اپل در رویداد WWDC 2022 که چندی پیش برگزار شد، مدل های جدید M2 MacBook Air و MacBook Pro را معرفی کرد. این طور که اعلام شده، مک بوک M2 MacBook Air حوالی ماه های جولای و آگوست (مرداد و شهریور) به بازار عرضه می شود. اما به نظر می رسد که M2 MacBook Pro به مرحله آزمایش های نهایی رسیده است. مطابق با گزارش هایی که در رابطه با نتایج این آزمایش ها منتشر شده، M2 MacBook Pro با حافظه داخلی 256 گیگابایت به طور قابل ملاحظه ای از لحاظ سرعت عملکرد SSD از نسخه M1 کندتر است!

M2 MacBook Pro در مقایسه با M1 MacBook Pro از لحاظ سرعت عملکرد SSD کندتر است!

این گزارش بر روی چنل یوتیوب Max Tech منتشر شده و بر مبنای آن سرعت عملکرد حافظه SSD لپ تاپ 256 گیگابایتی M2 MacBook Pro نسبت به نسخه M1 بسیار پایین تر است! در این آزمایش از اپلیکیشن Blackmagic Disk Speed Test استفاده شده است. این طور که این اپلیکیشن نشان می دهد، سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی حافظه SSD این لپ تاپ جدید اپل برابر با 1450 مگابیت در ثانیه است. این یعنی اینکه سرعت خواندن اطلاعات این لپ تاپ در مقایسه با لپ تاپ مدل M1 MacBook Pro حدود 50 درصد و سرعت نوشتن اطلاعات آن حدود 30 درصد کمتر است!
Max Tech اعداد مربوط به سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات حافظه SSD این دو لپ تاپ را به این صورت منتشر کرده است:

•    سرعت خواندن اطلاعات M1 MacBook Pro: 2900 مگابیت در ثانیه
•    سرعت خواندن اطلاعات M2 MacBook Pro: 1446 مگابیت در ثانیه
•    سرعت نوشتن اطلاعات M1 MacBook Pro: 2215 مگابیت در ثانیه
•    سرعت نوشتن اطلاعات M2 MacBook Pro: 1463 مگابیت در ثانیه

M2 MacBook Pro در مقایسه با M1 MacBook Pro از لحاظ سرعت عملکرد SSD کندتر است!

در این آزمایش، بدنه M2 MacBook Pro باز شده و مشاهده شده است که حافظه 256 گیگابایتی به کار رفته در آن فقط به یک چیپ ذخیره سازی فلش NAND مجهز است. در طرف مقابل، نسخه قدیمی تر M1 MacBook Pro دارای حافظه ذخیره سازی 256 گیگابایتی با دو چیپ NAND است. به همین دلیل سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در مدل قدیمی تر به میزان چشمگیری بهتر است!

البته باید به این نکته اشاره کنیم که فقط نسخه پایه M2 MacBook Pro از چنین شرایطی برخوردار است. نسخه 512 گیگابایت لپ تاپ M2 MacBook Pro از لحاظ سرعت عملکرد حافظه ذخیره سازی در یک سطح با مدل های فعلی M1 قرار دارد. اما نکته اینجا است مک بوک پروی جدید 1499 دلار قیمت دارد و بسیار گران تر از نسخه M1 است!

M2 MacBook Pro در مقایسه با M1 MacBook Pro از لحاظ سرعت عملکرد SSD کندتر است!

هنوز مشخص نیست که چرا اپل تصمیم گرفته تا استفاده از دو چیپ NAND را در مک بوک پروی جدید خود کنار بگذارد! به هر حال پس از تبلیغات گسترده بر روی تراشه جدید M2 اپل در زمینه ارتقای چشمگیر سرعت عملکرد آن، این موضوع می تواند یک خبر نا امید کننده برای طرفداران اپل باشد! همه ما انتظار داشتیم که مک بوک پروی M2 نسبت به نسخه فعلی M1 فوق العاده قدرتمند تر، سریع تر و جذاب تر باشد! اما گویا این چنین نیست!

منبع: wccftech