مراسم WWDC 2022 اپل برای کاربران آیپد هم خبرهای مهمی دارد! سرانجام نسخه جدید سیستم عامل iPadOS توسط اپل در این مراسم معرفی شده است. سیستم عامل iPadOS 16 بر روی تمامی آیپدهای اپل قابل نصب است و به خصوص به نسخه های جدید این تبلت محبوب اپل (مانند M1 iPad Pro (2021) و iPad Air) جان تازه ای خواهد بخشید!

جدیدترین نسخه سیستم عامل iPadOS معرفی شد: iPadOS 16

قابلیت ها و امکانات کاربردی متعددی به iPadOS 16 اضافه شده که بسیاری از نواقص و کمبودهای نسخه های قبلی را برطرف می کند. به عنوان مثال در این سیستم عامل، اپلیکیشن Weather برای اولین بار به آیپد اضافه می شود و نحوه نمایش فول اسکرین صفحه به طور چشمگیری ارتقا پیدا می کند! همچنین اکنون توسعه دهندگان و برنامه نویسان می توانند با استفاده از API جدید WeatherKit، اپلیکیشن های خود را به طور اختصاصی برای تبلت اپل تولید کنند.

اپل در iPadOS 16 یک ویژگی جدید برای بهبود امکان همکاری گروهی کاربران تعبیه کرده است که به افراد اجازه می دهد تا از طریق لینک، یکدیگر را برای کار کردن گروهی بر روی یک فایل مشترک دعوت کنند. توجه داشته باشید که در این روش فایل کپی نمی شود، بلکه فایل مورد نظر میان چند کاربر مختلف به اشتراک گذاشته می شود و در واقع کاربران بر روی یک فایل به طور همزمان کار می کنند. علاوه بر این در هنگامی که کار گروهی در جریان است، اگر یکی از کاربران طی یک تماس فیس تایم یک تب جدید در مرورگر Safari خود باز کند، آن تب در مرورگر همکاران آن شخص نیز در همان لحظه باز می شود.

در معرفی این سیستم عامل، اپل یک اپلیکیشن جدید Free Form را هم معرفی کرده است که به کاربران اجازه می دهد تا یک وایت برد دیجیتال ایجاد کنند و از آن در تماس فیس تایم استفاده نمایید. افرادی که در آن تماس فیس تایم حضور دارند، می توانند مطالب مورد نظر خود را بر روی این وایت برد یادداشت کنند و دیگر افراد حاضر در تماس این یادداشت ها را در همان لحظه مشاهده می کنند. شما می توانید هر چیزی که دوست داشتید به این وایت برد دیجیتال ایجاد کنید: متن، عکس، لینک و... .

جدیدترین نسخه سیستم عامل iPadOS معرفی شد: iPadOS 16

اپل برای گیمرها هم خبرهای خوبی دارد! قرار است تا Metal 3 به آیپد هم بیاید و قابلیت ارتقای کیفیت خودکار بازی را به آن اضافه کند! همچنین در صورت رخ دادن این اتفاق سرعت لود بازی ها بر روی آیپد به طرز چشمگیری بهبود پیدا می کند و بسیاری از قابلیت های گیمینگ سیستم عامل دسکتاپ macOS Ventura بر روی آیپد هم در دسترس قرار می گیرد. Game Center نیز یک ویژگی جذاب به نام SharePlay دریافت کرده است که به گیمرها اجازه می دهد تا ببینند دوستانشان در حال انجام کدام بازی ها هستند و چه امتیازاتی کسب کرده اند.

جدیدترین نسخه سیستم عامل iPadOS معرفی شد: iPadOS 16

اگر در میان این آپدیت های جدید نامی از Desktop Class Apps به چشم نمی خورد، نمی شد این سیستم عامل جدید اپل را مربوط به آیپد دانست! اپل امکانات قابل توجهی را به این بخش اضافه کرده و برخی امکانات آن را ارتقا داده است. به عنوان مثال اپل عنوان کرده است که یک سیستم find and replace جدید را به ویرایشگرهای متنی آیپد اضافه کرده که عملکرد پیشرفته تری را ارائه می دهد. همچنین ویژگی Display Scaling به تنظیمات صفحه نمایش اضافه شده که در حالت نمایش اپلیکیشن ها در حالت Split View، تراکم پیکسلی را ارتقا می دهد و باعث می شود تا اطلاعات و پنجره های بیشتری در صفحه نمایش های کوچکتر قابل نمایش باشند.

و سرانجام برای اولین بار کاربران می توانند اندازه پنجره ها را از طریق یک Dock (که در همه حال قابل مشاهده و دسترسی است)، تغییر دهند. حتی حالا پنجره ها می توانند با یکدیگر هم پوشانی (overlap) داشته باشند و به کادر یکدیگر وارد شوند! البته توجه داشته باشید که متأسفانه این ویژگی ها در حال حاضر فقط برای M1 iPad در دسترس قرار خواهد گرفت. Craig Federighi، نام شناخته شده تیم توسعه سیستم عامل های موبایل اپل این ویژگی ها را با عبارت «ارتقای مولتی تسکینگ در آیپد به یک سطح جدید» توصیف کرده است.

پیش بینی می شود که خبرهای بیشتری در رابطه با iPadOS 16 پس از مراسم WWDC 2022 منتشر شود که ما آنها را بر روی وب سایت ایده برتر پارسیان پوشش خواهیم داد.

منبع: imore