در مراسم WWDC 2022 شاهد رونمایی از نسل جدید اپل سیلیکون بوده ایم: تراشه M2 با ارتقای عملکرد چشمگیر CPU و GPU معرفی شده است! پس احتمالاً تحولی در زمینه عملکرد سخت افزاری دستگاه های آینده اپل رخ خواهد داد! اما تراشه جدید M2 چه ویژگی هایی دارد؟

به تراشه جدید M2 اپل خوشامد بگویید!

نسل دوم تراشه های اپل بر مبنای فرآیند 5 نانومتری ساخته شده و در آن بیش از 20 میلیارد ترانزیستور به کار رفته است! اپل عنوان کرده است که اکنون می توان از این تراشه انتظار پشتیبانی از پهنای باند حیرت انگیز 100 گیگابایت در ثانیه را داشت که 50 درصد بیشتر از تراشه M1 (آغاز کننده فناوری اپل سیلیکون) است!

چیپ M2 اپل به یک CPU هشت هسته ای مجهز است که چهار عدد آنها به عنوان هسته های پرفورمنس کاربرد دارند و حافظه کش بیشتری برای آنها در نظر گرفته شده است. به طور دقیق تر باید گفت که حافظه کش L2 این هسته ها از 12 مگابایت به 16 مگابایت ارتقا پیدا کرده است. در مجموع پردازنده این تراشه نسبت به نسل قبلی 18 درصد سریع تر شده است. این در حالی است که مصرف برق تراشه های M2 و M1 در یک سطح قرار دارد و در واقع تراشه جدید اپل برای دستیابی به سرعت عملکرد بالاتر، برق بیشتری مصرف نمی کند!

به تراشه جدید M2 اپل خوشامد بگویید!

پردازنده گرافیکی چیپ M2 اپل نیز دارای 10 هسته است و عملکرد گرافیکی آن نسبت به چیپ M1 به میزان 35 درصد ارتقا پیدا کرده است! این مورد نیز بر روی مصرف برق بیشتر این تراشه تأثیری نداشته است! این موضوع می تواند یک خبر خوب برای سازندگان محتوای ویدئویی باشد. چرا که اکنون به سادگی می توانند به استریم همزمان چند ویدئوی 4K و حتی 8K بپردازند! دستگاه های مجهز به تراشه M2، از پهنای باند لازم برای پشتیبانی از محتوای 8K با بالاترین سرعت برخوردار خواهند بود.

به تراشه جدید M2 اپل خوشامد بگویید!

اپل عنوان کرده است که پردازنده گرافیکی تراشه M2 می تواند عملکردی فراتر از پردازنده گرافیکی مجتمع Core i7-1265U اینتل را با توان مصرفی یک پنجم آن ارائه دهد! همچنین تراشه M2 در صورت عملکرد با حداکثر توان مصرفی خود، می تواند تا 2.3 برابر نسبت به آن سریع تر عمل کند!

به تراشه جدید M2 اپل خوشامد بگویید!

مطابق با ادعای اپل، تراشه M2 توانایی رقابت با رده بالاترین چیپست های لپ تاپ موجود در بازار را دارد و 90 درصد از پردازنده های 12 هسته ای اینتل را با توان مصرفی فقط یک چهارم آنها شکست خواهد داد!

باید به این نکته هم اشاره کنیم که در این تراشه از نسل جدید موتور پردازش عصبی اپل استفاده شده که توانایی پردازش 15.8 تریلیون عملیات را در ثانیه دارد! از این لحاظ هم این چیپست نسبت به M1 به میزان 40 درصد ارتقا پیدا کرده است.

اولین دستگاهی که اعلام شده در آن از تراشه جدید M2 استفاده خواهد شد، نسخه آپدیت شده MacBook Air است؛ دستگاهی که اپل به فروش بالای آن امید بالایی دارد و حتی تا حد بسیار زیادی از این اتفاق اطمینان دارد! البته جای شکی وجود ندارد که در مک بوک های بعدی اپل همگی به این تراشه جدید فوق العاده قدرتمند مجهز خواهند بود!

منبع: 9to5mac imore