OLED پای به عرصه لپ‌تاپ ها گذاشت که از میان آن‌ها می‌توان به دو دستگاه 13 اینچی OLED با نام‌هایDell XPS  و Asus ZenBook  اشاره کرد.

لپ‌تاپ ASUS ZenBook 13 OLED

لپ‌تاپ ASUS ZenBook 13 OLED

ZenBook 13 OLED ایسوس با این که قیمت پایینی دارد، اما یکی از بهترین لپ‌تاپ های 13 اینچی است که نکته اصلی فروش آن عمر باتری 11 ساعته آن است. این لپ‌تاپ همچنین یکی از سبک‌ترین لپ‌تاپ‌های رده خود است که بیش از دو و نیم پوند وزن دارد. این لپ‌تاپ می‌تواند از پردازنده‌هایAMD Ryzen 5500U، Intel Core i5-1135G7، AMD Ryzen 7 5700Uو Intel Core i7-1165G7بهره ببرد. همچنین رم آن تا 16 گیگابایت و حافظه ذخیره سازی آن تا 512 گیگابایت قابل ارتقا است.

دیگر مزیت اصلی لپ‌تاپ ZenBook انعطاف پذیری آن است. در واقع شما می‌توانید پردازنده مورد نظر خود را انتخاب کنید. مدل هشت هسته‌ای AMD عملکرد فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد و علاوه بر باتری طولانی مدت، بازی‌های سبک‌تر را با نرخ فریم قابل پخش نیز اجرا می‌کند. البته باید بگوییم که مدل‌های چهار هسته‌ای اینتل نیز با بهره‌گیری از ویژگی Quick Sync اینتل برای کارهای ویدیویی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالی که بسیاری از پنل‌های اولد دارای رزولوشن 4K هستند، اما لپ‌تاپ 13 اینچی ZenBook دارای صفحه نمایش اولد با رزولوشنFHD  است.

لپ‌تاپ Dell XPS 13 OLED

لپ‌تاپ Dell XPS 13 OLED

لپ‌تاپ Dell XPS 13 OLED برای آن دسته از کاربرانی که به دنبال بهترین‌ها هستند گزینه‌ی ایده آلی است. اولین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که این لپ‌تاپ دارای صفحه نمایش با رزولوشن 3.5K است که واقعاً تصویر زیبایی را ارائه می‌دهد. اگر کیفیت صفحه نمایش برای شما مهم است، احتمالاً متوجه تفاوت وضوح این صفحه نمایش نسبت به لپ‌تاپ ZenBook خواهید شد. در این لپ‌تاپ نسبت تصویر 16:10 است که فضای عمودی بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. 

در حالی که لپ‌تاپ Dell XPS کمی سنگین‌تر از لپ‌تاپ ASUS ZenBook است، اما به طور قابل توجهی محکم‌تر است و کیفیت ساخت آن به طرز چشمگیری بهتر است. در ادامه باید بگوییم که این لپ‌تاپ دل مدل XPS از پردازنده Intel Core i7-1185G7، رم 32 گیگابایت بهره می‌برد و حافظه ذخیره‌سازی آن تا 2 ترابایت قابل ارتقا است.

نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که لپ‌تاپ Dell XPS علیرغم قیمت بالاتری که نسبت به لپ‌تاپ ASUS ZenBook دارد، اما عمر باتری آن کم‌تر و حدود 5 ساعت است.

جمع بندی

لپ‌تاپ ASUS ZenBook 13 OLED با برخورداری از پردازنده‌های قدرتمند، رم و حافظه ذخیره‌سازی مناسب، در عین کارایی خوبی که دارد قیمت پایینی را در بازار به خود اختصاص داده است. عمر باتری در این لپ‌تاپ بسیار عالی است و قادر است شما را تا 11 ساعت پشتیبانی کند. اما اگر از آن دسته کاربرانی هستید که قیمت برای شما اهمیتی ندارد و قصد خرید لپ‌تاپی را دارید که از هر لحاظ بهترین باشد می‌توانید لپ‌تاپ Dell XPS 13 OLED را انتخاب کنید.

منبع: androidcentral