همانطور که می دانید، معمولا عملکرد گوشی های هوشمند اغلب بر اساس مهارت پردازش آنها ارزیابی می شود، اما در این زمینه، سرعت ذخیره سازی هم می تواند تأثیر زیادی بر عملکرد کلی آن ها داشته باشد. به همین منظور، اعلام Samsung Semiconductor در مورد چیپ های Universal Flash Storage 4.0 (UFS 4.0) خود، حتی اگر تا به حال فقط کمی مورد توجه قرار گرفته باشد، می تواند مزایای گسترده ای برای صنعت لوازم الکترونیکی مصرفی داشته باشد.

حافظه UFS چیست؟

حافظه UFS چیست؟

در گذشته، دستگاه‌ های اندرویدی اولیه از حافظه فلش مبتنی بر eMMC استفاده می ‌کردند، که مسلماً از فناوری ذخیره‌ سازی مدرن UFS کندتر بودند، اما با جفت کرن یک SoC سریع و بی ‌نظیر در کنار eMMC تا حدی این کندی برطرف شد. به تدریج استفاده از این حافظه کمتر شد، به گونه ای که امروزه در هیچ دستگاهی به جز دستگاه‌ های مقرون‌ بصرفه، مانند کروم ‌بوک ‌های ارزان‌ قیمت، یافت نمی شود.

UFS، یک فناوری مدرن ذخیره‌ سازی فلش است که حدوداً از سال 2016 در اکوسیستم گوشی ‌های هوشمند اندرویدی محبوبیت پیدا کرد. در واقع UFS یک رابط دو طرفه است که امکان خواندن و نوشتن همزمان را فراهم می ‌کند و در مقایسه با eMMC انرژی کمتری مصرف می کند.

در ادامه باید اشاره کنیم که UFS 4.0 آخرین استاندارد این حافظه ذخیره سازی است که قرار است جایگزین UFS 3.1 با بیش از دو سال عمر شود.

UFS 4.0 چیست و چرا اهمیت دارد؟

UFS 4.0 چیست و چرا اهمیت دارد؟

سامسونگ می گوید استاندارد جدید UFS 4.0 در مقایسه با UFS 3.1، سرعت انتقال، بهره وری انرژی و حتی صرفه جویی در فضا را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد. درواقع، UFS 4.0 در هر مسیر خود می تواند به سرعت انتقال تا 23.2 گیگابیت بر ثانیه دست یابد که این دو برابر سرعت UFS 3.1 و چهار برابر سرعت استاندارد UFS 2.1 قدیمی است.

Samsung Semiconductor ادعا می کند که UFS 4.0 می تواند سرعت خواندن متوالی تا 4200 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن تا 2800 مگابایت بر ثانیه را ارائه دهد. اگرچه به سرعت بهترین SSD های دسکتاپ PCIe نیست، اما عملکرد ادعا شده UFS 4.0 همچنان آن را از بسیاری از فناوری های ذخیره سازی دیگر برتری می دهد. ضمن اینکه بازدهی بسیار بهتری دارد و 6 مگابایت بر ثانیه در هر میلی آمپر (mA)  یا 46 درصد مصرف انرژی کمتری نسبت به نسل قبلی خود دارد.

به طور خلاصه، افزایش پهنای باند UFS 4.0 باید بلافاصله در موقعیت ‌های روزمره مانند بارگیری برنامه و اجرای بازی آشکار شود. همچنین این حافظه، برای رزولوشن بالا، ضبط ویدیو با نرخ فریم بالا و سایر برنامه ‌های حافظه فشرده مفید خواهد بود. بنابراین، افزایش راندمان باید به طور مستقیم تفسیری بر عمر باتری بهتر در تلفن های هوشمند باشد.

سامسونگ معتقد است که سرعت انتقال بهبود یافته به فناوری ‌های نوظهوری مانند واقعیت افزوده و واقعیت مجازی نیز کمک می ‌کند. در واقع، دستگاه ‌های قابل حملی مانند سری Meta Quest احتمالاً می ‌توانند از سرعت خواندن و نوشتن بهتری بهره ببرند، بخصوص که وضوح صفحه نمایش در سال ‌های آینده افزایش می ‌یابد.

کدام گوشی های هوشمند از فضای ذخیره سازی UFS 4.0 استفاده خواهند کرد؟

کدام گوشی های هوشمند از فضای ذخیره سازی UFS 4.0 استفاده خواهند کرد؟

UFS 4.0 کاملاً جدید است و هنوز راه خود را به دستگاه‌ های مصرفی باز نکرده است. Samsung Semiconductor انتظار دارد که تولید انبوه آن تا سه ماهه سوم سال 2022 آغاز شود. به عبارت دیگر، باید تا اوایل سال 2023 منتظر بمانید تا UFS 4.0 راه خود را به گوشی های هوشمند معمولی باز کند. حتی در این صورت، زمانی که حجم تولید و بازدهی این تراشه ‌ها بهبود یابد، ممکن است تا به ‌کارگیری گسترده آن کمی بیشتر طول بکشد.

همچنین می‌ توان انتظار داشت که تراشه‌ های UFS 4.0 با قیمت کمی نسبت به فناوری ‌های ذخیره‌ سازی موجود عرضه شوند. این بدان معناست که ابتدا راه خود را به گوشی‌ های هوشمند و تبلت ‌های پرچم ‌دار مانند سری گلکسی اس باز می ‌کنند و با گذشت زمان، به گوشی های میان رده خواهند رسید. با این حال، اکنون می ‌توانید استاندارد نسل فعلی UFS 3.1 را در دستگاه ‌های زیر 500 دلار مانند Google Pixel 6a بیابید.

منبع: androidauthority