اپل به طور رسمی سری آیفون 13 را با عنوان‌های iPhone 13 Pro و  Pro Max 13 معرفی کرد. هر دو گوشی با مشخصاتی از جمله  تراشه A15 Bionic سریع‌تر، سه دوربین کاملاً جدید و صفحه نمایش بهبود یافته با نرخ تازه سازی ProMotion تا 120 هرتز که می‌تواند به اندازه 1000 نیت روشنایی داشته باشد، عرضه می‌شوند. لازم به ذکر است که قیمت آیفون 13 پرو 999 دلار است، در حالی که آیفون 13 پرو مکس 1099 دلار قیمت دارد. هر دو از روز جمعه 2 مهر 1400 مصادف با  24 سپتامبر در دسترس قرار می‌گیرند که از تاریخ 17 سپتامبر می‌توان آن‌ها را پیش خرید کرد.

در این دو آیفون، نمایشگرها از نوع Super Retina XDR با اندازه 6.1 و 6.7 اینچ می‌باشند که از نرخ تازه سازی متغیر بین 10 هرتز تا 120 هرتز پشتیبانی می‌کنند. ضمن این که در هر دو گوشی آیفون، حفره مربوط به دوربین سلفی کوچک‌تر از نسل قبلی خود است که این طراحی باعث می‌شود فضای بیشتری در نوار وضعیت iOS ایجاد شود. آیفون 13 پرو و پرو مکس در چهار رنگ گرافیتی، طلایی، نقره‌ای و آبی روشن راوانه بازار می‌شوند.

آیفون 13 پرو و پرو مکس با نرخ تازه سازی 120 هرتز معرفی شدند

به گفته اپل، iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max دارای سیستم دوربین سه گانه کاملا جدید هستند. دوربین عریض، سنسور بزرگ‌تری دارد و باید در نور کم عکس‌های بهتری را ارائه دهد، این در حالی است که دوربین فوق عریض مجهز به دیافراگم گسترده‌تر است و نسبت به نسخه قبلی خود بهبود یافته است. دوربین تله فوتو این گوشی‌ها نیز قادر است تا 3 برابر زوم کند و امکان بزرگنمایی نوری 6 برابر در سه دوربین را نیز فراهم می‌کند. هر سه دوربین در حال حاضر دارای حالت شب هستند و یک حالت ماکرو جدید برای عکاسی از سوژه‌ها در فاصله 2 سانتی متری در آن‌ها وجود دارد. قابل ذکر است که در هر دو مدل یک تثبیت کننده نوری تغییر سنسور نیز گنجانده شده است.

اگر بخواهیم از نظر نرم افزاری این دو گوشی را بررسی کنیم، باید بگوییم که اپل از یک ویژگی جدید با نام Photographic Styles رونمایی کرده است که به نظر می‌رسد کمی شبیه به فیلترهای دوربین سنتی با دوز اضافی عکاسی محاسباتی عمل می‌کند. همچنین برای حالت فیلمبرداری نیز یک ویژگی با نام حالت سینمایی در 13 Pro و Pro Max نیز در دسترس خواهد بود. آیفون 13 پرو همچنین می‌تواند با حداکثر سرعت 4K و 30 فریم بر ثانیه در ProRes فیلمبرداری کند. درواقع این یک فرمت ویدئویی با کیفیت بالاتر است که به ویرایشگران ویدئو هنگام کنترل تغییرات پس از فیلمبرداری کنترل بیشتری می‌دهد. لازم به ذکر است که هر دو گوشی دارای حافظه ذخیره سازی 128 گیگابایت با سرعت 30 فریم برثانیه خواهند بود. طبق گفته اپل، پشتیبانی ProRes  در به روزرسانی آینده iOS 15  در دسترس خواهد بود.

آیفون 13 پرو و پرو مکس با نرخ تازه سازی 120 هرتز معرفی شدند

در رابطه با مشخصات فنی آیفون 13 پروو پرو مکس باید بگوییم که هر دو دستگاه از تراشه جدید A15 Bionic اپل استفاده می‌کنند که نسبت به آیفون سال گذشته سرعت CPU و GPU را ارتقا می‌دهد. اپل می‌گوید این تراشه باید برای کارهای یادگیری ماشین سریع‌تر عمل کند. باتری این دو گوشی موبایل نیز عمر باتری بهتری را ارائه می‌دهند. در واقع 13 پرو  1.5 ساعت بیشتر از 12 پرو، و 13 پرو مکس  2.5 ساعت بیشتر از 12 پرو مکس دوام می‌آورد. ضمن این که گزینه‌های ذخیره سازی iPhone 13 Pro از 128 گیگابایت تا 1 ترابایت متغیر است، و این بیشترین ذخیره سازی است که اپل تا کنون بر روی گوشی‌های خود ارائه کرده است. 

منبع: theverge