رایانه ‌های مک اپل و مرورگر سافاری سال‌ هاست که پای به پای هم کار می کنند. در واقع، سافاری یک برنامه قوی است که کاملاً برای macOS تنظیم شده، اما اگر چیزی متفاوت و غیر از این می خواهید یا اگر گوشی اندرویدی دارید، ممکن است به جای سافاری، مرورگر کروم را انتخاب کنید. در این بخش دو مرورگر Safari و Chrome را با هم مقایسه کرده ایم تا بهتر بتوانید مرورگر مناسب برای نیازهای خود را انتخاب کنید.

Chrome در مقایسه با Safari محبوبیت بیشتری دارد، اما آیا عملکرد بهتری هم دارد؟

آیا ظاهر همه چیز است؟

طراحی دقیق می تواند عامل موثری در انتخاب بهترین مرورگر باشد. بر همین اساس ممکن است صرفا بر اساس ظاهر با یکی از این دو مرورگر احساس بهتری داشته باشید. برای مثال، در مرورگر سافاری یک طرح بندی شبکه ای وجود دارد که یافتن هر برگه یا تب را در چند ثانیه روی دسکتاپ آسان می کند. در حالیکه نسخه موبایل آن،  برگه ‌ها را به صورت دسته ‌ای از کارت ‌ها نشان می دهد که فقط می توانید بالای هر برگه را ببینید، و اگر چندین برگه از یک سایت را باز کرده باشید، کمی گیج کننده می شود.

در مرورگر Chrome، نوار برگه ها به گونه ای است که می ‌توانید هر چقدر که دوست دارید به برگه ‌ها اضافه کنید. این برگه ها برای جا دادن به برگه های جدید کوچک می ‌شوند و تا زمانی که بتوانید برگه ها را بخوانید، تنظیم بدی نیست. در نهایت، تب ها فقط لوگوی وب سایت و یک دکمه خروج را نشان خواهند داد. در رابطه با نسخه موبایل مرورگر کروم باید بگوییم که برگه ‌های مرتبط را با هم جمع می کند که این روش برای تعداد زیادی از تب ها جواب نمی دهد و عملا شما را گیج و سر در گم می کند.

Chrome در مقایسه با Safari محبوبیت بیشتری دارد، اما آیا عملکرد بهتری هم دارد؟

اگر از اکوسیستم گوگل استفاده می کنید، مطمئنا مرورگری که انتخاب می کنید کروم است. با این مرورگر، استفاده از Chromecast یا برخی دستگاه‌ های Google Nest مانند نمایشگر هوشمند Google Nest Hub دارای قابلیت جدید و کاربردی بسیار آسان ‌تر خواهد بود. علاوه بر این، کروم با Google Translate به صورت مستقیم ارائه می شود، بنابراین می توانید صفحات وب خارجی را در چند ثانیه ترجمه کنید. همچنین شامل هزاران افزونه است که می توانید آن ها را تنظیم کنید.

اما سافاری پادشاه تداوم است! اگر آیپد، آیفون یا مک دارید، می ‌توانید به راحتی بین پنجره‌ ها و تب ‌ها جابجا شوید. همچنین می ‌توانید از اقدامات امنیتی اپل خود برای تأیید خریدها استفاده کنید. متأسفانه اپل تا سافاری 13 افزونه ای معرفی نکرد و این اتفاق در سافاری 14 رخ داد. اکنون در این مرورگر، می ‌توانید Grammarly را اضافه کنید و مدیریت ‌های رمز عبور را انتخاب کنید، که این ویژگی، سافاری را بیشتر با ویژگی ‌های کروم هماهنگ می ‌کند.

در ادامه باید بگوییم که Safari فقط برای اپل در دسترس است. در حالیکه کروم برای رایانه های شخصی و تلفن های اندرویدی ارائه شده است.

Chrome در مقایسه با Safari محبوبیت بیشتری دارد، اما آیا عملکرد بهتری هم دارد؟

اقدامات امنیتی و حفظ حریم خصوصی

احساس امنیت آنلاین بخش مهمی از هر مرورگر است و بخش کلیدی Safari در مقابل Chrome است. هر دو مرورگر از پایگاه داده مرور ایمن گوگل برای محافظت در برابر طرح ‌های فیشینگ و سایر بدافزارها استفاده می ‌کنند. با این حال، بزرگترین تفاوت بین مرورگرها در فرکانس بروزرسانی است. معمولا بروزرسانی ها با منیت بیشتر همراه هستند و با این حال از اقدامات و جرم های سایبری جلوگیری می کنند. از این نظر، گوگل کروم مزیت بیشتری نسبت به سافاری دارد. بروزرسانی‌ های سافاری اغلب با تغییرات macOS مرتبط هستند، اما کروم می ‌تواند هر زمان که لازم باشد تغییرات را اعمال کند. در واقع، هر دو هفته یک بار نوعی پچ دریافت خواهید کرد.

هر دو مرورگر به ‌طور پیش ‌فرض پنجره‌ های بازشو (پاپ آپ) را مسدود می‌ کنند، اما Chrome یک قدم فراتر است و زمانی که به یک سایت ناامن می ‌روید هشدار می دهد و همچنین یک پنجره کوچک بازشو نمایش می دهد. از طرف دیگر سافاری با یک نماد قفل سبز کوچک ایمنی را نشان می دهد.

Chrome در مقایسه با Safari محبوبیت بیشتری دارد، اما آیا عملکرد بهتری هم دارد؟

استفاده از کدام مرورگر راحت تر است؟

در پایان باید به این نکته نیز اشاره کنیم که گوگل چند ماه پیش ادعا کرد که مرورگر کروم بر روی macOS تا 20 درصد سریع تر شده است اما با این حال سهولت استفاده در سافاری در مقابل کروم یک نکته کاملاً ذهنی است و احتمالاً به دستگاه های شما بستگی دارد. اگر از آیفون استفاده می کنید، احتمالاً به Safari عادت کرده ‌اید، در حالی که کاربران اندروید با Chrome راحت ‌تر هستند. یکی از بزرگترین ایرادات سافاری این است که نمی ‌توانید تنظیمات برنامه را تغییر دهید. اگر می خواهید تغییری ایجاد کنید، باید به برنامه تنظیمات اختصاصی اپل بروید. در حالیکه تنظیمات کروم - مانند اکثر مرورگرها – از داخل خود برنامه امکان پذیر است.

منبع: androidauthority