گروه توسعه دهنده یو اس بی به تازگی نسخه دوم USB 4 را معرفی کرده که نسبت به نسخه استاندارد با ارتقای فوق العاده بزرگی مواجه شده است! بزرگترین ویژگی نسخه دوم USB 4، دو برابر شدن پهنای باند آن از 40 به 80 گیگابیت در ثانیه بوده است!

این پرش بزرگ باعث شده تا USB 4 Version 2.0 به یکی از بهترین استانداردهای ارتباطی فعلی در دنیا تبدیل شود! به طوری که سرعت عملکرد آن از تمامی استانداردهای تاندربولت فعلی، شامل تاندربولت 4، بیشتر است و مرزهای پهنای باند 40 گیگابیت در ثانیه را به طور کامل جابجا می کند!

استاندارد USB 4 نسخه 2.0 با قابلیت پشتیبانی از پهنای باند 80 گیگابیت در ثانیه معرفی شد

سرعت فوق العاده بالا و شوک آور نسخه دوم USB 4 به دلیل معماری و لایه بندی فیزیکی جدیدی است که اخیراً به یو اس بی 4 اضافه شده است. در نتیجه نسخه 2.0 از کابل های پسیو فعلی 40 گیگابیت در ثانیه که به صورت USB 4 Type-C طراحی شده اند، استفاده می کند و کابل های اکتیو 80Gbps USB Type-C را به آنها اضافه می کند! این یعنی استفاده از تمام پتانسیل ها و ظرفیت های نسخه اول و دوم USB 4!

نسخه جدید USB 4 در زمینه دیسپلی و سازگاری با سیگنال های تصویری نیز ارتقا پیدا کرده است. به عنوان مثال این استاندارد توانسته نرخ انتقال دیتای USB 3.2 در حالت DisplayPort را نیز جابجا کند. به این ترتیب جدیدترین نسخه یو اس بی 4 می تواند به عنوان استاندارد جدید DisplayPort و PCIe مورد استفاده قرار گیرد.

استاندارد USB 4 نسخه 2.0 با قابلیت پشتیبانی از پهنای باند 80 گیگابیت در ثانیه معرفی شد

البته همانند دیگر نسخه های یو اس بی، USB 4 Version 2.0 نیز با نسخه های قبلی سازگار است. به این ترتیب این نسخه با استانداردهای USB 4، USB 3.2، USB 2.0 و تاندربولت 3 نیز سازگاری دارد. گروه توسعه USB اعلام کرده است که نسخه 2.0 در هنگام اتصال چند دستگاه مختلف به یکدیگر از طریق یک پورت کارایی بالایی پیدا می کند و باعث می شود تا سرعت انتقال دیتا بین آنها افت نکند. به هر حال پهنای باند 80 گیگابیت در ثانیه چیزی نیست که بتوان به این راحتی ها از آن صرف نظر کرد! در واقع این پهنای باند برای انتقال دیتا بین چندین دستگاه کافی است و سرعتی عالی را به ارمغان می آورد.

استاندارد USB 4 نسخه 2.0 با قابلیت پشتیبانی از پهنای باند 80 گیگابیت در ثانیه معرفی شد

همچنین کاربران می توانند تا لپ تاپ خود را به یک دستگاه حرفه ای تبدیل کرده و چند مانیتور DisplayPort، دستگاه های USB، شبکه و... را به طور هم زمان به آن متصل کنند. پهنای باند این استاندارد به اندازه ای است که عملکرد صحیح تمامی این دستگاه ها را تضمین می کند. به هر حال پیش بینی می شود که نسخه دوم استاندارد USB 4 تحولی در زمینه قابلیت ارتباطی دستگاه های دیجیتال ایجاد کند و به زودی به طور گسترده توسط شرکت های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. پس می توان انتظار داشت که این استاندارد در آینده ای نه چندان دور بر روی انواع لپ تاپ، کنسول بازی، تلویزیون و تمامی دستگاه های یو اس بی و قطعات کامپیوتر مانند کارت گرافیک هایی با قابلیت اتصال همزمان به چند مانیتور استفاده شود.

منبع: tomshardware